Trädfällning (arborist)

Trädfällningsteknik

23 inlägg 9921 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678928 Jaha, det blev ju en lyckad filmning..🤬

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#678933
anersimyra skrev:Men så roligt ska vi inte ha det, hade jag fäst vinschen i eken så hade det säkert misslyckats..😬


Gjorde du filmen idag?? 😀
Skulle vara kul att se hela förloppet. 😉

Hängde inte med på vad du menade med misslyckats?? 🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678941
Mikey_AX skrev:
anersimyra skrev:Men så roligt ska vi inte ha det, hade jag fäst vinschen i eken så hade det säkert misslyckats..😬


Gjorde du filmen idag?? 😀
Skulle vara kul att se hela förloppet. 😉

Hängde inte med på vad du menade med misslyckats?? 🤔
jag gjorde ” filmen ” i dag men fick av någon konstig anledning enbart med slutet..🤔 och vad jag menar med misslyckat är att om jag satt vinschen i eken som jag fällde så hade man kunnat ge sig fan på att stammen landat på vinschen i stället för att stanna kvar på stubben..😬😀

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678951
Mikey_AX skrev:Absolut håller med.
Men problemet är att det inte finns något att fästa draghjälpen i.
När det är mer än 50m till närmsta träd eller sten så blir den lite klurig.
Sen är det ett Körsbärsträd vet inte riktigt hur fibrerna kommer reagera.
Kan gå jätte bra och kan gå jätte dåligt. 😀 😱

Kan du möjligen göra någon typ av markankare? En enkel ramkonstruktion med rörstumpar i vardera hörnet där du slår ner ett spett funkar bra. Att lita till att ” tungan ” ska hålla trädet hela vägen ner är rätt vanskligt och något som jag inte skulle våga om där finns byggnader eller annat värdefullt som riskerar att skadas om det skiter sig.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

anersimyra  
#678952 Annars funkar faktiskt ett ankare av Danforthtyp till att förankra saker även på land..😀. https://www.boatlab.se/ankare-danforth- ... gLwr_D_BwE

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsteknik

Sti L  
#679015 Har anvendt denne metoden for å beholde treet på stubben i høyde over en skigard/gjerde og søppelhus.Lagde da den nedre biten MYE lenger for at treet ikke skulle hoppe av, 80-90 cm lang. Dette er sistevalg for meg da det går åt mye tid til sagingen, men det er raskere enn å snekre for det klarer jeg ikke av. Metoden heter Fransk lås.

Avatar Fallback

Re: Trädfällningsteknik

Richard B  
#680180
Skogsola skrev:Vem vill ha en sån stubbe? Vad jag förstår så handlar det om trädslag där en vanlig brytmån inte håller. Någon som har såna problem med det att de vill krångla på detta viset?


"Sometimes we need the tree to hold on the stump for horizontal cover due to a complete lack of cover"
Han nämnde att det är till för att få horisontellt skydd, om det är öppen mark och man vill ge hjort och annat säkra övergångar och sånt samt även ge bark som mat. Sen just det dom tar upp i en annan video att när trädet hänger kvar på hög stubbe så hindrar man trädet från att dra rätt ned på en altan.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällningsteknik

Mikey_AX  
#685395 Ja, detta var ett mycket bra och användbart tillfälle att använda ett franskt lås. 👍
Det ska jag komma ihåg. Måste bara hitta ett lämpligt övningsobjekt att testa på. 😉

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).