Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32967 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bgl  
#677867 En skogsägare i ett annat län ringde nyss för att få goda råd i samma fråga, tillräckligt stark kran på något mindre kärra. Jag vet inte mycket om detta, hänvisade till denna tråd.
Nordfarm har tydligen en kampanj på gång, han ville ha råd om kärrval men jag passade.
Kolla med Nordfarms återförsäljare vad dom erbjuder.

FTG
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

alias  
#677875
jakobn skrev:Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀

Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.

Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.

Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn

Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.

Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.

Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.


Hade en Vreten 1000 (dock utan drift) med 65-40 kranen ett tag. Tror det var årsmodell runt 2007.

Den skulle jag inte ta emot om jag så fick den gratis i dagsläget!

Tung kran och lätt kärra gav en mycket instabil vagn (trots vätskefyllda däck och stödben). Tyckte även att jag upplevde vagnens konstruktion som bristfälligt vridstyv.
Vill dessutom minnas att kolven till ramstyrningen satt tämligen oskyddad dessutom.

Vet inte hur mycket extra vikt du får på rätt plats med drivningen, eller om man gjort om och gjort rätt konstruktionsmässigt på senare exenplar.

Vore jag i din situation så skulle jag försöka att få möjlighet att provköra någon liknande vagn som du är intresserad av hos var tillverkare.

Vill man ha någon nytta av en lång och stark kran så behöver man en tung och/eller bred vagn att fästa den på!

Bara mina fem ören...

Lycka till med valet!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#677878 Enligt Bala Agri har de uppdaterat både vagnar och kranar med bättre stål och därmed minskat vikten. Om det stämmer och hur mycket det påverkar vet jag inte.

Men man kommer inte ifrån att en stark kran väger mer än en svagare. Visserligen finns det bra stål som kan minska vikten, men vill kunden betala prislappen?
Ett knep för att öka stabiliteten är att svänga vagnen åt samma håll man ska svänga och därefter trycka ner stödbenen ordentligt. Då blir dragstången en bättre hävarm och traktorn agerar motvikt. Detta förutsätter dock att underlaget är fast.

Drivningen ger ju extra vikt i boggin, vilket ökar stabiliteten. Vätskefyllda hjul är inte fel heller. Men framför allt gör drivningen att kraften kommer ner i backen på rätt ställe. Även om den är begränsad gör den oerhörd skillnad eftersom den sitter just under lasset.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#677927
jakobn skrev:Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀

Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.

Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.

Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn

Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.

Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.

Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.


Nej, som tur är är jag inte maskinsäljare, så fina maskiner hade jag velat behålla för mig själv 😉 Eftersom jag själv kör Mowi och är nöjd så är det naturligt att titta där i först. Sen var ju inte allt råd till dig, utan hamnade lite i diskussion med övriga personer...

Nåväl, har du funderat mer på om du kan släppa lite på kravet 2,10 m på bredden? Det verkar så när du skriver om Moheda. Finns lyfttabell på hemsidan, M50 lyfter mer. M40 något mindre på 4 m, men mer på 6 m! Jag tror att kranarna som börjar på K är mer "hobbynivå" än de som börjar på M. Tror att K är en kvarleva från Källefall-tiden.

Jag förstår inte varför tillverkarna inte fyller boggiena med stål, det ger extravikt på lägsta punkten på kärran. Vätskefyllda hjul borde lagra en del rotationsenergi när man kör på väg. Du hade behövt både och.

Egentligen skulle du hitta en tillverkare som kan specialbygga en kärra som har vridstyvare ram till dig om du vill ha den smal och med stark kran. Samt extra vikter långt bak och vätskefyllda hjul. Fast det är enklare att nöja sig med utbudet som finns, för du har inga garantier på att det blir en bra bara för att man bygger en "specialkärra".

