Motorsåg och handhållet

Test av batterikedjesågar

53 inlägg 8426 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Williamm  
#678626
anersimyra skrev:
Mange skrev:
anersimyra skrev:Och så med normal fart..🙂.

Du Anders...
Har du en 200-201 som presterar så här med 91VXLska den nog felsökas....

Struntprat, de arborister som jag dagligen träffar som kör både ms 201 T och HVA 540 T är rörande eniga om att 540 presterar väl så bra och har ett klart övertag vad det gäller drifttiden då ett Bli200 batteri motsvarar i runda slängar 1,5 tank i bensinsågen. Men nu kan det kanske för sakens skull vara sluttjatat om den saken och helt enkelt ta fasta på vad vi som faktiskt kör med båda sågmodellerna upplever i vårat dagliga arbete..🙂


Det är just på grund av detta som jag gör ett test. Även om det inte kan bli perfekt med sågar på olika ställen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678631 Det gör du rätt i William. Prova ger kunskap och erfarenhet.

Jag vet flera arborister som har köpt battersåg och provat men tar inte ens med dem i bilen längre... Några kummun killar med som provat och gett upp.

Det är inga mirakel grejer det här.

Anders
Jag har kört en del o020 och 200 i ek, alm, bok med 91vxl. Även i såna grenar som du filmat.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Williamm  
#678634 Det viktigaste är att användarna använder de de tycker bäst om, oberoende av druvmedel.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678637 Rätt verktyg till rätt jobb!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Test av batterikedjesågar

tallen100  
#678638 Vissa är bakåtsträvare, inget att göra åt.
De prövade väl redan för över hundra år sedan med tex batteribilar, förbränningsmotorn var bäst då och är likaså nu , ock det gäller sågar eller bilar 👍 🤣

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678640 Tja, saker å ting utvecklas med tiden. Så även batteriteknik.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678643 Att såga ” kakor ” ger förstås en inblick i hur snabbt en enskild såg förmår att kapa ett stycke trä, men sågens hanterbarhet i stort, ljudvolym och drifttiden per tank/laddning är en ännu viktigare parameter än någon sekund hit eller dit vid ett kap. En av arboristerna som jag jobbar med kör en portad 194 T som kapar som satan men låter som ett reaplan och åker upp och ner som en jojo ur stora träd för att den drar soppa som fyrhjuling..💦🌊🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678647
tallen100 skrev:Vissa är bakåtsträvare, inget att göra åt.
De prövade väl redan för över hundra år sedan med tex batteribilar, förbränningsmotorn var bäst då och är likaså nu , ock det gäller sågar eller bilar 👍 🤣

Förbränningsmotorn tog helt över då oljan vid tiden var i stort sett gratis..🤑 annars så var eldrift näst efter ångdrift vanligt i både bilar och båtar🚤 🚗 apropå ånga så kan jag rekommendera att besöka sjöhistoriska museet och kolla in ångdrivna torpeder från tidigt 1800 tal. Och apropå batterier så tittar jag själv på en Canadatillverkad 5,5 kilos ROV med en drifttid på upp till 8 timmar per laddning, men med tanke på priset så blir det väl i stället en kinapryl med drifttiden 2,0 timmar ..🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

totte  
#678651 Tråden avses handla om test av sågar, inte om olika personers åsikter om bensin kontra batteri. Inget mer av det okvalificerade tyckandet i denna tråd.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678654 Att batteriteknik utveklas, det hoppas man. Hittilla är det mer elektronisk styrning fokus ligger på.

I en massa kap och stort effekturtag så ser man rätt mycket om maskinen och batteri.
Urladdning är för de flesta användare av en batterimaskin viktigare än laddning.

Ska de prestera som en 200 så är det väl som en 200 de ska prestera fullt ut. Inte bara under vissa förhållande för då presterar minsann till o med 500kr sågarna som tvåhundra om de startar.

En av de duktigare arboristerna jag vet tar ner en Alm 650 på stubben utan att hans 200 får slut. De sista 4m fälldes med hans gamla 034 visserligen så det kanske hade tagit slut.
Fanns ett hundratal vittne på detta, många av dem läser här. Även Arorister..

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mikey_AX  
#678697 Jag är rätt så sugen på att OREGON CS300 och få se vad den presterar. Vad skulle ni säga om jag tog hem en CS300 och gjorde en video på användningen av dem?? 😀 Tyvärr hr jag ingen annan El-såg som jag direkt kan jämföra med.

Avatar Fallback

Re: Test av batterikedjesågar

Avslutat-02  
#678698 Kör på 👍

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678704 Av de tester man kan se på nätet så kan man väl säga att powersharpsystemet ger en skärpa som kan jämföras med en skogskedja som har gått en vända i grus och jord..🙂

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678708 Här har vi en lite mer utförlig beskrivning av dessa powersharpprylar../.. https://www.alltomgarden.se/2013/09/30/ ... -starkare/

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mikey_AX  
#678712 Tack för länken till ett trevlig test. 😀
Jag kan håla helt med att Powersharp inte kommer att vara något för riktig skogs huggning. Alla dagar i veckan skulle jag också rekommendera riktiga saker för det ändamålet.

Det är så många som jag pratar med (privatpersoner) som är så osäkra på hur dem ska fil en kedja.
För en hobbyanvändare och lite vanlig ved huggning så tycker jag detta system är tillräckligt.
Om man som vedhuggare väljer mellan att köpa ny kedja varje gång den blir slö alternativt att man filar den dåligt för att man har bristande kunskap. Så tycker jag att Powersharp är ett bättre alternativ.
För vedhuggning som privatperson sliper du tänka på kedjeslipning/ filning och bör i alla fal få ut 3gånger mer livslängd en vanliga kedjor som du bara kastar.

Men,men...... nu skulle vi inte diskutera Powersharp här.
Jag kan ju alltid sätta dit en vanlig kedja på CS300 sågen för att mer jämföra äpplen med äpplen.
Men frågan är om en video fortfarande skulle vara relevant när jag inte har en STIHL eller HUSQVARNA att jämföra med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).