Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

61 inlägg 19093 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#678784 Spontant gick jag och drog på mig en "Lillebror" efter att den dök upp på annons.
Ingen erfarenhet av skördare sedan tidigare, aldrig kört någon. Köpte dock en ÖSA 250 skotare tidigare i somras. Det jag gör på familjeskogen är mest att gallra, städa lite vindfällen samt veda lite på gamla igenvuxna lägdor. Har under ett par år skotat våran ved med en ombyggd Hägglunds BV206 bandvagn med timmerrede med hydraulkran, men känt att det var dags att uppgradera lite, samt slippa gå med motorsågen till allt.

Så här står jag! En FMG 0470 Beståndsgående gallringsskördare, även känd som "Lillebror". Maskinen har stått i kanske 7 år, varav typ 4 utomhus utan att brukas. Dvs finns det en hel del jobb på maskinen, inte minst till den elektriska biten. Mkt oxid och funktioner som inte alls fungerar.

Efter avtalad affär ringde jag upp polaren med sin krokbil som dök upp efter nån timme, varpå hemåt bar det, ca 25 mil och med en totalhöjd på 4,8 meter var man lite nojig med vissa hängande ledningar och viadukter men det gick incidentfritt hela vägen hem 😀

Jag kommer dela med mig lite av mitt jobb att få maskinen i brukbart skick igen samt säkerligen ställa lite frågor med hopp om att någon annan insatt på dessa maskiner kan hjälpa mig :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

tallen100  
#678786 Blir intressant 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Helproffs  
#678790 Ska bli spännande 👍

Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Amatörhuggare 62  
#678793 finns lite trådar om Lillebror. Så du får läsa på där.
Men du har säkert kollat redan. Å det är bara fråga.
För här finns många med olika kunskaper.
Vilket är toppen, med skogsforum 👍
Lycka till med projektet.
Vad är det för aggregat?

Den var väldigt hög under ! Portalerna är ställda i röjningsläge.
Jag hade inte mina så högt.
Har kört en sådan, under min 40 åriga skogsbana.

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#678795 har haft maskinen i en vecka.
vid lossning av maskinen från maskinflaket väl hemma skjöt jag en slang till rotatorn. passade på att byta bägge rotator-slangarna samt en grov fram till aggregatet som såg ut som sju svåra år samt läkte olja.

Har lokaliserat flera kabelbrott, dåliga kontaktstift samt hirschmannkontakter som varit sönderärjade/rostade pga att vatten kommit in i dem.

I en av IPS boxarna var det en del oxid, så kollat igenom korten samt gjort rent dem samt skyddssprayat dem. Många av palettknapparna hade bristande funktion när jag kontrollmätte dem. Därmed beställde jag samtliga nya palettknappar från Elfa och lödde nya. Lokaliserade även ett gäng dåliga ledare på kretskorten som jag byglat över med kabel för att säkerställa kontakt. Intressant att jag beställde från Elfa ca 17.00 i Onsdags, paketet skickas från Holland, och anländer i min brevlåda Torsdag ca 15:30, dvs mindre än ett dygn efter beställning 😮 .

Sagt och gjort var alla knappa nya på paletterna!

En minispak är tvärdöd, så den skall skickas in på reparation då jag inte hittat något fel på den själv,
Senast redigerad av jeep_tom tis 10 nov 2020, 20:18, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Amatörhuggare 62  
#678797 Hur ser det ut under hytten ? Är den förstärkt i ramen.
Dom sprack gärna där.

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#678809 Apropå portalerna så om jag förstått det rätt, så finns de 2 olika höjder på dem. Dessa höga satt bla på 0450 röjaren. Många senare Lillebror verkar ha de portalerna som är lägre, tillsammans med mindre däck.

Jag har läst på de andra lillebrors trådarna och fått mkt matnyttigt att läsa och tips där :)

Denna är förstärkt massvis i ramen under hytten. Har dock sett att det finns några nya sprickor, som sitter illa till dessutom. Men dessa kommer jag inte ta tag i förens jag fått igång maskinen och vet att allt fungerar som det ska :)

Enligt säljaren så var det ett Grangärde aggregat, säger inte mig så mkt som den lekman jag är tyvärr 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#678812 Aktuella problem jag brottas med nu:

# Niveleringen fungerar bara att tilta åt vänster, sedan tillbaka till toppläge. När den kommer till toppen känns det som att den inte orkar eller något trycker emot. Att tilta maskinen åt höger går alltså inte alls.

