Skogsröjning

Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

28 inlägg 10961 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678245 Har samlat på mig en del data från tiden när jag drev röjfirma, hade tyvärr bara några år inskrivet i excel (resten på papper) så den här datan är tagen från ganska få trakter.

Jag hade en fil där jag städat bort allt utom sånt som jag kan visa, annars strider det säkert mot GDPR eller nån annan regel. Jag har alltså haft för vana att skriva upp antal tankar varje dag så att jag har kunnat följa hur jag ligger till i pris, har röjt mot fast pris i stort sett jämt.
Tiden är "effektiv tid" räknat med 1,5 gånger antalet tankar, det stämmer inte alltid på traktnivå eftersom en tank tar olika lång tid att köra upp beroende på hur beståndet ser ut men utslaget på hela säsongen så blir det ganska bra. Det går ju också tid till att hämta dunken, fila klingan och pusta ut lite innan man kör igång igen. Blir ca 6 timmar om dagen med flyttar mellan objekt och andra tidstjuvar borträknade.

Det här kanske kan hjälpa någon som funderar på att starta upp röjfirma, man brukar ha en del funderingar om tidsåtgång/fakturering osv. Jag brukade räkna på ca 0,7 ha/dag när jag räknade på priset vid normalröjning.

Nuförtiden jobbar jag med planering och bara mot löpande timersättning, då har jag räknat lite på hur många tillgängliga arbetsdagar det finns på ett år (stopp för snö tex?) och sen räknat bort semester och andra tidstjuvar som besök hos revisor, fortbildning, hämtning/inköp av materiel, sjukdagar osv. Landar på ca 1500 timmar som jag kan debitera och som ska ge mig en årsinkomst. Då får man fram en summa att presentera för uppdragsgivare, de kan vara lite svåra att diskutera med om mitt pris skiljer sig för mycket från de andra men jag tycker att man ska utgå från sin egen situation och förhandla efter det.

Alla trakter är på bolagsmark i norra Gästrikland, bra terräng och oftast lättröjt, det syns tydligt även i tabellen :)
Om jag orkar kan jag försöka göra en separat fil med röjning åt privatkunder, eller åtminstone räkna lite grovt på dessa, blir nog några timmar till per hektar pga att man ofta blivit utkallad i senaste laget.

Slutröjning snitt.pdf




   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678250 Intressant att se verkliga siffror. Stämmer bra med min erfarenhet även om jag inte har någon sån exakt dokumentation.

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678253
Skogsola skrev:Intressant att se verkliga siffror. Stämmer bra med min erfarenhet även om jag inte har någon sån exakt dokumentation.


Jag har bara räknat antalet tankar och skrivit in areal, decimalerna på övriga kolumner har datorn räknat ut, jag är inte SÅ noga :-B

   TS
Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

hfab  
#678257 Men hur stor är en tank?

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Avslutat-02  
#678258 Skiljer mellan olika sågar...

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678260 Har för mig att tre tankar på Hva 252 motsvarade fyra på Stihl 480. Men tiden per areal är viktigare.

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678262 Glömde skriva, det är röjt med Hva 345 FXT med 225 klinga.

Gjorde en fil till, bara förröjning i denna. Blir tydligt varför man alltid vill ha förröjningen per timme, det skiljer väldigt mycket mellan objekten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Avslutat-02  
#678263 Hva 252rx 0.8L tank.
Stihl 480 0.67 L tank...
Hva 345fxt 0. 9L tank.
Hva 355fxt 1.1L tank..
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 07 nov 2020, 20:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678272 Förröjning kan vara allt mellan ogenomtränglig vägg till att springa och leta efter någon buske att såga ner.

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678274
vinterrojarn skrev:Hva 252rx 0.8L tank.
Stihl 480 0.67 L tank...


Ok då stämmer det rätt bra mot hur man upplever saken.

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

fendt311  
#678293 Riktigt bra underlag. Det är precis sånt här som är bra med skogsforum. Finns så mycket trevligt folk och disskutioner som ger mycket. Super bra Mättemies. 👍👍

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

svampbob  
#678305
Mettämies skrev:Glömde skriva, det är röjt med Hva 345 FXT med 225 klinga.

Gjorde en fil till, bara förröjning i denna. Blir tydligt varför man alltid vill ha förröjningen per timme, det skiljer väldigt mycket mellan objekten.


Jag tog mig friheten och räknade om lite och du hade förbrukat 634 tankar på 235 ha vilket ger snitt räknat över alla ha på 2,7 tankar/ha

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

ananders  
#678312 Tredje objektet nerifrån i första filen måste varit riktigt dj*****t. Eller har kommatecknet hamnat fel på arealen?

Användarvisningsbild

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

machonisti  
#678320 Tack mettämies!
Väldigt fint att få data.

Avatar Fallback

Re: Data om röjning. Tidsåtgång och lite om prissättning.

alias  
#678326
Mettämies skrev:Har samlat på mig en del data från tiden när jag drev röjfirma, hade tyvärr bara några år inskrivet i excel (resten på papper) så den här datan är tagen från ganska få trakter.

Jag hade en fil där jag städat bort allt utom sånt som jag kan visa, annars strider det säkert mot GDPR eller nån annan regel. Jag har alltså haft för vana att skriva upp antal tankar varje dag så att jag har kunnat följa hur jag ligger till i pris, har röjt mot fast pris i stort sett jämt.
Tiden är "effektiv tid" räknat med 1,5 gånger antalet tankar, det stämmer inte alltid på traktnivå eftersom en tank tar olika lång tid att köra upp beroende på hur beståndet ser ut men utslaget på hela säsongen så blir det ganska bra. Det går ju också tid till att hämta dunken, fila klingan och pusta ut lite innan man kör igång igen. Blir ca 6 timmar om dagen med flyttar mellan objekt och andra tidstjuvar borträknade.

Det här kanske kan hjälpa någon som funderar på att starta upp röjfirma, man brukar ha en del funderingar om tidsåtgång/fakturering osv. Jag brukade räkna på ca 0,7 ha/dag när jag räknade på priset vid normalröjning.

Nuförtiden jobbar jag med planering och bara mot löpande timersättning, då har jag räknat lite på hur många tillgängliga arbetsdagar det finns på ett år (stopp för snö tex?) och sen räknat bort semester och andra tidstjuvar som besök hos revisor, fortbildning, hämtning/inköp av materiel, sjukdagar osv. Landar på ca 1500 timmar som jag kan debitera och som ska ge mig en årsinkomst. Då får man fram en summa att presentera för uppdragsgivare, de kan vara lite svåra att diskutera med om mitt pris skiljer sig för mycket från de andra men jag tycker att man ska utgå från sin egen situation och förhandla efter det.

Alla trakter är på bolagsmark i norra Gästrikland, bra terräng och oftast lättröjt, det syns tydligt även i tabellen :)
Om jag orkar kan jag försöka göra en separat fil med röjning åt privatkunder, eller åtminstone räkna lite grovt på dessa, blir nog några timmar till per hektar pga att man ofta blivit utkallad i senaste laget.

Slutröjning snitt.pdf


Hur såg "normalobjektet" ut gällande höjd och stamantal?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).