Skogsnyheter

Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

40 inlägg 10106 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Fredrik Reuter  
#678930 Inför en maxstorlek på kalhyggen i Sverige om max 2 hektar i storlek, det skriver Rebecka Le Moine i en debattartikel kallad "Förbjud gigantiska kalhyggen" på Svenska Dagbladet. Med i debattartikeln kommer givetvis argument för att rädda miljö men om vi kan se bort från detta och isolerat diskutera förslaget på en maxgräns på kalhyggen. Vad tycker du om det?

Le Moine tar upp Södra i positiv mening och menar att det är den skogsindustri som är mest lönsam i Sverige men ändå har de minsta kalhyggena (snitt 2,3 hektar enligt debattartikeln).

Detta kan vara intressant att diskutera och speciellt om mindre kalhyggen skulle kunna minska utbudet och därigenom höja virkespriset?

Här kan du läsa debattartikeln: https://www.svd.se/forbjud-gigantiska-kalhyggen




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

jannee  
#678934 Rebecka bör precisera kraven lite mer.
Avstånd mellan kalhyggena?
Hur många år måste det gå innan du kan göra ett nytt i anslutning till det tidigare.?
Begränsningskrav/fastighet?
I södra Sverige med små fastigheter kanske det spelar mindre roll.
Å andra sidan är allt som myndigheter lägger sig i mestadels av ondo.
Inte sällan sitter det folk och bestämmer som har en extrem agenda eller är tvivelaktigt införstådda med vad de bestämmer om/över.
När politiska åsikter ska bestämma om kreti och pleti blir det till slut bara skit av allt.
Vissa bestämmelser kan på pappret verkar vara av godo medans resultat visar att det blivit tvärtom.
Otvivelaktigt kan det i vilket fall som helst visa att det kan bli en fördyrad avverkning men även att restskog blir en outnyttjad resurs.
EX. jag avverkar den skog som verkligen ger ett bra netto inom mina s.k. 2 ha medans resten får stå kvar för evinnerlig framtid - och kanske just det resultat Rebecka vill uppnå.

Användarvisningsbild

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Fenrir  
#678936 Visst skulle man kunna tänka sig maxgräns på hyggena av miljöskäl, men som påpekas ovan kan det ju bli problem om grannar vill avverka intill varandra.
Samtidigt märks det på Rebeccas argumentation att hon nog inte läst på riktigt. Olika ägar-, tillväxt- och naturförhållanden ger olika förutsättningar. Det går inte omedelbart att sätta likhetstecken mellan rumänskt och svenskt skogsbruk, eller dra slutsatsen att Södra har en optimal hyggesstorlek.
Som vanligt grundar det här sig mycket i att folk tycker hyggen är fula.
Det skulle vara intressant att se någon dra igång samma debatt fast om åkermarken på Västgöta-slätten: "Förbjud gigantiska tröskningar! När vi ser en tröskning ser vi en miljökatastrof. Varje år tröskas xxx hektar åkermark i Sverige. Den vanligaste formen av jordbruk i Sverige sker över stora sammanhängande arealer som lämnar stora sår i landskapet. För den biologiska mångfalden är tröskning och plöjning förödande för de arter som hade sina livsmiljöer där före jordbruket. Vattnet grumlas och och kväve och fosfor läcker ut och övergöder sjöarna. Kulturvärden skövlas, rekreationen och den lokala ekonomin offras för den stora industrins skull." ?

Användarvisningsbild

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Mellberg  
#678937 Eftersom Le Moine har sina rötter i Skydda Skogen så är det mesta vinklat å det grövsta. Att kalla tvingande avverkningar pga exempelvis stormfällningar för skövling, blir ju helt fel.

Inte helt enkelt detta med hyggesstorlek. Om tre rågrannar anmäler var sitt hygge på 2 ha, har vi då 3 hyggen eller ett på 6 ha.

Många faktorer att ta hänsyn till när man planerar ett trakthygge. Givna naturliga gränser strävar man alltid efter. 😎

Snarare borde det räcka att endast anmäla hyggen över 2 ha till skogsstyrelsen. :D

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

morco  
#678938 Lite talande att hon just tar upp Södra som posivt exempel som i mångt och mycket verkar på privatägd skog, då måste väl den andra änden på skalan vara Sveaskog och vem var det nu som ägde dem och vilka sitter i regeingsställning....

Användarvisningsbild

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Bumpkin  
#678939 Snittstorleken i Sverige är i dagsläget för privata skogsägare är ca 3,4 ha och för övriga 5,8 hektar.

Jag tycker inte det är speciellt stort, sen blir det lite annorlunda när det kommer flera hyggen bredvid varandra.