#Jag kan tvångslyfta/vika upp fällhuvdet via knapp på paletterna. men jag kan inte få fällhuvudet att stanna kvar i uppfällt, vilket jag förmodar att man borde kunna?

# Sågmotorn går, men svärdet rör sig inte..

# Varvräknaren är död

# kan hålla in "set knappen" och justera arbetsvarvet på potentiometern, men så fort jag släpper sett knappen dippar motorn ner på 500 varv och dör rätt snabbt. Medans jag håller in "set knappen" så går dock maskinen på det önskvärda varvet jag rattat till. Nya potentiometrar är beställda på Alfta Produkter så skall byta dem då de verkar vara kända för att jävlas, känns dock som att detta problemet bottnar i något annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

fendt311  
#678835 Du är duktig. Är säker på att du kommer fixa det det här.👍👍

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

Torbjörn Johnsen  
#678841 Det var ett gediget renoveringsprojekt! Kul att få följa ditt jobb här och klart imponerande så här långt👍

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

caseih99  
#678845 Var det denna som var till salu relativt billigt i Strömsundstrakten? Var nära att ringa på den men "vågade" inte dra på mig detta projektet att fixa upp den. Blir roligt att se hur det går för dig. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678860 Niveleringen är låst när maskin står stilla. Den lossas när du trycker på körpedalen med
"växel" i. Det brukar också finnas en knapp på paletten som lossar niveleringen så du kan nivelera när du står stilla. Hur manövrerar du niveleringen på din maskin? Är det växelfunktion med rotatorn eller egen vippa/knapp?

Du har inte ett Grangärde aggregat. Det ser ut att vara ett SP 350 som är samma som FMG 730/731.

Prova att knacka lite på varvräknaren det brukar funka.

Du kan bara aktivera arbetsvarvet med körriktningsväljaren i neutralläge.

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678864 Angående tilt upp på aggregatet, slå om den blanka vippan på vita lådan till mätsystemet, så har du nog löst det problemet.

Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#678887
caseih99 skrev:Var det denna som var till salu relativt billigt i Strömsundstrakten? Var nära att ringa på den men "vågade" inte dra på mig detta projektet att fixa upp den. Blir roligt att se hur det går för dig. Lycka till.


Det stämmer. Jag ringde så fort jag såg annonsen. Dock var det en annan som ringt före och sagt han skulle ha den med. Dock så ringde säljaren upp mig efter någon dag och sa att den första köparen hade inte kunnat komma och hämta den enligt överenskommet och att han blivit nedringd på annonsen, men att jag stod på tur. Avtalade att jag lämnade hemmet kl 0500 morgonen därpå för att komma och titta på den tidigt på förmiddagen i Strömsund. Visste väl inte vad jag egentligen skulle kolla på men ville i alla fall bilda mig en egen uppfattning och inte köpa osett :) Såg att den behöver en hel del kärlek men har potential kände att det är värt ett försök :) priset var 100.000, av vad jag sett på blocket får man inte så mkt skördare för dom pengarna så :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt FMG 0470 "Lillebror" Projekt

jeep_tom  
#678889 0470;
Det är den manuella niveleringen när jag står stilla som inte vill fundera. Det är en knapp på den högra paletten jag håller in sedan kan jag tilta maskinen med den högra joysticken, samma rörelse som rotatorn om jag minns rätt,dock bara åt vänster som sagt sedan upp till mitten igen för då gar det stopp🤔

Tilt upp på aggregatet skall jag kolla upp enligt vad du säger och se om det fungerar :)

Att reglera arbetsvarvet på neutral fungerar inte för mig. Den håller bara arbetsvarv så länge jag håller ner set knappen, så fort jag släpper knappen tappar den typ till 500rpm och klarar inte att hålla tomgång och dör. Att varva med gaspedalen fungerar så får sitta och hålla fotgas när jag provkör och testar mig fram efter fel på aggregatet 🤣

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).