Skogsvagn (Huggarvagnar)

Storlek på griplastarvagn till case685

6 inlägg 3107 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på griplastarvagn till case685

fauve  
#67857 Jag ska köpa griplastarvagn och är lite fundersam över vilken storlek min case 685xl klarar av ,har en 9ton källefall
som jag tittat lite på tror ni den blir för stor för denna traktor. Är det någon som har liknande traktor och isåfall vilken storlek på kärra har ni då?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Storlek på griplastarvagn till case685

Elias  
#67861 Hej,
Jag kollade på någon bild på google på hur din traktor såg ut och specifikationer. Såg att den hade 60hk om jag inte förstod det hela fel var lite luddigt. Verkade som 4x4 också, vi hade en ny 60hk zetor i slutet av 1999-2000 och den gick alldeles utmärkt med våran 8.5tons vreten vagn. Otroligt smidig att köra i skogen och hydrauliken gick helt okej om man gasade på traktorn litegrann när man körde kran. Förutsatt att du har lågväxel så borde den vagnen duga, om inte annat finns vreten 7 tonnare nu som är aningen enklare och billigare än 9 tonnaren som de heter idag.

Avatar Fallback

Re: Storlek på griplastarvagn till case685

Griffin  
#67864 Tycker att specifikationerna liknar vår JD2040 ganska mycket och den har inga problem med en 9tonnare förutom möjligen i vägtransport där den kanske är en aning motorsvag. Enda problemet som jag ser är väl samma som vi har att man inte kan vända på stolen. Traktorn är ju en 70hk:are, inte tokigt mycket men det fungerar bra i skogen, där vill man ju ändå bara köra på låga växlar. Viken på 3 ton gör iofs att man kanske inte vill göra vägtrasporter med full lastvikt bak utan att ha bromsar på kärran, men som sagt jag tycker att det är en riktigt trevlig storlek i skogen. Har du mycket vägtransporter att göra är det därför kanske trevligare med en aning mindre var som tex föreslagit tidigare vreten 7 tonnare

Avatar Fallback

Re: Storlek på griplastarvagn till case685

fauve  
#67868 Ok ,någon som vet hur det är med oljeförbrukningen till kranen räcker pumpen till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på griplastarvagn till case685

Elias  
#67878 Det kan jag inte svara på, minns inte modellbeteckningen på zetorn vi hade för att kolla vad den gav för flöde men vreten 7tons behöver 175 bars arbetstryck vilket är lägre än de större vagnarna.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på griplastarvagn till case685

matte57128  
#76065 Har du fått tag i någon passande vagn ännu?
Om inte, kan jag rekommendera något i stil med den Nokka 71 med 2043 kran som jag har bakom min 685XL-88. Jag är på andra säsongen med detta ekipage nu och det funkar ypperligt. Jag tror iof att både kran och vagn kunde vara lite större, men då börjar man säkert tumma på smidigheten också. Oljeflödet från 685:an passar också bra till kranen, 900-1000rpm vid lastning räcker gott.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).