Motorsåg och handhållet

Test av batterikedjesågar

53 inlägg 8539 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678545 Och så med normal fart..🙂.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Williamm  
#678551
anersimyra skrev:Och så med normal fart..🙂.


Bra film @Anersimyra!

Är det okej om jag använder mig av din film när jag testar motsvarande sågar?
Jag tänkte att om du berättar vad det är för trädslag och dimension kan jag kaptesta i motsvarande, så kan man få en ungefärlig uppfattning hur den är i förhållande till de äldre. För jag kan själv inte få med 540ixp, och den gör sig bäst med din kedja.

Hälsningar Williamm.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678560
williamm skrev:
anersimyra skrev:Och så med normal fart..🙂.


Bra film @Anersimyra!

Är det okej om jag använder mig av din film när jag testar motsvarande sågar?
Jag tänkte att om du berättar vad det är för trädslag och dimension kan jag kaptesta i motsvarande, så kan man få en ungefärlig uppfattning hur den är i förhållande till de äldre. För jag kan själv inte få med 540ixp, och den gör sig bäst med din kedja.

Hälsningar Williamm.

Visst kan du ta med min film..👍🙂 trädslaget är för övrigt ek.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Williamm  
#678561 Tack!
Vad är det för diameter få grenen?

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678563
williamm skrev:Tack!
Vad är det för diameter få grenen?

Den torde vara omkring 20 cm..🤔

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Williamm  
#678566 Tack!

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678575
Mikey_AX skrev:Hur känns känns dem??
Kanske svårt att såga om det är större skillnader emot STIHL och Husqvarna??
Vad tyckte du om OREGONS CS250 och CS300??


Ja, vad tycker jag om dem.. Inte mycket.
Jag har svårt att se användningsområde för dem och skärsystemet med autosharp är inget jag vill rekommendera om man ska använda dem.
Kanske blir annorlunda i framtiden men av det jag sett hittills är det inget o hurra för direkt.

Skillnad mot Husqvarnan är det definitivt, ännu mer mot nåt bättre som Pellenc vilka är hästlängder före de andra i mitt tycke. Men Pellenc är nog i en klass för sig för en liten yrkesgrupp som kan utnyttja dem fullt ut. Vad de andra har för yrkesgrupp eller användare där de briljerar vet inte jag.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678583 Jag tror att Oregons kedjeslipssystem passar bra för byggnadssnickare, som sågar i rivningsobjekt.

Skulle du råka såga i någon spik e.dyl. Så går det snabbt att slipa upp kedjan igen, även om det aldrig blir någon superskärpa på den.

Pellenc har enligt min mening inte i skogen att göra utan är mer gjord för park och trädgård. Inte minst då de envisas med ryggbatterier, istället för att ha ett batteri på sågen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678588
Niking skrev:Skulle du råka såga i någon spik e.dyl. Så går det snabbt att slipa upp kedjan igen, även om det aldrig blir någon superskärpa på den.

Nej, tyvärr. Ingen slipsten i världen kan forma en deformerad skärtand eller lägga till material som skadats.
Niking skrev:Pellenc har enligt min mening inte i skogen att göra utan är mer gjord för park och trädgård. Inte minst då de envisas med ryggbatterier, istället för att ha ett batteri på sågen.
/Niklas

Det gör dem bäst i klassen på just park och trädbeskäring tex. Med fler verktyg som kan användas i arbetet gör dem prisvärda för de som har dem till dessa arbete.
Nåt annat är ingen vits med batterier som jag ser det.
Det här har du väl tjatat färdigt om nu snart...

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678589
anersimyra skrev:Och så med normal fart..🙂.

Du Anders...
Har du en 200-201 som presterar så här med 91VXLska den nog felsökas....

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678594
Mange skrev:
Niking skrev:Skulle du råka såga i någon spik e.dyl. Så går det snabbt att slipa upp kedjan igen, även om det aldrig blir någon superskärpa på den.

Nej, tyvärr. Ingen slipsten i världen kan forma en deformerad skärtand eller lägga till material som skadats.


Tja, du får väl ändå en viss skärpa på några få sekunders skärpning.

Och självklart tar en slipsten bort material från kedjan. Det är ju minst sagt elementärt
Mange skrev:
Niking skrev:Pellenc har enligt min mening inte i skogen att göra utan är mer gjord för park och trädgård. Inte minst då de envisas med ryggbatterier, istället för att ha ett batteri på sågen.
/Niklas

Det gör dem bäst i klassen på just park och trädbeskäring tex. Med fler verktyg som kan användas i arbetet gör dem prisvärda för de som har dem till dessa arbete.
Nåt annat är ingen vits med batterier som jag ser det.
Det här har du väl tjatat färdigt om nu snart...


