Motorsåg och handhållet

Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

11 inlägg 2842 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

lv_101  
#678976 Ny på forumet, och ny skogsägare. Vi kommer efter nyår att flytta till en eftersatt skogsfastighet om ca 20ha, och jag tänker ge mig på en del skogsröjning och upprensning av sly runt byggnader. Dessutom tänker jag röja bort en del ungskog, mestendels självföryngrad björk, 3-4m höga, som har tagit över en del av gamla betesmarken som vi tänkte använda till bete igen.
Nu till frågan : Jag är 200cm lång och har läst några tråder här på forum angående val av röjsåg/sele om man är lång, lång/kort rigg osv., men vill gärna känna på grejorna och testa olika seler. Vilken återförsäljare i Östra Skåne eller Västra Blekinge kan rekommenderas ? Skal jag glömma bort kombimaskiner eftersom jag nästan uteslutande kommer röja i skogen, eller kan det vara en fördel för mig med en sån pga längre riggrör ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678978 Det går som regel att montera ett längre riggrör + axel på en skogsröjare, så det ska inte vara något problem i sig.

Angående röjselar, så verkar de flesta röjselarna vara gjorda för dvärgar, men Cramer, som säljs på Swedol, har en sele som kan fungera utan att behöva förlänga axelremmarna.

Angående lokal återförsäljare, så passar jag, då jag bor och verkar i ett helt annat geografiskt område.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

A.falck  
#679019 Jag har en standard husqvarna 545 med husqvarna sele till dem flesta av mina röjningar och jag tycker det fungerar utmärkt.
Men jag är ju bara 198 cm 😅

Avatar Fallback

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

bgl  
#679034 Sök efter tidigare trådar om röjsågseleanpassning.
Eventuella problem kan ha mer med armlängd kontra kroppslängd att göra.
Med en räckvidd som salig Sonny Listons som var nästan 30 cm längre än kroppen kommer de flesta röjsågar och selar att passa. Jag är raka motsatsen med 10 cm kortare räckvidd än kroppslängd .Då passar få moderna bilar och jag har röjsåg med långt rör och trimmervinkel på växeln.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679041
A.falck skrev:Jag har en standard husqvarna 545 med husqvarna sele till dem flesta av mina röjningar och jag tycker det fungerar utmärkt.
Men jag är ju bara 198 cm 😅


Är 196 cm och använder 545 med hva sele. Är van vid kort riggrör. När jag en gång röjde med reservsågen med långt riggrör så kändes det ovant.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

A.falck  
#679172 Ja det är svårt att vänja sig vid ett längre om man är van vid ett kort riggrör 🙂

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

lv_101  
#679182 Tack så mycket för alla svar, jag får kolla några olika seler helt enkelt 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

A.falck  
#679195 Grattis till gårdsköpet föresten! 😀 🌲 🌳

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

lv_101  
#679221 Tack 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

lv_101  
#682645 Det är ju alltid trevligt med avslutning på tråder, och det blev till slut en stihl FS410 med stihl x-treem sele. Har kört med den nu några timmar och det känns bra med selen än så länge 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg, testa olika seler, hitta kunnig återförsäljare ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682646 Slit den med hälsan.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).