Jag hade köpt elprop och inte flerspak på en så dyr kärra. Ska du koppla pump på kraftuttaget är det drygt att behöva lyfta ventilpaket också, när det går att bara koppla in ett par kablar.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Signofthecross  
#678027 Föreslår precis som någon annan här i tråden att du ska titta på Palms vagnar. Titta på deras 5.85-kran, lyfter 1220 kg på 4 m om du har externt hydraulsystem. Det är i klass med Mohedas största kranar. Jag har själv en sådan kran och är mycket nöjd! Hade tidigare Moheda 101 4wd med M40 kran. Palms kran är en helt annan liga! 8.5 m med dubbelteleskop och invändig slangdragning. Går att få på 9.tons vagn och uppåt enligt Nordfarms hemsida. Har dock ingen erfarenhet av deras vagnar.

En nackdel med M101 är att den bara går att få med 400-hjul, upplevde att det skar ner ganska mycket så fort det blev lite fuktigt. Dessutom välter den bara man tittar på den när den är tom......

Lycka till!
1604662583_kran.jpg

jakobn skrev:Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀

Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.

Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.

Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn

Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.

Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.

Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#678108 Jag valde bort bla Palms i ett tidigt skede, men vi har en återförsäljare relativt nära, får åtminstone titta på dem när nu flera av er har rekommenderat det som ett alternativ.

Vill påpeka att att Lantmännens säljare var både kunnig och trevlig!
Som Johannes skriver har Bala tydligen fått någon ceritifiering från SSAB för deras konstruktioner med strenx stål, finns att läsa om på facebook-sidan.

Till alias
Tack för dina kommentarer, ska titta på vagnstyrningen när jag åker till ÅF. Nuvarande vagn har inga stödben och det kan milt sagt bli lite instabilt, misstänker att det blir något man får ha med sig vid körning med stark kran och liten vagn oavsett märke. Ska se om jag kan få uppgifter hur drivning på vagn samt hydrultank påverkar vikten. Vad var det som gjorde att du upplevde att vagnen var för styv?

Till JohannesG
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare. Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?
Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben. Många gånger hänger 2-3 stockar med ut i skogen igen för att öka stabiliteten på vagnen.
En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.
Ja, jag har tänkt om lite vad gäller hjulstorlek efter att läst genom denna tråden några gånger. Ska se om jag kan sammanfatta vilka hjul-alternativ jag fått på de vagnarna och jag är inne på din linje nu att öka diametern om det går.

Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.

Jag har fått pris på vretenvagnen, som jag misstänkte var den dyrare än Mohedan. Kommer inte ihåg utrustningsnivån exakt, men navdrift, 65l pump, vinsch, belysning på kran, 500...någonting hjul(tror det var 500/50-17), 2-spaks lättviktspaket, trumbromsar. Tror att vetilpaketet var en större modell om jag någon gång skulle köpa störra traktor och vill ha med fart på kranen.

Fick tag på Kristian (?!) på vreten, mycket kunnig och trevlig.

Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs. Band kommer jag nog aldrig använda eftersom vi har allmänna grusvägar mellan skiftena. Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?

Stort tack för er fina respons!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Joooell  
#678117 Jag har mohedas symmetriska 210 grip på nya vagnen å den klarar balar, om än precis!

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

mikael_s  
#678140 Det blir inte bra med för klen vagn till en stor kran. Jag hade tidigare Vreten 53-50 (65-40 utan utskjut?) på Vretens 9-10 tons vagn och den vagnen gillade inte alls det. Men kranen var stark.

Kan du tänka dig begagnat ligger det en Patu/Kesla 304 med 10 tons vagn just nu på Blocket till 135k. Det måste vara ett bra pris om grejerna är någorlunda i ordning. Riktigt fin kran och kärra om du klarar dig utan drift.

