Skotare

Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

24 inlägg 6729 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#676678 Jag har fått ett stort problem under de sista 100 timmarnas körning. Vad som händer är att åkmotorn lägger av och traktorn tvärstannar. Jag kan börja gasa snabbt igen utan att relät kopplar ur och köra igen några meter. Om jag väntar till att reläet släpper och startar om spelar ingen roll. I början hände det bara några få gånger nu och då när man startade för dagen. Sedan har problemet ökat undan för undan och i slutet har det accelererat så att det bara går att köra 20 meter utan att maskinen stannar. Det är ingen skillnad om jag kör med eller utan automatik inkopplad. Problemet uppkommer med körriktningsknappen både i framåt och bakåt läge. Om jag har stolen vänd bakåt kan jag köra både bakåt och framåt med fotpedalen utan problem. Styrförstärkare och EF kort är genomgångna utan att ngt fel upptäckts. Stolcensor är utbytt och även körriktningsknappen utan framgång. Tacksam för nya uppslag vad jag kan kolla för att få ordning på maskinen.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#677138 Vilket tillverkningsnummer har maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#677144 tillverkningsnummer är 3627

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#677149

Bif video visar kort hur maskinen uppträder

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#677175
Om jag har stolen vänd bakåt kan jag köra både bakåt och framåt med fotpedalen utan problem.

Studerar elschemat och dina symtom verker tyda på nåt glapp i elsystemet.
Du säger att EF-kortet är genomgånget. Hur är det med reläna på EF-kortet?
Det är två olika typer av relän. 2-poliga och 3-poliga. De 4 st 3-poliga är mera inblandade i styrlogiken. Ett heter R42. En mycket snabb kill-gissning är att det kan var nåt skumt med R42. Kanske glapp i sockeln eller slitna reläkontakter....
Prova att växla R42 med de andra 3 reläna av samma typ. R42 aktiveras av fotpedalen och när kontakterna vilar (R42 o-aktiverat) så skall kontakterna leda strömmen en viss väg. Om den vägen är glapp eller har resistans då blir det avbrott till körriktningsomkopplaren (med stolen vänd framåt)...
Här kan du också tjyv-bygla den reläkontakten mellan stift 26 och stift 34 på EF-kortet. R42 bryter strömmen till körknappen när man vänder stolen bakåt och trycker på körpedalen.
Sen kan det vara så att körpedalen ligger och tjyvaktiveras när du kör framåt. Har du kanske nån "rörtång" som ligger och skramlar på körpedalen bakom stolen?? =)) Du kan iaf kolla upp att körpedalen inte ligger och tjyvkopplar....
Länk till ditt elschema

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#677178 Anslut en testlampa till Stift#34 på EF-kortet för att se om den slocknar när hydrostaten lägger av och tänds när hydrostaten startar igen

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#677198 Tack för tipsen. Ska köra ut ur verkstaden bara det slutar regna. Återkommer med resultatet av felsökningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#678128 Felsökning påbörjad. Jag skruvade isär körpedalen och testade den. Den verkade ok. Sedan tog jag loss EF kortet och åkte till min gamla kontakt på orten som lagat mina kretskort tidigare. Han hittade ett litet fel på R43 så jag bytte ut det. Vi kollade bara R42+R43. Justerade stolcensorn en aning och satte tillbaka kretskortet. Sedan ville traktorn inte starta. (Ingen ström till startreläet troligtvis). Kollade nödstoppen, bytte ngt relä, flyttade stolcensorn efter många startförsök så kopplade startmotorn in utan att jag vet orsaken. Körde ut ur verkstaden och konstaterade att huvudfelet fortfarande bestod. Flyttade lite relän stannade motorn 2- 3 ggr. Startade utan prblem. Upptäckte att om jag körde utan effektreglering kunde jag köra utan problem upp till 800 varv och med den inkopplad i krypfart utan att hydrostaten kopplade ur. Sedan stannade jag för att kolla olja i bakre kardan. Sedan fick jag aldrig igång den. Den fick stå ute två nätter och satte mig i traktorn och testade att starta den utan resultat. Slog
av nyckeln och på igen svängde stolen runt en gång så startade den direkt. Körde in traktorn i verkstaden. Testade nästa dag att starta den utan
framgång. Visst finns det någon startspärr kopplad till stolen läge ? Kan det även vara orsaken till huvudfelet ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#678188
Sören12 skrev:Visst finns det någon startspärr kopplad till stolen läge ? Kan det även vara orsaken till huvudfelet ?

Trist när det strular så här...
Det är R30 som är startspärr reläet och det aktiveras Körpedal, körknapp och p-bromsknapp
Det finns flera "villkor" för att maskinen skall kunna starta. Om vi bortser från nödstoppen så är det följande:
1. Både körriktningsväljare knappen och körpedalen måste vara i ett mekaniskt och elektriskt neutralläge
2. Pakeringsbromsen måste vara ansatt och elektriskt indikerat ansatt

R30 bryter strömmen till R12 , ett större Bosch-relä med galvat plåthölje och sitter under motorhuven

Jag har all dokumentation på ÖSA 250 på den här länken.... plus en massa annat jag tagit fram som får användas "på egen risk"... =))

Nedanstående bild är från det elschema som gäller för maskinnummer #3627, Länk till mappen som gäller elssystemet

