jakobn skrev:Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀
Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.
Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.
Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn
Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.
Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.
Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.
jakobn skrev:Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀
Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.
Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.
Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn
Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.
Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.
Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.
jakobn skrev:Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀
Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.
Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.
Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn
Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.
Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.
Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.
JohannesG skrev:Vilken ventil du skall ha avgör du själv.
Men en iakttagelse jag gjort är att väldigt många kranbilar, alltså de som exempelvis kör ut byggmaterial m.m har flerspak, även på fjärrstyrningen. Min hypotes är att detta grundar sig på att du säkrare kan köra endast en funktion åt gången. Om det stämmer vet jag inte. Men kanske en tanke värt att beakta. Även om det självklart går minst lika bra att precisionsköra med tvåspak av alla typer, förutom renhorn då kanske.
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare.
Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?
Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben.
En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.
Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.
65l pump
Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs.
Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?
jakobn skrev:Jag valde bort bla Palms i ett tidigt skede, men vi har en återförsäljare relativt nära, får åtminstone titta på dem när nu flera av er har rekommenderat det som ett alternativ.
Vill påpeka att att Lantmännens säljare var både kunnig och trevlig!
Som Johannes skriver har Bala tydligen fått någon ceritifiering från SSAB för deras konstruktioner med strenx stål, finns att läsa om på facebook-sidan.
Till alias
Tack för dina kommentarer, ska titta på vagnstyrningen när jag åker till ÅF. Nuvarande vagn har inga stödben och det kan milt sagt bli lite instabilt, misstänker att det blir något man får ha med sig vid körning med stark kran och liten vagn oavsett märke. Ska se om jag kan få uppgifter hur drivning på vagn samt hydrultank påverkar vikten. Vad var det som gjorde att du upplevde att vagnen var för styv?
Till JohannesG
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare. Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?
Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben. Många gånger hänger 2-3 stockar med ut i skogen igen för att öka stabiliteten på vagnen.
En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.
Ja, jag har tänkt om lite vad gäller hjulstorlek efter att läst genom denna tråden några gånger. Ska se om jag kan sammanfatta vilka hjul-alternativ jag fått på de vagnarna och jag är inne på din linje nu att öka diametern om det går.
Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.
Jag har fått pris på vretenvagnen, som jag misstänkte var den dyrare än Mohedan. Kommer inte ihåg utrustningsnivån exakt, men navdrift, 65l pump, vinsch, belysning på kran, 500...någonting hjul(tror det var 500/50-17), 2-spaks lättviktspaket, trumbromsar. Tror att vetilpaketet var en större modell om jag någon gång skulle köpa störra traktor och vill ha med fart på kranen.
Fick tag på Kristian (?!) på vreten, mycket kunnig och trevlig.
Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs. Band kommer jag nog aldrig använda eftersom vi har allmänna grusvägar mellan skiftena. Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?
Stort tack för er fina respons!
alias skrev:jakobn skrev:Jag valde bort bla Palms i ett tidigt skede, men vi har en återförsäljare relativt nära, får åtminstone titta på dem när nu flera av er har rekommenderat det som ett alternativ.
Vill påpeka att att Lantmännens säljare var både kunnig och trevlig!
Som Johannes skriver har Bala tydligen fått någon ceritifiering från SSAB för deras konstruktioner med strenx stål, finns att läsa om på facebook-sidan.
Till alias
Tack för dina kommentarer, ska titta på vagnstyrningen när jag åker till ÅF. Nuvarande vagn har inga stödben och det kan milt sagt bli lite instabilt, misstänker att det blir något man får ha med sig vid körning med stark kran och liten vagn oavsett märke. Ska se om jag kan få uppgifter hur drivning på vagn samt hydrultank påverkar vikten. Vad var det som gjorde att du upplevde att vagnen var för styv?
Till JohannesG
Du kör ju 65-40 kran, hur upplever du denna? Långsamare än andra missstänker jag men det är ju ofrånkomligt om den är starkare. Upplever du att kranen tar mycket plats uppåt?
Att svänga vagnen misstänker jag att du menar vagnstyrningen, den vanan har jag idag eftersom jag saknar stödben. Många gånger hänger 2-3 stockar med ut i skogen igen för att öka stabiliteten på vagnen.
En omöjlig fråga, men ack så viktig. Tror du det med hjälp av utskjutet går att få in en rundbal(pressar dem 1,2m) i ett foderbord med takhöjd på ca 2.05m, vill ju kunna ta med mig en bal hem om kvällarna när det behövs för att slippa starta en maskin till.
Ja, jag har tänkt om lite vad gäller hjulstorlek efter att läst genom denna tråden några gånger. Ska se om jag kan sammanfatta vilka hjul-alternativ jag fått på de vagnarna och jag är inne på din linje nu att öka diametern om det går.
Ni som kör balar en och annan gång, går det att få med sig en rundbal på ett vettigt sett med en grip som öppnar 1200mm? Har haft som krav att den behöver öppna 1250 för att få tag om gavlarna. Men det behövs kanske inte.
Jag har fått pris på vretenvagnen, som jag misstänkte var den dyrare än Mohedan. Kommer inte ihåg utrustningsnivån exakt, men navdrift, 65l pump, vinsch, belysning på kran, 500...någonting hjul(tror det var 500/50-17), 2-spaks lättviktspaket, trumbromsar. Tror att vetilpaketet var en större modell om jag någon gång skulle köpa störra traktor och vill ha med fart på kranen.
Fick tag på Kristian (?!) på vreten, mycket kunnig och trevlig.
Får för mig att robsondrift hade varit bättre i mitt läge, med mer hjulyta som snurrar när det behövs. Band kommer jag nog aldrig använda eftersom vi har allmänna grusvägar mellan skiftena. Om man väljer navdrift, finns det någon mening med att ha driften på främre eller bakre hjulen?
Stort tack för er fina respons!
Jag var nog otydlig, jag ansåg att vagnen inte var tillräckligt vridstyv utan flexade rätt mycket i sida när man vred ut kranen åt sidan. Kolla även kranens geometri över lasset - vi hade förlängningsmålstakar på ibland och då upplevde jag att lyfthöjden var i lägsta laget.
Lägre vikt på kranen vore önskvärt, men vagnen hade mått bra av både bättre stålkvalitet och mer material (egenvikt).
MVH
Alias