Motorsåg och handhållet

Test av batterikedjesågar

53 inlägg 8424 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Test av batterikedjesågar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678338


Ett test av batterisågar



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678341 Finns fler o söka upp som gjorts i olika tidningar.

Test är roligt, men det är ju vad det är. Hur man testar ger resultat mer än maskinerna och den som sammanställer det ger sitt intryck. Bäst är om man kan av underlaget bilda sin egen slutsats efter sina egna preferenser.

Användarvisningsbild

Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678352 Ett intressant test för kanske främst villaägaren. Men testet bevisar ju i alla fall att flera av de testade batterisågarna är fullt jämförbara med en Stihl 170 i prestanda.

PS! Kan inte någon moderator flytta testet + efterföljande diskussion till en egen tråd, då detta har föga med den batteridrivna röjsågen Husqvarna 535 iFR att göra.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

axwell  
#678356
Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=_aBZt8m1XkQ

Ett test av batterisågar


Intressant test, han verkar vara seriös.
Mycket mer är svårt att få med på ett gäng fabriksnya batterisågar.

Trodde före testet att Makita skulle hävda sig ännu bättre även prestandamässigt, inte bara vara den vettigaste batterisågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

axwell  
#678368
Niking skrev:. Men testet bevisar ju i alla fall att flera av de testade batterisågarna är fullt jämförbara med en Stihl 170 i prestanda.


Niking, du brukar inte gilla att bensindrivna motorsågar kommenteras i tester eller jämförelser av batteridrivna.
Nu gör du det själv.

Testaren hade valt Stihls billigaste småsåg på 30cc, inte en 35 cc som du brukar anföra som referens mot batterisågar.
Skillnaden i prestanda hade blivit betydligt större till (Stihl)35 cc-sågens fördel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Williamm  
#678369 Dem sågar som testas är inte de sågar som tillverkarna säger ska motsvara 35c.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678371
axwell skrev:
Niking skrev:. Men testet bevisar ju i alla fall att flera av de testade batterisågarna är fullt jämförbara med en Stihl 170 i prestanda.


Niking, du brukar inte gilla att bensindrivna motorsågar kommenteras i tester eller jämförelser av batteridrivna.
Nu gör du det själv.

Testaren hade valt Stihls billigaste småsåg på 30cc, inte en 35 cc som du brukar anföra som referens mot batterisågar.
Skillnaden i prestanda hade blivit betydligt större till (Stihl)35 cc-sågens fördel.


Jag brukar ogilla att de testar batterisågar mot 50-kubikare (eller större). Ty en sådan jämförelse är ju helt ointressant. Här hade de åtminstone vett att testa en bensinare, som ligger i samma härad som de testade batterisågarna.

Å vad batterisågar mot 35-kubikare beträffar, så brukar jag säga att Husqvarna 535 iXP, 536 LiXP samt Stihl MSA 200 ska motsvara en 35-kubikare. Ingen av dessa batterisågar var med i testet.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 08 nov 2020, 11:17, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535 iFR test och allmänt om batterimaskiner

axwell  
#678373
williamm skrev:Dem sågar som testas är inte de sågar som tillverkarna säger ska motsvara 35c.


Nej dom större sågar som saknas vill jämföras med 35-40cc.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

totte  
#678394
Niking skrev:PS! Kan inte någon moderator flytta testet + efterföljande diskussion till en egen tråd


Bra idé. Verkställt.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

stegmaster  
#678511 Har jag missat nåt, men er inte milwaukee sågen bara 18v, medans dom andra 36-40v? 🤔
Hur kan man rettvist jamföra detta?

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678517 Effekt = spänning * strömstyrka

Så om produkt A har 18 V, fordras dubbla strömmen, för att nå samma effekt som produkt B på 36 V.

Dubbla strömmen kräver dock lite grövre ledningar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mikey_AX  
#678532 Är Det någon här som har testar OREGON el-såg CS300.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678535 CS250 har jag kört lite och CS300 har jag provat.

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

Mikey_AX  
#678538 Hur känns känns dem??
Kanske svårt att såga om det är större skillnader emot STIHL och Husqvarna??
Vad tyckte du om OREGONS CS250 och CS300??

Användarvisningsbild

Re: Test av batterikedjesågar

anersimyra  
#678541
😀👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).