Och för varje hygge som är större än 3,4 ha (privstskogsbruket) så är det trots allt en eller flera hyggen som är mindre än 3,4 ha.

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

bgl  
#678942 Hon vill alltså tvinga fram dubbelt så många flyttningar med maskintrailers!
Vore klädsamt om Miljöpartiet väntar med dylika krav tills batteridrivna trailers blir standard.
Dessutom leder hennes krav till 50% längre hyggeskanter med åtföljande vindfällen som också kräver maskinflyttar

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

jannee  
#678953 Betvivlar sanningshalten stort i ett privata skogsägarnas snittstorlek på slutavverkningar är på 3,4 ha.
Man kan nämligen med statistik bevisa exakt vad man är ute efter.
Själv har jag nu under snart 50 år slutavverkat 80 ha, endast en enskild slutavverkning har varit större än 2 ha.
Ibland har jag gjort 2 eller 3 mindre kalytor samtidigt och dessa har kanske då överstigit 2 ha.
Ungefär liknande har det även sett ut hos omgivande skogsägare förutom när något ägarskifte ägt rum, då kan det ibland bli ganska stora flak.
Kan vara så enkelt att när man gör en hyggesanmälan slår skogsstyrelsen ihop den sammanlagda ytan man ämnar avverka.
Studerar man nonchalant kartan där nya och gamla hyggesanmälningar är inlagda verkar det vara enorma flak, 10 till 20 ha/st.
Å andra sidan har jag med flera även garderat upp oss inför granbarkborren och gjort stora hyggesanmälningar, själv på 50 ha - all skog över 60 år.

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Elmhult  
#678960 Hon kanske skriver för sina fans. Inte för verkligheten. Man måste ju tråckla ihop något någon gång för att göra skäl för lönen. Skulle det råkar bli verklighet han hon även då ta på sig ära. Win-win. Bara skogsägare och annat lantisfolk som förlorar. Som vanligt.
Bättre dom fimpar grundlagen och förstatligar hela landsbygden, inför sovjetiska Kolchos och låter oss på landet bli livegna under en finfin femårsplan med en gång istället för att hålla på med ständiga nålstick.
Då hade allt blivit perfekt och alla hade levt lyckliga i alla våra dagar.

Användarvisningsbild

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Bumpkin  
#678963 Siffrorna 3,4 ha respektive 5,8 ha tog jag från Göran Örlander på Södra.
Han visade dom på webinariet som sändes i går kväll, ”Skogen i centrum”.
Det har inte lagts upp på youtube än så jag kan inte kolla varifrån han fått uppgifterna ifrån.

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Ldsaren  
#678969 Ibland måste man ta mer för att rädda virkesvärdet pga barkborren , då räcker kanske inte 2 ha , men många miljöfolk vill ju ha barkborrar kvar för de goda insekterna skull , men vi måste ju hjälpa naturen på traven när det hamnar snett, som det har gjort nu.

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

jannee  
#678970 Om det skulle bli en tvingande lag på att ingen slutavverkning få bli större än 2 ha/fastighet och år kommer troligtvis priserna på skogsfastigheter att dala.
Det är vid överlåtelse av skogsfastigheter de stora avverkningarna äger rum, för att finansiera inköpet.
Eller blir det så illa att endast de största kapitalisterna har råd att förvärva.
Idag köper redan de stora men även de små drakarna in timmer/massaved från utlandet, just för att dämpa priserna för skogsägarna.
De betalar t.o.m. mer än för svensk vara.

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678973 Privatskogsbruket må vara en sak men hur går det för bolagen som ogärna flyttar maskiner för mindre än 3000 m3? Tjejen har ändå gjort framsteg för ett tag skulle hon väl inte ha något skogsbruk alls.

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678974
jannee skrev:Eller blir det så illa att endast de största kapitalisterna har råd att förvärva.


👍

Avatar Fallback

Re: Inför maxstorlek på kalhyggen till max 2 hektar

Sture Andersson  
#678979 Det är väl svårt att få till att ett hygge aldrig får vara större än 2 hektar ,men annars måste jag hålla med om att mindre hygge är att föredra ,det alltid lättare att få till ny skog på ett mindre hygge än ett sort .Detta är inget jag hittar på utan även min kontakt på Södra har samma åsikt .Sen är det väl så att stora hyggen sticker i ögonen på dom som är emot skogsaverkning. Kan man inte tänka sig att hygge bör vara mindre än 2 hektar ,och om man vill ha större får man lägga fram en bra orsak till skogsvårdstyrelsen ,det är ju ända dom som ska godkänna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).