Skogsröjning

Slipmaskin till röjsågsklinga

33 inlägg 16402 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

HannuRöj  
#673628 😀Slipsten går alltid att byta om den är dålig med kvaliten, som de brukar vara i billiga slipmaskiner.
En bra sten för kedjeslip kostar, men håller också länge.

Raite är produkt av en finsk småföretagare som har själv utväcklat den.
Säljer han direkt eller är det bara Skogma det vet jag inte.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

Camaro1969  
#673685 av bilderna att döma ser det ut att vara exakt samma

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677718 Kunde inte låta bli, jag beställde en Puuilo-slip
Det kan förresten inte vara en Kina-kopia för den heter "Norrköping" 😉
Skämt åsido, själva metallkonstruktionen kändes rejäl, sen kanske själva motorn inte är toppkvalite.
Slipade första klingan igår, så nu ska det bara sluta regna så man kan testa den.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677800 Återkom gärna med resultat av slipningen.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

Avslutat-02  
#677804 Spännande... Jag blev inte imponerad av den jag köpte, men alltid kul att läsa om andras åsikter och upplevelser

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

forest.  
#678054
HannuRöj skrev:😀 Raite, Skogma som säljer. Har dock inga egna erfarenheter, men är en maskin jag också är intreserad av.
https://www.uittokalusto.fi/raite-raiva ... iQQAvD_BwE
https://raite.fi/Teroitin

Min egenbyggd slip för rygg av tanden.


😉 Med hjälp av forumet kan hon även lära sig att fila.
Att köpa en maskin betyder inte automatiskt att klingproblemet är löst.



Hur mycket kan man slipa på "ryggen" på tanden ?

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

HannuRöj  
#678064 😀 I princip hur mycket som helst. Det är samma material hela klingan.

Klingan är slutfilad när tanden är för kort och skränkningen håller bara liten stund.
Rymden mellan tänderna blir också längre och klingan inte fungerar som den skulle. Det är något lite mer än halva tanden som är användbart, sen ska klingan skrotas.

Att fila ryggen med plattfil är en bra sätt om klingan kräver bara lite service, men det är svårt att hålla tänderna
lika höga om mer ska bort. Med en slipmaskin blir tänderna lika och klingan håller effektivitetet.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

forest.  
#678071
HannuRöj skrev:😀 I princip hur mycket som helst. Det är samma material hela klingan.

Klingan är slutfilad när tanden är för kort och skränkningen håller bara liten stund.
Rymden mellan tänderna blir också längre och klingan inte fungerar som den skulle. Det är något lite mer än halva tanden som är användbart, sen ska klingan skrotas.

Att fila ryggen med plattfil är en bra sätt om klingan kräver bara lite service, men det är svårt att hålla tänderna
lika höga om mer ska bort. Med en slipmaskin blir tänderna lika och klingan håller effektivitetet.


har du några mått på slipjiggen du byggt?

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

HannuRöj  
#678073 Jag kan ta bättre bilder av maskinen i morgon.😀

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

forest.  
#678141
HannuRöj skrev:Jag kan ta bättre bilder av maskinen i morgon.😀


Bilder ? 😀 mått på jiggen?

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

HannuRöj  
#678221 😀Här kommer något. Byggte jiggen med ögonmått och det inte finns en rätta modell beroende olika slipmaskiner.
Profilerna 50*25mm. L=550. En profil med långa spår räcker om man har inte klingorna i olika storlek.
Tapp för klingan är justerbart, den sitter nu 5mm utanför slipsten. Denna kan man sätta som grundinställning.
Mer vänsteråt sjunker bakdelen av tanden mer. (mått mitt i bulten och klingan).

Fråga med vid behov👍.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

forest.  
#678237 är profilern i våg med plyfa skiva? fastskruvad? eller är den högre fram och lägre bakom bänkslipen?

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

HannuRöj  
#678255 Framdelen är högre, satt en 25mm fyrkantsrör mellan profil och skiva. Den är inte fastnat als och går att byta vid behov. Bakprofilen är fastskruvad i skivan med två M8 bult och det är enda fäste för hela jiggen.

Det är väl ingen större betydelse hur gör man det. Klingan sitter mot den originala stöd i slipmaskinen. Sen framdelen av jiggen ska sättas så att linje mot sten är vinkelrätt. 🤔

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679004
Mossebo skrev:Finns det någon som kör sina slingor i en slipmaskin?
Eller vad finns på marknaden som funkar?
Min käraste är väldigt duktig på att arbeta men det sågas lite varstans när hon röjer.
Å det brukar sluta med att jag får fila hennes såg oxå...
Har sett att det finns å köpa till vissa motorsågskedjeslipar. Dock inte till den oregonslip som jag har.
Finns ju även klingslipar för vanliga sågklingor. Vet inte om man kan använda en sådan istället?

Håll stubbarna knähöga, mindre med både sten och lövuppslag.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin till röjsågsklinga

forest.  
#679349
1605262416_image.jpeg
s
HannuRöj skrev:Framdelen är högre, satt en 25mm fyrkantsrör mellan profil och skiva. Den är inte fastnat als och går att byta vid behov. Bakprofilen är fastskruvad i skivan med två M8 bult och det är enda fäste för hela jiggen.

Det är väl ingen större betydelse hur gör man det. Klingan sitter mot den originala stöd i slipmaskinen. Sen framdelen av jiggen ska sättas så att linje mot sten är vinkelrätt. 🤔


Börjat lite, ska 3 profiler ha spår så det går att ställa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).