Föryngring

Stubbar

17 inlägg 11631 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbar

mrlynx  
#57452 Jag har blivit erbjuden stubbrytning på ett hygge som är avverkat i vinter.
Är det någon här som har provat att ta stubbar istället för att markbereda?
Vinsten är att stubbarna betalar för markberedningen.
Finns det några nackdelar?
Skogsstyrelsen kom med preliminära rekommendationer förra veckan
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=41949



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57456 Hur blir det med bärigheten när det skall gallra första gången? Borde inte de gamla stubbarna hjälpa till med det?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Torparn79  
#57457 en fundering som dök upp i min skalle är, hurpass stor del av stubben tar dom upp och försöker dom raka igen gropen..?

det kan ju bli spännande små dammar i skogen annars, den som gräver en grop åt...........

Avatar Fallback

Re: Stubbar

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57458 Om jag var du, Så tackar jag nej till stubbrytning.
Av det enkla skälet marken blir aldrig den samma.
Ekonomin (snålheten) ja va ska man säga upp till var och en.

Zorran en som tror på virkespriserna

Avatar Fallback

Re: Stubbar

mrlynx  
#57460 Bärigheten är nog inget problem för det är inte blött där utan det är en sluttning ner mot Hörneån.
Gallring och avverkning sker på vinter
Jag föreställer mig att det blir ett jämnare och slätare hygge utan stubbar och harvspår med stubbrytning än om man skulle ha markberett.
Det blir mer som fläckmarkberett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57509 Efter Gudrun stubbbröts det här, mest för att bli av med alla fula och farliga rotvältor, och så kotade det ju inte mer än en markberedning.
Hade nog varit jobbigt att plantera så som det såg ut med.

Blir riktigt slätt och bra efter, inga gropar där stubbarna varit och skapligt lätt att plantera.

Men det tar tid innan det är klart, stubbarna ska ligga ett tag, först innan dom kör ut dom... och sen i hög innan dom körs bort för nedmalning.

Tror inte att jag skulle välja att bryta stubbar på ett vanligt hygge, bara som det gjordes här, efter ett hygge med bara rotvältor....

Avatar Fallback

Re: Stubbar

flisshejk  
#57519 Kanon om det är någon som vågar bryta gammla invanda mönster, efter som det görs med grävmaskin så finns det alla möjligheter att släta till om det skulle bli någon större grop utan att det skulle bli någon större tidsförlust för grävaren, vet du vad förslags redskap man använder om det är en klipp eller en form av klo som man river sönder stubben med, möjligheten att få ett körvänligt landskap är större än med harv och definitivt bättre än skogsplöjning, det finns ju alltid olyxkorpar som kraxar när det kommer något nytt men du gör naturligt vis som du känner för, skulle vara intresant om det finns möjlihet att få bilder när det utförs.

Avatar Fallback

Re: Stubbar

mrlynx  
#67811 Jag har fått mina stubbar brutna i sommar men de ligger kvar på hygget ännu.
Det ser lite ojämt och bökigt ut ännu men jag hoppas det blir bättre när stubbarna är borta.
Tyvärr hade jag bara telefonen med mig när jag var dig i somras.
DSC00068.JPG


Mer om metoden:
http://www.skogsaktuellt.se/?p=32115&pt=108&m=1422

   TS
Avatar Fallback

Re: Stubbar

hinowa  
#327740 Jag pratade för några dagar sedan med en förman på ett averknings företag och han sa att dels är det ingen ekonomi samt att stubbarna måste ligga länge för att torka,samt att marken blir av med mycket näring.Först grävare sedan skotare många timmar blir det!
Men hade jag själv stubbar och rotvälter av stormfälld skog skulle jag helst vilja ta bort dom.Jag har sett hur fin det blir efter men inte återväxten än.
Trevligare om man kan gå i sin skog*L
Mvh Roger

Avatar Fallback

Re: Stubbar

jannee  
#327754 Bryta stubbar är lika bra som att bita sig själv i svansen.
Normalt sett är ändå alla stubbar helt borta efter ca 10 år, de humusämnen stubben lämnar är nyttiga för den kommande skogen. bryter du ändå stubbarna bör du köra på aska (mineraler) i några omgångar.
Du kommer efter stubbrytningen att få ett HÅL detta får du aldrig om du lämnar stubben kvar. Detta hål kommer att förfölja dig livet ut. Visst blir det spår efter markberedningen, dock är dessa till 95% helt borta efter 10 år, du har m.a.o. bara att välja, ser du långt eller kortsiktigt.

Avatar Fallback

Re: Stubbar

bjed0001  
#327765 Visst plockar man ut en del näring vid stubbskörd med det är förmodligen försummbart i det korta loppet (en eller ett par omloppstider). Vid försök har man i alla fall inte funnit någon tillväxtminskning hos nästkommande generation vare sig efter 10år eller 20 år vilket är rimligt då finrötterna blirkvar i marken och stuben främst består av ved. Man kan ju prova en gång, så får barnbarnen gödsla vid nästa omloppstid om det visade sig vara en dålig ide. :smile:

Tyvärr räcker det inte att endast bryta stubbar som markberedning då det bli för få planteringspunkter. Men om man kompleter med grävmaskin så blir den totala "störda" arealen fortfarande mindre än vid traditionell harvning. Och de stubbrytningar jag sett har då inte varit några dramatiska syner med stora vattenfyllda hål utan snarare upplevde jag det som jämnare än innan.

Ne, på rätt mark , bördig och inte för brant, blockig, blött eller finkornig så kan man absolut byrta stubbar. Problemet är väl att hitta nån som vill betala för det hela...

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392384 SLU: stubbskörd är bra för miljön http://www.atl.nu/skog/stubbskord-bra-m ... -forskning
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stubbar

hinowa  
#422403 Den markberedning jag har sett är nog det värsta jag sett i Västernorrland,efter en avverkning skall det typ vara 30% kvar av ris och grenar för gödsling,det var kvar minst 80%samt hela stammar efter det markbereddes den marken!Storsten och en stammar låg över hela skogen,det såg ut som pansartrupperna övat i hela skogen!Det gick inte att gå där knappt,att skjuta en älg där skulle man måste ha en helikopter för att hämta.
Detta skogsbolag har även provat med att dika samt planterat med runda hål med tiltade jordmassor,perfekt så att bävern kom ännu längre in i skogen.Detta var tydligen ett test med all dikning.
Nej aldrig en markberedning på min egen mark.Sett ett finskt tv program hur naturliga plant från fröträd blir finare och rakare stammar än med
plantsättning,men tar naturligt vis längre tid.
Var och en är salig i sin tro*L

Användarvisningsbild

Re: Stubbar

skogsjan695xl  
#422405 Lägg gärna upp bild på detta.
Allt ris är ju kvar på hygget om inte grot tas ut.
Död ved ska lämnas i skogen oxå och är det mycket torra träd så blir det mycket bråte på marken.

Avatar Fallback

Re: Stubbar

hinowa  
#422407 Det är nu försent,lite synd!Men grot hade dom lagt på hög,jag sa att ta ingen markberedning till ägaren av skogen.
Jag kan lova att han ångrade sig!För det var det jävligaste vi sett!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar