Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129059 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hema  
#647227
Dystergöken skrev:Men funderar på om det skulle bli någon skillnad på bullernivån om man la gummiplattor mellan chassit och hytten. Och la in en matta och eventuellt klädde delar av interiören som i nuläget bara är ren plåt med något dämpande.
Får se hur det blir med det.

Kan väl bara bli bättre. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647231 https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000018990
Det är skillnad på ljuddämpning och ljuddämpning, ovan en länk till Biltemas bättre version.
Alternativt söker man upp Dynamat eller Noico som lär ha de bästa ljuddämpningsmattorna på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#647328
Dystergöken skrev:Men ja, för att få någon form av flyt på kranföringen så måste jag ligga något högre i varv än på 10000. Men kranen på den var ju som sagt väldigt ryckig om man inte fick till det där guldläget.
.

Du måste haft otur med din Bison10000 kran. Den jag har går hur mjukt och fint som helst. Men iofs så hjälper ju krandämparna till (är väl att betrakta som en självklarhet på en kran idag).

När det gäll 11000 så har jag exakt samma erfarenhet. Den bullar väsentligt mer. Kranens räckvidd uppväger inte nackdelarna med modellen jmf 10000.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

tallen100  
#647329
Hema skrev:
Dystergöken skrev:Men funderar på om det skulle bli någon skillnad på bullernivån om man la gummiplattor mellan chassit och hytten. Och la in en matta och eventuellt klädde delar av interiören som i nuläget bara är ren plåt med något dämpande.
Får se hur det blir med det.

Kan väl bara bli bättre. :-bd

Det vet man aldrig.. 🙃

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672125 5 timmars skotning idag med maskin. Den kan mycket den där maskin. 😀
1602180239_received_675338013400068.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Skogstraktorn  
#672139 Hur är kranen på Bison? Klarar den av dom där rejäla bitarna utan att klaga? Jag antar du har m36-kranen.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#672253
Skogstraktorn skrev:Hur är kranen på Bison? Klarar den av dom där rejäla bitarna utan att klaga? Jag antar du har m36-kranen.


Den är alldeles utmärkt efter att jag "trimmat in den" efter mina behov. Nu lyfter den nästan allt jag behöver. En 3-4 stycken av de där grövsta fick jag dock ta med ena änden och sen andra. Använder alltid risgrip numera, den biter bättre i grovt.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679106 Nu stänger jag strax butiken för att få tid jobba i egen skog. Hann bara med 1 ha gallring, av 10, förra året. Så jag har att göra. Men idag kunde jag sätta på kedjor och band, en förutsättning i min skog.
(Har bara en större naturvårdsgallring kvar bland uppdragen kvar, och där passar det bra med kedjor också.)
Den ser väldigt kompetent ut med band och kedjor på!
Ska bli så himla roligt köra åt sig själv igen.
1605173952_20201112_103018.jpg

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679111 Jasså, du jobbar åt andra i skogen? Är det kul jämfört med ditt riktiga jobb? Ger väl inte riktigt lika mycket

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679115
Mangan skrev:Jasså, du jobbar åt andra i skogen? Är det kul jämfört med ditt riktiga jobb? Ger väl inte riktigt lika mycket


Ja numera 2-3 dagar i veckan. Fast mest är det tomtfällningar. Rena skogsjobb är än så länge sällsynta, jag är visst för dyr tycker många. Värdet av små eller inga vägar och manuellt arbete är i praktiken, inte lika uppskattat som det låter i debatten. Inte ens i offentligt förvaltade skogar.
Men roligare än konsultjobbet är det, och företagsbygget stimulerar. 😀

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679116 Anställda i planen?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679927 En video som inte direkt handlar om B10K men väl om backen som var en utmaning i dess början hos mig. Nu har jag kört med P25 i några dagar och idag tog jag hem den till egen skog för att prova om den klarar Backen. Det har varit en del kommentarer om att den kanske är lite svag i drivningen. Men det hela gick utan problem. Är en bensindriven P25 som jag testar.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680860 Ja nu äger jag (mitt bolag) en liten gallringsgrupp bestående av Bison och P25 med uttransport till större väg med "timmerbil" bestående av en Ford 5640 med Farma-vagn. Skulle kunna bli en egen tråd bara det! 😀

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

t4bb3  
#680884 Har du lätt att hitta jobb för din lilla grupp?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680886
t4bb3 skrev:Har du lätt att hitta jobb för din lilla grupp?


Det är ju alldeles nytt men första jobbet är precis avklarat! Ca 1 ha naturvårdsgallring. Ska iväg och titta på ett till idag. 😀
Men intresset för "spårlöst gallring" finns och särskilt med kombon där skogsägaren får fälla själv om han/hon vill, och vi gör resten 😉
Jag får återkomma längre fram.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).