Som referens har jag samma kran men med driven vagn, samma hjul, och det är inte många gånger jag måste ha driften i. Vagnen rullar mycket lättare i terrängen än den mindre Vreten vagnen jag hade tidigare. Den är dock en del bredare än 2.10 m men det har inte stört nämnvärt.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Robertberg  
#678145
JohannesG skrev:Vilken ventil du skall ha avgör du själv.
Men en iakttagelse jag gjort är att väldigt många kranbilar, alltså de som exempelvis kör ut byggmaterial m.m har flerspak, även på fjärrstyrningen. Min hypotes är att detta grundar sig på att du säkrare kan köra endast en funktion åt gången. Om det stämmer vet jag inte. Men kanske en tanke värt att beakta. Även om det självklart går minst lika bra att precisionsköra med tvåspak av alla typer, förutom renhorn då kanske.


Jag tror det har att göra med att det är enklare att köra flerspak än tvåspak när lådan hänger på magen, enklare att få stöd för händerna då.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#678150 Tror de är rätt svårt att lyfta in en bal i en foderbordet , gripen rotatorn o länk o sticka bygger endel på höjden o sen finns de slangar med.
Sen ska man stå så att bommen är rak så nära så bara utskjutet räcker för att få in den, då gäller de att vagnen väger mkt så att de gungar för mycket.
Läge att bygga fällbart tak på foderbordet? 😉

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#678269
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare.

Hastigheten beror ju på vilket flöde som finns att tillgå och hur mycket ventil och slang stryper. Så lite svårt att svara på.
Jag kör med ca 60l/min. Rekommenderat max för mitt ventilpaket är egentligen 55l/min. Därför väljer jag att inte gå högre. Notera att detta är det flöde jag faktiskt tar ut vid krankörning. Kör traktorn på ca 900 motorvarv (kraftuttaget på 1000varvs läget). Skulle jag gasa upp till 2000motorvarv skulle jag få ut lite över 130l/min. Men detta är inte nyttigt då systemet är dimensionerat för runt 60l/min.

Med detta flöde tycker jag kranen går okej. Men hade inte skadat med 80l/min, men då hade det krävts ett dyrare ventilpaket för att köra med detta flöde. Allt hänger på hur bråttom man har och vad man vill betala. För mig och min far överväger styrkan både hastighet och vikt. Vreten 65-40 är för oss långsammare än Mowi 3060 på skogsvagnen.
Mowin är möjligen lättare att lära sig köra, men vilken som egentligen är den bättre konstruktionen vet jag inte säkert. Båda har för och nackdelar.

Filmade lite torrsim i eftermiddags så kan du avgöra vad du tycker.


Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?

Beror ju lite på hur högt krantornet är. Tror det är högre på mitt bygge än på en Vreten 1000 vagn.
Lyfter jag bommen i topp når knäet strax över 5,5m (takhöjd i maskinhall). Men det är fullt möjligt att göra ganska obehindrade lyftarbeten där fri höjd är 4,5m såvida det inte ska lyftas högt nära.

Du får mäta på olika kranar hur lång bom och vippa är så får du ett hum om hur höga de blir. Eller ännu hellre provkör och sätt ett måttband i.

Fördelen med en stark kran är ju att man kan jobba längre bort och därmed blir den lägre. Bara kranen orkar och det inte ska lyftas högre än någon meter behöver man inte mycket mer än att krantornet går in. Gäller dock att hejda sig så man inte har sönder något. Man kan ju också nyttja utskjutet, både för höj sänk och som en lastbilskran med rak arm in/ut. Maximal lyfthöjd är ca 8m i grip. Lyfte takstolar förra hösten, och det var på gränsen.

Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben.

Ja precis, fast tvärt om. Med stödben kan man svänga vagnen åt fel håll mot om man inte hade stödben. För då agerar dragstången hävarm. Gäller dock att tänka sig för så man inte gör något vidlyftigt när man tagit upp stödbenen.
Om marken inte håller för stödbenen kan man ta exempelvis en massabit och sätta ner fötterna på. Gjorde detta senast igår när vi rensade ett gammalt dike och plockade upp ett par ganska rejäla stenar. Fötterna ville gå rakt ner i backen, men med en massabit under stod de stadigt.

En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.

