Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 28437 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#678922 Hej!

Jag funderar på utrustning för att fixa ljuddämpare, typ en lite svets/löd eller liknande för att svetsa på pipor och sådant.

Vad är lämpligast att börja med?
Denna?https://www.swedol.se/gas-ldsvets-kit-cfh-sf-3100vt-12928.html

Hälsningar Williamm.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

valtra a 72  
#678929 Jag gissar att du hinner bara tända gasen så är tuberna tomma. Köp minst 5 liters eller 11 liter stora tuber istället .

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678982 Undrar om det funkar att hårdlöda med tex https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-218533/

Jag har en sån till att värma loss saker, gasen räcker otroligt länge.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

machonisti  
#678985 Har använt en sån till hårdlödning av klenare dimensioner cu rör.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#678989 Hej!

Jag testade att löda med det jag har, varmluftspistol & gammal lödkolv. Kolven blev dock inte varm nog med varmluftspistol.

Såhär blev det. På första försöket, för första gången. Men det duger.
Provmonterad på 242:an


Denna pipa blev snyggast...
Men lossnade först.

Så jag får göra om.


Mapgasbrännare är nog en bra idé Tillsammans med tjockare löd-tråd och elvärmd lödkolv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#678992 Använd silverlod.. De flyter ut lätt och är hållbart.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

tallen100  
#678993 Inte illa alls för att vara första gången, du kommer bli en bra lödare 👍

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#678995 Tack!

Tråden funkade bra (men blev kanske inte jätte hållbart) men lodet blev inte varmt nog. Vad för lod är lämpligast?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Joakim S  
#678997
vinterrojarn skrev:Använd silverlod.. De flyter ut lätt och är hållbart.

Funkar det med mässing eller koppar-tråd? Jag tänker på priset. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

totte  
#679000 Blir säkert bra när du skaffat lite grejor och tränat. Lödkolv kan du bara använda till tennlod. Hårdlod av alla slag löder man med öppen låga. Vissa lod går att löda med gasolbrännare, andra, mer svårsmälta, kräver ofta gassvets. Det beror också på hur tjockt material och vilken sort. Tunn stålplåt kan gå att löda med enbart gasolbrännare även med ganska svårsmält silverlod.

Hårdlödning är betydligt enklare att få till än gassvets i så tunn plåt. Kräver riktigt mycket träning för att svetsa så tunt material.

Mässings eller koppartråd funkar inte. Det går inte att få den att flyta ut. Till stålplåt bör det vara silverlod med flussbeläggning.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679005 Hur funkar det med mig? Harmen en sådan apparat jag länkade till i starten för att hårdlöda? Vad för tråd är best för hårdlödning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

machonisti  
#679008 De flesta föreslår silver har jag märkt. Silver är utmärkt men kräver riktigt rent och väldigt bra passning. Mässing fyller bättre om passningen är lite sisådär och billigare så det är inte så betungande om det misslyckas. Även lödning med silver kan skita sig om man inte varit noggrann med förarbetet. Silverfosforkopparlod med tillsats av fluss kan man få ihop rätt mycket med. Speciellt lämpligt för koppar och mässing men har även testat på stål.
Finns inget allround lod eller fluss.

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679012 Silver, mässing m, fl allt fungerar..
Även Texas tig fungerar utmärkt...
👍

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#679028 Här ett silver lod hemma i verkstan. Kan ta bild i morgon på märke. Om någon är intresserad? Ypperligt på tunnare plåt.

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679040 Gärna!
Det känns som att hårdlod med lite gassvets är vad jag kommer uppdatera till.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).