Observera kommentaren i rött som tipsar om hur man får snurr på startmotorn om startreläet R30 blockerer R12
1604766107_250_r30_funktion_stoppmagneten_dragen.jpg

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678516 Byt omkopplare broms,kolla så att efkortet ligger rätt i sin hållare,stolsensorn har inget med startspärr att göra

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#678646 Kollade p-bromsen, körriktningsväljare utan framgång och till sist körpedalen. Skruvade isär den och kollade brytarna och det verkade ok. Skruvade inte ihop den och provade starta igen .Motorn startade direkt. Provade flera ggr starta och stanna utan problem så jag hoppas att startproblemet var hittat. Jag hade bytt skruvar i gångjärnet och det blev då troligtvis inget spel mot brytarna pga nedslitna detaljer. Måste ev köpa en ny körpedal. Tog sedan lös EF-kortet idag och åkte till min "kretskortreparatör". Han hittade ytterligare två relän som var dåliga. Jag ska montera det i morgon och se om det har hjälpt ngt i jakten på det ursprungliga felet. (Styrförstärkare och EF-kort var tidigare skickat till ett annat ställe).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#678850 Monterade EF-kortet och körde ut ur verkstaden. Kom 20 meter innan hydrostaten la av. Provade ytterligare 20 meter. Kopplade isär fotpedalens kontakter och då startade den inte. (Strömmen bryts då inte). Kapade ingående ledning i stället. Mätte 26 och 34 på EF-kortet. 6 volt när motorn var i gång och 6 volt när jag körde en bit. Hydrostaten la inte av efter 20 meter så jag körde 100 meter runt verkstaden och stannade (la ur växeln) körde ytterligare ett varv utan problem. Stannade av motorn och gick och åt lunch. Kom tillbaka och startade och kom 20 meter. Provade igen och kom ytterligare 20 meter. Det var många starter sedan jag kunde köra längre än 20 meter men glädjen blev kort. Körde sedan in i verkstaden igen och där står den nu. Var tvungen att göra någon nytta idag också (Hugga vindfällen). Undrar om jag snuddat vid felet i och med att jag kom 200 meter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678867 Kolla stiften som ska göra kontakt med efkortet sant att efkortet inte kan glida framåt resp bakåt i hållaren

Avatar Fallback

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

AKKAMAAN  
#678868 1. Har jag uppfattat dig rätt när du säger att maskinen går felfritt när du sitter vänd bakåt och kör med körpedalen?


Eftersom styrförstärkeren är genomgången och förutsätts felfri så måste det gå att felsöka sig fram till orsaken med testlampa och byglings-/förbikopplingskablar.

Har nämnt detta tidigare när vi felsökte startspärren. Anslut en testlampa till ledningen som kommer från EF#34. Där ska det finnas spänning när du sitter framåtvänd. Spänning går till körriktningsnappen via kabel#106. Om spänningen är bruten, dvs testlampan slocknar, så stannar maskinen. Denna spänning kommer från potentiometern via en kontakt i sidopanelen kabelnummer#106.
Ett alternativ är att du byglar från EF#34 till skruvplinten #65 vilket förbikopplar körriktningsknappen "framåt". Går maskinen felfritt med denna bygel så byter du körritningsknappen.
Fortsätter samma symtom med bygeln så får vi starta om med att plocka ur R34, stolsensorreläet, och prova om symptomen kvarstår. Stolsensorn aktiverar R31 när stolen vänds bakåt. Här är en lite säkerhetsanordning som tar bort strömmen till körknappen. Anledningen är att om man glämmer körknappen i körläge fram eller back när man vänder stolen bakåt för att köra kran med arbetsvarvet pådraget så skulle maskinen direkt börja rulla när man vänder stolen framåt om inte spärranordningen finns. Spärranordningen består av R44 som med hjälp av en transistor på EF-kortet får "hållkrets" och hållströmmen kommer från den andra polen på körknappen. Genom att lägga körkanppen i neutralläge så bryts hållsträmmen och körknappen går att använda igen.
Så det skulle kunna vara så att stolsensorn ligger och tjyvkopplar när du sitter och kör framåt och bryter då strömmen till potentiometer och därmed också till körknappen. För att eliminera den felkällan så provkör utan R31 ipluggat

1605063961_elschema_felsoekning_akdrift.jpg

1605063881_hallkrets_koerknapp_elschema_felsoekning_akdrift.jpg

1605063881_r44_hallkrets_pa_koerriktningsknappen.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ösa 250 Kopplar ur driften under körning

Sören12  
#679035 Lägesrapport. Då jag har haft onda aningar om stolcensor ville jag börja med det som stod sist i Pers utförliga förslag. Problem uppstod snabbt. Jag hittade inget R 31. Fick ringa ett samtal, skicka en bild på min bakre hyttvägg och fick som svar att i den lilla svarta lådan längst ner till vänster under kretskorten för minispakarna sitter nog R31. Hittade helt plötsligt 3 nya relä på ett kretskort. Jag tog lös det och åkte på em till kretskortkillen. Han konstaterade att ett relä var helt kört, nr 2 var skadat och nr 3 var ok. Kontaktytorna till kabellisten var mycket dåliga och några lödningar var dåliga. Han fixade till felen så i morgon blir nog provkörning igen. Nu är det slut på mitt relälager så jag hoppas att det inte finns fler gömda relä. Håller tummarna att det nya upphittade kretskortet kanske har haft inverkan på mina problem.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).