Inte alls en omöjlig fråga. Men tyvärr måste jag svara nej. Det går inte, jag har provat. Vid upprullaren är det 2m mellan golv och räls och det gick inte lägga in en bal där. Det hade behövts mer än 5cm till.
Det du möjligen skulle kunna göra är att lägga balen precis i öppningen och sedan putta in den. Bara slangarna ligger rätt och är skyddade bör detta fungera.

Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.

Vågar inte svara säkert, men jag tror det. Fast jag skulle nog inte chansa. Större grip är ju även bra vid stora stockar.

65l pump

Ger 65l/min när då? Vid 540pto? i så fall låter det lite. Traktorn måste ju orka med, men mer än så borde den klara tycker jag.

Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs.

Har du isigt eller halt på andra sätt och inte har för avsikt att använda band eller kedjor är nog robson bäst. Större chans att något hjul står på fast mark.

Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?

Bak.
När du då kör framåt gör drivningen att boggin reser sig lite (ej synligt) fram och lägger därmed större vikt på bakre hjulen. Och bromsen bör sitta fram då du får motsatta effekten där.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

alias  
#678307
jakobn skrev:Jag valde bort bla Palms i ett tidigt skede, men vi har en återförsäljare relativt nära, får åtminstone titta på dem när nu flera av er har rekommenderat det som ett alternativ.

Vill påpeka att att Lantmännens säljare var både kunnig och trevlig!
Som Johannes skriver har Bala tydligen fått någon ceritifiering från SSAB för deras konstruktioner med strenx stål, finns att läsa om på facebook-sidan.

Till alias
Tack för dina kommentarer, ska titta på vagnstyrningen när jag åker till ÅF. Nuvarande vagn har inga stödben och det kan milt sagt bli lite instabilt, misstänker att det blir något man får ha med sig vid körning med stark kran och liten vagn oavsett märke. Ska se om jag kan få uppgifter hur drivning på vagn samt hydrultank påverkar vikten. Vad var det som gjorde att du upplevde att vagnen var för styv?

Till JohannesG
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare. Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?
Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben. Många gånger hänger 2-3 stockar med ut i skogen igen för att öka stabiliteten på vagnen.
En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.
Ja, jag har tänkt om lite vad gäller hjulstorlek efter att läst genom denna tråden några gånger. Ska se om jag kan sammanfatta vilka hjul-alternativ jag fått på de vagnarna och jag är inne på din linje nu att öka diametern om det går.

Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.

Jag har fått pris på vretenvagnen, som jag misstänkte var den dyrare än Mohedan. Kommer inte ihåg utrustningsnivån exakt, men navdrift, 65l pump, vinsch, belysning på kran, 500...någonting hjul(tror det var 500/50-17), 2-spaks lättviktspaket, trumbromsar. Tror att vetilpaketet var en större modell om jag någon gång skulle köpa störra traktor och vill ha med fart på kranen.

Fick tag på Kristian (?!) på vreten, mycket kunnig och trevlig.

Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs. Band kommer jag nog aldrig använda eftersom vi har allmänna grusvägar mellan skiftena. Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?

Stort tack för er fina respons!


Jag var nog otydlig, jag ansåg att vagnen inte var tillräckligt vridstyv utan flexade rätt mycket i sida när man vred ut kranen åt sidan. Kolla även kranens geometri över lasset - vi hade förlängningsmålstakar på ibland och då upplevde jag att lyfthöjden var i lägsta laget.

Lägre vikt på kranen vore önskvärt, men vagnen hade mått bra av både bättre stålkvalitet och mer material (egenvikt).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

halvproffs  
#678331
alias skrev:
jakobn skrev:Jag valde bort bla Palms i ett tidigt skede, men vi har en återförsäljare relativt nära, får åtminstone titta på dem när nu flera av er har rekommenderat det som ett alternativ.

Vill påpeka att att Lantmännens säljare var både kunnig och trevlig!
Som Johannes skriver har Bala tydligen fått någon ceritifiering från SSAB för deras konstruktioner med strenx stål, finns att läsa om på facebook-sidan.