Oh nej! För skogsbruk tror jag inte alls på ryggbatterier med "navelsträng" (som lätt fastnar I grenar, buskar och dylikt), utan här behöver batteriet sitta direkt på maskinen. Annars hade ju alla kört med en kombidunk på ryggen med slangar till motorsågen, så att man slipper tanka sågen under dagen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678606
Niking skrev:Tja, du får väl ändå en viss skärpa på några få sekunders skärpning.

Och självklart tar en slipsten bort material från kedjan. Det är ju minst sagt elementärt

Viss skärpa.... Nej det tycker jag inte. Möjligen mindre ovass, men inte så det blir bra.
Dessa har du åsikter om men uppenbarligen inte kört.
Niking skrev:
Oh nej! För skogsbruk tror jag inte alls på ryggbatterier med "navelsträng" (som lätt fastnar I grenar, buskar och dylikt), utan här behöver batteriet sitta direkt på maskinen. Annars hade ju alla kört med en kombidunk på ryggen med slangar till motorsågen, så att man slipper tanka sågen under dagen...
/Niklas

Vad du tjatar... Jag vet att du vill hävda att de inte går att ha i skogsbruk.. Du vet jag inte tycker de ska vara i skogsbruk, ser inte nån vits i batterisåg i skogsbruk som sagt.
Så, släpp det nu! Ingen påstår de ska vara det heller...
Du får bråka om nåt annat!

Avatar Fallback

Re: Test av batterikedjesågar

Avslutat-02  
#678608 dunk på ryggen provade Jonsered på början av 80 talet till sina röjsågar..
men då det ansågs senare som en brandbomb, så lades det ner.
och det skulle säkert gå att utveckla vidare..
man gör ju av med runt 5L om dagen och slipper då depåplats, om man även skulle få med macka och vatten....

ingen dum ide.....

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678614
Mange skrev:
Niking skrev:Tja, du får väl ändå en viss skärpa på några få sekunders skärpning.

Och självklart tar en slipsten bort material från kedjan. Det är ju minst sagt elementärt

Viss skärpa.... Nej det tycker jag inte. Möjligen mindre ovass, men inte så det blir bra.
Dessa har du åsikter om men uppenbarligen inte kört.

Tja, vi snackar sågning i hus och rivningsobjekt här, inte skogsbruk eller vedkapning. Å då kommer nog saken i ett annat läge.

Jag menar att alternativet till Oregons slipsten är ju ett stort antal kedjor som måste bytas vid varje spiksågning och sedan lämnas in för maskinslipning. Möjligtvis skulle en hårdmetalkedja kunna vara ett alternativ, men de är ju knappast gratis.

Mange skrev:
Niking skrev:Oh nej! För skogsbruk tror jag inte alls på ryggbatterier med "navelsträng" (som lätt fastnar I grenar, buskar och dylikt), utan här behöver batteriet sitta direkt på maskinen. Annars hade ju alla kört med en kombidunk på ryggen med slangar till motorsågen, så att man slipper tanka sågen under dagen...
/Niklas

Vad du tjatar... Jag vet att du vill hävda att de inte går att ha i skogsbruk.. Du vet jag inte tycker de ska vara i skogsbruk, ser inte nån vits i batterisåg i skogsbruk som sagt.
Så, släpp det nu! Ingen påstår de ska vara det heller...
Du får bråka om nåt annat!


Jo, batteridrivna motorsågar och röjsågar, där batteriet sitter direkt på maskinen kan fungera rätt väl i skogsbruket, vilket batterisågarna från Husqvarna visat.

Däremot funkar det inte I skogen när batteriet sitter på ryggen. Alldeles för lätt att sladden fastnar I grenar och dyligt. Dessutom kan det bli onödigt spännande med en sådan lösning, om man skulle råka trampa I ett jordgetingbo.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678616
Mange skrev:
anersimyra skrev:Och så med normal fart..🙂.

Du Anders...
Har du en 200-201 som presterar så här med 91VXLska den nog felsökas....

Struntprat, de arborister som jag dagligen träffar som kör både ms 201 T och HVA 540 T är rörande eniga om att 540 presterar väl så bra och har ett klart övertag vad det gäller drifttiden då ett Bli200 batteri motsvarar i runda slängar 1,5 tank i bensinsågen. Men nu kan det kanske för sakens skull vara sluttjatat om den saken och helt enkelt ta fasta på vad vi som faktiskt kör med båda sågmodellerna upplever i vårat dagliga arbete..🙂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).