Motorsåg och handhållet

Har jag fel förbränning?

49 inlägg 7010 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har jag fel förbränning?

Klyv Bixby  
#678154 Har en stihl 391 som i princip bara gått med timmerjigg och 20 och 28" svärd. Av nyfikenhet tog jag av ljuddämparen å kollade på cylindern, ser lite "spår" i den i olika nyanser. Baserat på bilderna, tror ni jag behöver ge han mer soppa? Vill ju inte han ska skära 🤔



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

totte  
#678155 Baserat på bilderna så är det försent. Kolven är med stor sannolikhet kass. Ser ut som den gått för magert. Antingen feljusterad eller så har du en luftläcka. Kan också blivit överhettad av för hård körning

Att göra nu är att skruva av cylindern och kolla ordentligt hur det ser ut. Med lite tur kan cylindern kanske räddas.

Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Klyv Bixby  
#678156 Det låter ju tråkigt 😥 Använde den senast förra helgen å gick som den brukar(men är ganska ny på sågning så kan ju barit dåligt länge)

Hur menar du med kanske går att rädda? Putsa av den med smärgelduk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678161 Det går ju att prova o putsa men byt kolvringarna. Cylindern har nog lite med.

Den har blitt varm... Troligen för magert ställd eller överbelastad. Luftläcka kan ge samma resultat men det märks ofta i såges prestation då.

Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Klyv Bixby  
#678163 Okidoki, tack för snabba svar 👍
Säkert överbelastad, gått ganska mycket med 28" klyvkedja i sommar och inköpt i maj i år så borde ju inte vara tjuvluft mtp hur ny den är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

totte  
#678173 Vid så hård körning bör man justera upp den så den får mer på högvarv. Den skall fyrtakta/bluddra kraftigt obelastad och vara på gränsen till att fyrtakta vid hög belastning.

När det ser ut så här så har kolven blivit så varm så metallen mjuknat. Ofta sätter sig så beläggningar av lättmetall på cylinderväggen. Det kan man putsa bort med slippapper eller smärgelduk. Så länge inte krombeläggningen i cylindern är bruten så är den användbar om beläggningen tas bort. Kolven är lite svårare att uttala sig om, det är svårt att se hur djupa räfflorna är och hur omfattande skadorna är. Kan gå att putsa till. Plocka av så går det att se bättre.

Sen om du får ihop den så bör den förstås undersökas ordentligt med avseende på luftläckor. Inte troligt som du säger, men det kan inte uteslutas även på en så ny såg.

Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Klyv Bixby  
#678185 Fotade lite ner igenom stifthålet och stiftet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678287 Ajsing bajsing...

Avatar Fallback

Re: Har jag fel förbränning?

Avslutat-02  
#678300 Efter att ha sett stiftet är jag övertygad... Tjuvluft...

Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678340 Hur menar du då?

Avatar Fallback

Re: Har jag fel förbränning?

jannee  
#678346 Är du 100 på att du verkligen haft rätt mängd med olja i bensinen?
Tror mer på för magert med olja än något annat, men å andra sidan är jag absolut ingen expert.
I mitt tänkande spelar det mindre roll med s.k. tjuvluft om man ändå har tillräckligt fet blandning.
Av stiftet att döma har den gått magert.
Har den gått varm borde den nypit ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Har jag fel förbränning?

Avslutat-02  
#678347 Finns bra med olja på stiftet.
Ett stift med mager blandning är ofta grå vitt i färgen..
Jag är övertygad om att det är tjuvluft..
I kombo med varmgång..

Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Joakim S  
#678348 Har det inte pratats förr på Sfo om att denna såg är i minsta laget för sådana här uppdrag. Vill minnas att de som säljer sågarna menar något annat, men medlemmar här säger vad jag skrev i första meningen. 28" på 64cc 🤔

Avatar Fallback

Re: Har jag fel förbränning?

Avslutat-02  
#678350 64cc med 28" är lite klent och får då absolut inte belastas nå hårt eller gå varmt.

28" svärd med klyvning är hårt..
Bör ha varit ca 80 cc.

Ser man till vissa uppgifter så verkar 391 ha haft problem... Med insug, vevhus...

Användarvisningsbild

Re: Har jag fel förbränning?

Joakim S  
#678351 Inte alltför dyrt att fixa då. 👍
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... s-gar.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).