Till alias
Tack för dina kommentarer, ska titta på vagnstyrningen när jag åker till ÅF. Nuvarande vagn har inga stödben och det kan milt sagt bli lite instabilt, misstänker att det blir något man får ha med sig vid körning med stark kran och liten vagn oavsett märke. Ska se om jag kan få uppgifter hur drivning på vagn samt hydrultank påverkar vikten. Vad var det som gjorde att du upplevde att vagnen var för styv?

Till JohannesG
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare. Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?
Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben. Många gånger hänger 2-3 stockar med ut i skogen igen för att öka stabiliteten på vagnen.
En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.
Ja, jag har tänkt om lite vad gäller hjulstorlek efter att läst genom denna tråden några gånger. Ska se om jag kan sammanfatta vilka hjul-alternativ jag fått på de vagnarna och jag är inne på din linje nu att öka diametern om det går.

Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.

Jag har fått pris på vretenvagnen, som jag misstänkte var den dyrare än Mohedan. Kommer inte ihåg utrustningsnivån exakt, men navdrift, 65l pump, vinsch, belysning på kran, 500...någonting hjul(tror det var 500/50-17), 2-spaks lättviktspaket, trumbromsar. Tror att vetilpaketet var en större modell om jag någon gång skulle köpa störra traktor och vill ha med fart på kranen.

Fick tag på Kristian (?!) på vreten, mycket kunnig och trevlig.

Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs. Band kommer jag nog aldrig använda eftersom vi har allmänna grusvägar mellan skiftena. Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?

Stort tack för er fina respons!


Jag var nog otydlig, jag ansåg att vagnen inte var tillräckligt vridstyv utan flexade rätt mycket i sida när man vred ut kranen åt sidan. Kolla även kranens geometri över lasset - vi hade förlängningsmålstakar på ibland och då upplevde jag att lyfthöjden var i lägsta laget.

Lägre vikt på kranen vore önskvärt, men vagnen hade mått bra av både bättre stålkvalitet och mer material (egenvikt).

MVH
Alias


Ja tyckte också att min Vreten1000 var vinglig men efter justering(kortning) av längden på vagnen så blev det stor skillnad.
Men nog är det så att kranen känns onödigt grov o tung och det påverkar naturligtvis på vagnstabiliteten.
I det stora hela är jag nöjd med ekipaget och nog är kranen stark så dom största stockar jag haft har åkt upp på vagnen utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Fredi  
#678661 Kolla på Palms jo. Jag har en 5.85 på en 10 D vagn med robsondrift och elprop spakar. Är mycket nöjd med den. Ända som stör är att traktorn (6550) ger för lite olja så går lite långsamt i mitt tycke.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#679504 Hej på er, har kommit lite annat emellan, bilreparationer, takläggning och lite borta jobb, men jag har ändå hunnit med en runda hos maskinhandlarna. Inte omöjligt att det blir affär nästa vecka.

Lite mer tankar om ekipagen efter rundvandring.
Det som förvånat mig är att prisskillnaden mellan de olika märkena är inte speciellt stor med den utrustningsnivå jag tittar på. Fick pris på en icke premiumvagn som var dyrar än moheda och vreten med mindre utrustning. Det är egentligen bara farma och weimer som varit betydligt billigare, weimer kan jag förstå eftersom de inte har en åf som ska ha en del av pengarna men farmas är runt 100k mindre än övriga. Farma har jag valt bort, blir misstänksam när det är så stor skillnad, och grannens är svetsad på alla möjliga ställen, dock en äldre vagn. Weimer har jag valt bort pga avståndet(men det var ytterst nära ett köp får några veckor sedan), vill ha säljaren nära. Verksamheten är beroende av att vagnen alltid fungerar och är tillgänlig.
Vad gäller stor och tung kran på mindre vagn är det inget som oroar mig, vill man ha lyftkraft blir det så klart mer instabilt med en tyngre kran, och alternativet är ju alltid en lättare kran, men är inte aktuellt för mig. Eftersom jag är van vid att alltid dra stockarna till mig och stå med två hjul på vagnen i luften tror jag inte det kommer blir några problem.

