Motorsåg och handhållet

Trasig Husqvarna 560

81 inlägg 10277 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Björn T  
#661172 Hej. Ta och kolla upp var luftläckan var någonstans, annars är risken stor för nytt ras, inom en snar framtid.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#661186 Är det fler som tror på tjuvluft?
Trodde jag var överbevisad om att det var överbelastning.... 🤔 🤔 🤔

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#661195 Tjuvluft och överbelastning ser inte helt olika ut eftersom de båda orsakar överhettning och skärning främst på avgas sidan.
Är det tjuvluft brukar den upmärksamme märka på sågen nåt lite innan det skär. Bär sig konstigt åt på nåt vis.
Är det överbelastat blir skärningen oftast i en fullt fungerande maskin som inte bär sig konstigt åt, bara blir varmare än den ska vara i tung belastning.

Svårare att märka med friskluftsmaskiner....

Att testa efter luftläckor på fullt fungerande maskiner är väldans utbildande. Då ser man eventuella toleranser i hur mycket läckage de tål och var. Sågar är aldrig 100% täta. De finns viss mån av tolerans i de flesta modeller. Mer eller mindre...

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

leifa.k  
#679066 Datan tror att blandningen är för fet och skruvar då in H skruven lite för mycket...

Den tror alltså att luften är bränsle.

Blir samma sak som när en såg med manuell inställning, tjuvluftar. Man kan då ställa in L skruven i botten och sågen går ändå...
Men skruvar du in H skruven, så skär den....

Tycker att det är helt fantastiskt att Sveriges motorsågstillverkare, Husqvarna, har lyckats med i sin jakt på att hänga med i utvecklingen, att de har lyckats med en så katastrofal konstruktion som tror att luft är bränsle... Om det är som du skriver. Rent bedrövligt är vad det är skulle jag vilja säga. De borde avskada några som jag ser det...

Avatar Fallback

Re: Trasig Husqvarna 560

Avslutat-02  
#679076 Nja datorn har som uppgift att kompensera för fetare eller magrare bränsle.
Att en såg med tjuvluft går att skruva in L skruven i botten är inget nytt..

Det som skapar problemet här är att datorn inte själv kan tänka ut saker, och kompenserar så gott det går enligt programvara..

Medans en människa kan höra, känna och då stänga motorn och åtgärda felet..
Men datorn kompenserar så långt den kan och oavsett hur den gör så blir blandningen för mager och motorn skär till slut.

Det är även skillnad på var tjuvluften kommer ifrån...
Vevhus, insug, dekompventil, lös cylinder mm..

Användarvisningsbild

Re: Trasig Husqvarna 560

mb-man  
#729471 Skruvar med min Husqvarna 560 som nypt/skurit. Har slipat bort kolvrester i cylindern med en smärjelduk men det är små repor kvar( se förhoppningsvis på bild ).
Går det köra med cylindern trots små repor och bara byta kolv? Och vad brukar orsaken till att sågen nyper vara?
Tacksam för svar!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).