Motorsåg och handhållet

Tändspole till Stiga 466

39 inlägg 6101 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tändspole till Stiga 466

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678537 Aktivera dödaren. Bort med bränsleslang (Knip/plugga). Ut med stiftet, vänd den upp o ner, dra några gånger.
Låt den stå på bänken o lufta lite.
Slå av dödaren o dra igång på full gas. Kör den riktigt torr, ingen tomgång otan flippa på gasen.
I med slangen igen o kör den riktigt varm, belastad i stock.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tändspole till Stiga 466

25focus  
#678550 Jepp , just nu så har jag tömt tanken och satt en värmefläkt mot den så det blir lite gasvarmt i den, får stå ett par timmar och sedan dra i snöret för att ventilera ut allt som går. Återkommer med info hur det går,

   TS
Avatar Fallback

Re: Tändspole till Stiga 466

25focus  
#678573 Har skruvat i den , NU är det bestämt det blir en ny, ska jag ta en Stiga eller annat, inga stora pengar då den inte används som proffs, bara lite som att kapa lite träd runt El-ledningar hos kunder.
Kommer att plocka ner den i atomer för att försöka se vad det kan vara, inte helt fel med det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole till Stiga 466

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678576 Vände du den? Det är svårt att få ur vätska från vevhus...
Blir stiftet blött?

Köp nåt du har nära att få delar och hjälp med om du ska ha nåt i arbete som ger pengar.

Avatar Fallback

Re: Tändspole till Stiga 466

25focus  
#678582 Inte en droppe kom ur den, vred runt kolven till topp, lutade den åt sidan, vred den , ner med kolven och upp och ner snustort. . Det är ju inte någon extrem konstruktion på en 2-taktare, en bladventil och några hål här och där. Får se vad jag köper och kommer att återkomma med info vad jag hittar. Kan ta några dagar att göra atomer av den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tändspole till Stiga 466

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678585 Med sågen upp o ner, dödare aktiverad och stift ut kan du dra i starten så den snurrar o skapar lite luftflöden i vevhuset. Med lite tur åker det ut lite mer...

Bladventil?

Detta är ingen dålig såg i sig. De är rätt bra gjorda.

Avatar Fallback

Re: Tändspole till Stiga 466

axwell  
#678597
Mange skrev:Bladventil?

Detta är ingen dålig såg i sig. De är rätt bra gjorda.


Är det samma som reedventil ?

Ägde en moped från 60-talet med Sachmotor som hade imponerande acceleration, gick inte att smyga iväg på grusväg utan att orsaka slirspår. Den motorn hade reedventil.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole till Stiga 466

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678603 Många mopeder var slidmatade fram till mitteln av 60'talet.
Då är det en slidventil som öppnar oftast monterad på balansvikten i vevhuset.

Bladventil/reed ventil används nog ännu i dagens mopeder.

Just denna 466 har kolven som insugsventil.

Användarvisningsbild

Re: Tändspole till Stiga 466

totte  
#678619
25focus skrev:Har skruvat i den , NU är det bestämt det blir en ny, ska jag ta en Stiga eller annat, inga stora pengar då den inte används som proffs, bara lite som att kapa lite träd runt El-ledningar hos kunder.
Kommer att plocka ner den i atomer för att försöka se vad det kan vara, inte helt fel med det.


Problemet var alltså att den var svår att dra runt, om jag minns rätt. Har du kollat igenom startapparaten ordentligt. Kan gå lätt och bra med stiftet ute, men när det tar mot lite så drar det snett och kärvar om det är slitet så det glappar. Kolla det ordentligt innan du river sågen till molekyler.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).