Skogsnyheter

Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

7 inlägg 3048 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

Torbjörn Johnsen  
#678888 Ponsse släppte nyss en video där de visar en skotartillsats som kan användas för brandbekämpning i terräng. Det är en komplett enhet med tank och pump som ansluts till skotarens hydraulik. Brandsläckningsenheten lyfts på med kranen på skotaren, i det här fallet en Ponsse Buffalo. Tanken rymmer 10 kubikmeter vatten och vattenkanonen kan spruta runt om 360 grader med en räckvidd på 47 meter. Vattnet i tanken räcker för 10 minuters bekämpning innan tanken behöver fyllas igen. Tanken kan antingen fyllas från tankbil vid väg, eller om det finns vatten i närheten, direkt av skotaren via enhetens pump. Med hjälp av kranen läggs vattenpumpen ner i närmsta sjö, damm eller dike och tanken fylls.

Se videon på Ponsses brandsläckningsenhet här:

Ponsseskotare som brandbekämpare. Källa: Ponsses YT-kanal




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

Piraboin  
#683496 Ponsse Brandredskap presentation -Webbinar

https://youtu.be/tpzOpxlXhik?list=PLINj6r-7wbc4MtiaVLC2q-pCFMmMrziTA

Avatar Fallback

Re: Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683639 Bra med möjlighet att spruta 360°, då kan man ju vattenbegjuta sig själv om det går "bort i tok".

Användarvisningsbild

Re: Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

H-E  
#684333 Så det dröjde ända till 2020 innan någon kom på idén om att sätta släckutrustning på en skotare? 😀

Men effektivt när man kan fylla utan att behöva kliva ur hytten.

Avatar Fallback

Re: Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

hfab  
#684367
H-E skrev:Så det dröjde ända till 2020 innan någon kom på idén om att sätta släckutrustning på en skotare? 😀

Nej.
2018 såg jag då en skotare med släckutrustning på Malå skogstjänst

Användarvisningsbild

Re: Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

JohannesG  
#684405 Jag hoppas verkligen det är lite kapacitet på pumpen också. Så att den inte behöver 10min eller mer för att fylla. Någon som vet? Man vill ju inte att det ska bli kö vid vattnet.
Samma kapacitet som gödseltunnorna vore bra.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse skotartillsats för brandbekämpning

JohannesG  
#684408 7min står det tydligen i Webbinaret ovan. Är väl acceptabelt, men kunde absolut varit snabbare också. Tänker främst på om det är dålig åtkomlighet vid vattnet, då vill man undvika köbildning om det är flera enheter som jobbar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).