Mohedas vagn är som jag skrivit innan ett mycket imponerande bygge när man tittat på framförallt de billigare konkurrenterna, varje detalj känns genomtänkt och det känns (utan att ha provkört) som ett mer eller mindre fullbordat bygge. Enda nackdelen är lyftkraft, fick svar från säljaren att han skulle tittat på ett starkare alternativ, men vad det innebär återstår att se.

Palms har jag tittat på, den är utesluten, tror inte den konstruktionen på vagn skulle bli gammal med min körning. Säkert en fin vagn men inte till min verksamhet.

Multiforest var dyr och ganska lik Palms, både priset och konstruktionen talar mot denna.

Vretens vagn ser välbyggd och stabil ut, inte riktigt på Mohedas nivå, men bättre än konkurrenterna. Kraftig bakom boggien där jag får stora belastningar när jag drar upp långa stockar som inte går att lyfta upp. Även bra förstärkt och sluten vid grind, också en punkt som kan få mycket stryk när jag kör långt och grovt. Titta närmre på vagnstyrningen som alias uppmärksamma, där har nog gjorts en del. Den var välskyddad med plåtar och liknande kraftiga konstruktion för vridet som moheda använder sig av. Vretens vagn ser också ganska städad och skyddad ut med all utrustning kring kranpelaren, måste tyvärr jämföra med moheda igen som har den överlägset bästa lösningen här för tank, pump ventiler mm. Men en del andra öststats vagnar ser ut som ett skatbo vid kranpelaren, inte så roligt om en pinne reser sig vid hjulen. Att köra in bland nyligen kvistad ek och bok är ju lite speciellt, grenarna kan hamna precis var som helst.

Tack för filmen Johannes, eftersom jag kommer har liknande flöde som dig om det blir vreten känns det som en kranhastighet man kan leva med. När säljaren prata om långsam kran var det något annat jag såg framför mig. Den går långsammare än den jag kör nu men det kan å andra sidan ta upp mot 30 min att transportera en stor stock 50m från avlägg till sågen med FMV2000 kran. Kranensmh astighet blir för min del ganska oviktig om jag kan ta stocken i ett hiv. Jag får be vreten och moheda säljarna specificera vilket varvtal jag får vilket flöde, kan ju inte ligga på 2000 varv för att få 50-66l.

Har även funderat på om man tänker annorlunda med utväxlingen på pumpen när man har drivning för att få ett lagom varvtal på traktorn vid körning med drift. Någon som har teorier kring detta?

Jag tog upp det här med bromsar tidigare men kör en runda till, ni som har bromsar utan att ha bromsventil original på traktorn, vilken lösning har ni för att aktivera bromsen?

Blir troligen en större grip, gärna en som kan öppna 1300, har sett att Kesla har något tillbehör som skruvas på gripen för att hantera balar utan att förstöra plasten. Kunde kanske bli aktuellt i framtiden för att slippa 3 fordon när jag kör hem balar, cykel, lastmaskin och traktor. Är så tråkigt att gå upp en sommarmorgon och veta att man kommer spendera mer tid på cykeln än med att köra hem balar.

Det största dilemmat är egentligen om jag ska följa gnistens eller Johannes råd. Jag kan ha med mig en stock på vagnen när jag hämtar balarna och sedan lägga av rundbalen på långsidan. Sedan bör det inte vara några problem att rulla in balen med hjälp av stockan och sedan vända den ett kvarts varv väl uppe på foderbordet. Kommer ju fortfarande främst använda traktor med spjut till det jobbet.
Jag vet ju vad som är enklast.............men det finns ju både hydraulaggregat och kolvar liggandes, ser framför mig hur imponerade grannarna blir när hela taket på foderbordet reser sig mot himlen och det dimper ner några balar från ovan. 😀 😀 😀 😀 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).