Verkstan

nya lysrörsarmaturer i garage

26 inlägg 8446 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678752
Camaro1969 skrev:har fått tips om EXQL, att den ska vara som EKLK fast smidigare att jobba med, har du nån erfarenhet av dem ?


EXLQ eller EQLQ eller vad de nu heter är BETYDLIGT bättre att jobba med, och de har mindre ytterdiameter för samma kabelarea. Jag skall aldrig mer köpa EKLK, i själva verket skänker jag bort den EKLK jag har om någon vill ha (och då vet ni hur snål jag är 😎 ). Fast bara till mina ovänner.

Här är en tråd jag skapade i annat forum.

https://www.byggahus.se/forum/threads/e ... lk.283154/

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678763
Röshult skrev:Antingen EKK eller EKLK är lämpligt.
EKLK är stadigare och har skyddsjord
I isoleringen.

Nej de är inte skyddsjord i isoleringen/manteln på EKLK eller EQLQ, de är bara för jorda själva aluminiummanteln och ska bara anslutas mot jord i ena änden av kabeln.
I äldre blykablar typ EKKL användes manteljorden som jord ofta men de är INTE tillåtet att göra så nu och koppla vägguttag på den jorden för den håller för låg ledningsarea.
Sen kommer jag få skit för detta men lekman får bara byta vägguttag/strömbrytare stickproppar mm om han har nödig kännedom.
Ledningsförläggning , kabel o rör ska utbildat personal utföra.
Halva Sverige är fullt av fulel pga elmatrial säljs överallt till alla som vill prova att leka elektriker.

Användarvisningsbild

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

Joakim S  
#678764
gnisten83 skrev:
Röshult skrev:Antingen EKK eller EKLK är lämpligt.
EKLK är stadigare och har skyddsjord
I isoleringen.

Nej de är inte skyddsjord i isoleringen/manteln på EKLK eller EQLQ, de är bara för jorda själva aluminiummanteln och ska bara anslutas mot jord i ena änden av kabeln.
I äldre blykablar typ EKKL användes manteljorden som jord ofta men de är INTE tillåtet att göra så nu och koppla vägguttag på den jorden för den håller för låg ledningsarea.
Sen kommer jag få skit för detta men lekman får bara byta vägguttag/strömbrytare stickproppar mm om han har nödig kännedom.
Ledningsförläggning , kabel o rör ska utbildat personal utföra.
Halva Sverige är fullt av fulel pga elmatrial säljs överallt till alla som vill prova att leka elektriker.

Det är därför jag gillar norska PR kabeln. Samma funktion som EKLK, men mindre diameter än EKRK.

Avatar Fallback

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

axwell  
#678798
gnisten83 skrev:Nej de är inte skyddsjord i isoleringen/manteln på EKLK eller EQLQ, de är bara för jorda själva aluminiummanteln och ska bara anslutas mot jord i ena änden av kabeln.


Nu är det mycket länge sen jag uppdaterade mig om elföreskrifterna.

EKLK-manteln bör läggas ihop med gul/gröna skyddsjorden i den matande änden.
Isoleras enklast med gul/grön slang som man klipper av diagonalt(mer på längden än tvären) för att det ska blir lättare att tejpa fast slangen på ett säkert sätt.
På långa kablar bör manteln läggas ihop med skyddsjorden i båda ändarna, samma gjorde vi inom industrin med 24 Volt där det var möjligt, även på korta kablar.

Men det fanns olika åsikter om vad som var rätt. 😎

Avatar Fallback

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678807 Iom att biledaren inte är jord så ska den inte va gul/grön utan transparent o bara anslutas i en ände.
Skärmen på styrkablar o motorkablar från invertrar brukar de vara lite olika åsikter om hur de ska göras rätt för att klara emc krav.
Frågar man så blir svaret att man ska följa tillverkaren (av inverterns) anvisningar 😉

Avatar Fallback

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

barbarossa  
#678871
Camaro1969 skrev:tänkte passa på att byta mina gamla lysrörsarmaturer när jag ändå måste flytta på en av dem.

har 5 st 120cm långa med dubbla lysrör i, gissar det är 2x36w

tänkte köpa ledarmaturer led är bra men ta inte dom billigaste..

kan dessa va en lämplig ersättare?

https://www.elbutik.se/product.html/lys ... 2x18w-ip65

hur är led jämfört med vanliga, nån som vet? kanske det blir betydligt bättre ljus?

Användarvisningsbild

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

Camaro1969  
#678876
Mangan skrev:
Camaro1969 skrev:har fått tips om EXQL, att den ska vara som EKLK fast smidigare att jobba med, har du nån erfarenhet av dem ?


EXLQ eller EQLQ eller vad de nu heter är BETYDLIGT bättre att jobba med, och de har mindre ytterdiameter för samma kabelarea. Jag skall aldrig mer köpa EKLK, i själva verket skänker jag bort den EKLK jag har om någon vill ha (och då vet ni hur snål jag är 😎 ). Fast bara till mina ovänner.

Här är en tråd jag skapade i annat forum.

https://www.byggahus.se/forum/threads/e ... lk.283154/



ja se där, tror jag läst den tråden..

där har vi ju bo siltberg som verkar kunnig, även patrik hed. sen mikael L verkar oerhört duktig och hjälpsam =)

har hängt en del på det forumet med...


köper lite exql tror jag, tack för hjälpen

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

totte  
#678935 Det verkar som EKLK är på väg ut och ersätts av EXLQ, ber om ursäkt för min föråldrade rekommendation här ovan. Var en del år sen jag köpte kabel.

Avatar Fallback

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

axwell  
#678949
totte skrev:Det verkar som EKLK är på väg ut och ersätts av EXLQ, ber om ursäkt för min föråldrade rekommendation här ovan. Var en del år sen jag köpte kabel.


Vi är nog i gott sällskap, har ju själv inte lärt mig nåt nytt inom el sen 2005.

Biltema verkar även de vara bakom flötet, dom kör med det gamla.
Jula är nog på gång så smått.
ClasO har nog kommit lite längre inom elkabelsortimentet.

Beträffande slang på manteln så började kattskinnselektrikerna ibland använda transparent slang redan 2005, men vanligt var det inte.

Användarvisningsbild

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

Camaro1969  
#678954 ja just det, man ska UV skydda ledarna i själva armaturen va?

hur gör man det på enklast sätt? eltape?

   TS
Användarvisningsbild

Re: nya lysrörsarmaturer i garage

totte  
#678957 Behövs om de sitter så till att de hamnar i ljuset från ljuskällan. Beror alltså på hur armaturen är utformad. Skulle inte använda eltejp utan isolerslang.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).