SKOGSFORUM ARTIKEL 

  MotorsĂ„g och handhĂ„llet

Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

117 inlĂ€gg 33196 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Avslutat-02  
#677882 đŸ€Ł đŸ€Ł TĂ€nk efter före...

Husqvarna motorsÄgar
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

jannee  
#677883 En pusher Àr visserligen ett bra komplement men inget gÄr ÀndÄ upp mot nÄgra hederliga kilar.
Sydkraft skulle hjÀlpa mig med nÄgra trÀd som hÀngde över kraftledningen, de hade en hydraulisk pusher, de pumpade i all förtvivlan men inte hÀnde det nÄgot i sÄgskÀret, dÀremot gick det betydligt bÀttre nÀr jag började knacka i kil efter kil.
Sporde senare att Sydkraft slutat med denna typ av pusher.
För övrigt undrar jag pÄ vilken livslÀngd denna fÀllkil har?
Plasten eller Àr det backelit, hur lÀnge hÄller den och Àr den utbytbar?
Plast har en förmÄga att Äldras, antingen blir den stenhÄrd men skör eller Àr den sÄ mjuk att den vill deformeras.
Vad tror du Fredrik?
Plastkilar hÄller förvÄnansvÀrt bra tills de blir riktigt kalla (eller gamla) dÄ kan det rÀcka med en snedtrÀff sÄ splittras kilen.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

bgl  
#677885 Hydrauliska pusher blev vi förbjudna att anvÀnda redan i mitten pÄ 1980-talet!
LÀr ha intrÀffat ett par allvarliga hÀndelser dÀr oljetrycket försvann och trÀdet gick bakÄt.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#677895 Allt kan hÀnda...
Vajrar kan gÄ och mutterdragare dö..
Det gÀller att ha livrem och hÀngslor nÀr det Àr lurigt.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

550  
#677913 Kan förstÄs finnas vissa situationer nÀr denna kil kan anvÀndas, men precis som alla andra hÀr inne ser jag flera problem med den. Kilen ser vÀldigt hemmabyggd ut ocksÄ.

Tycker det vÀrsta Àr att han sitter pÄ knÀ i filmen. Det mÄste vara mycket farligt, dels för spjÀlkning, och dels ifall brytmÄnen skulle brista. Ska man ha chans att hinna undan mÄste man stÄ upp, och dÄ fÄr man ont i ryggen av att stÄ en stund starkt lutad med mutterdragaren i handen. Med lÀngre slÀggskaft sÄ behöver man inte böja sig sÄ mycket, Àven om armarna fÄr stryk.

Mutterknack har mÄnga nytta av ÀndÄ sÄ det ger ingen extra inköpskostnad, dÀremot lÀr den inte kunna anvÀndas i alla vÀder.

Vanliga kilar brukar man ha flera av pĂ„ grövre trĂ€d, hĂ€r skulle man haft nytta av 2 st kil och mutterdragare dvs över 10 000 kr i inköp 🙃

Jag tÀnker ocksÄ pÄ att 10 mm fattning pÄ skruven mÄste vara underdimensionerat nÀr man kör med mutterdragare, eller fÄr man inte köra pÄ högsta effekten?

En pusher ger Ă€ndĂ„ en viss horisontalkraft pĂ„ trĂ€det. KĂ€nns som bĂ€ttre balans Ă€n hos kilar, som bara ger vertikalkraft. Förvisso Ă€r virket betydligt starkare lĂ€ngs fiberriktningen sĂ„ pushern kanske inte Ă€r bĂ€ttre Ă€ndĂ„? Pushern Ă€r vĂ€l en direkt konkurrent i och med att man vevar istĂ€llet för att slĂ„ med slĂ€gga. Vajer högt upp Ă€r inget som ersĂ€tter. GĂ„r det inte att komma Ă„t med vajer pĂ„ riktigt svĂ„ra trĂ€d sĂ„ finns arboristerna 👍

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

550  
#677915
Mange skrev:Allt kan hÀnda...
Vajrar kan gÄ och mutterdragare dö..
Det gÀller att ha livrem och hÀngslor nÀr det Àr lurigt.


Jo, men att mutterdragaren dör gör ju inte att trÀdet gÄr Ät fel hÄll sÄ det Àr en viss skillnad. Jag förutsÀtter att gÀngan Àr sjÀlvlÄsande. Kanske ska sÀga gÀngorna, för skruven Àr vÀnstergÀngad inne i kilen. Det mÄste vara för att fÄ ett kompaktare format pÄ kilen.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

mullhytting  
#677947 Tror nog ÀndÄ att den kan fylla en viss funktion, men dÄ som Fredrik sÀger för att spara pÄ kroppen dom gÄnger man annars mÄste slÄ över ett större antal trÀd i motlut.
En hel dags bankande pÄ kilarna kÀnns i armarna sÄ skulle vara intressant att testa, men lite dyrt Àr det ju.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

svampbob  
#677950
mullhytting skrev:Tror nog ÀndÄ att den kan fylla en viss funktion, men dÄ som Fredrik sÀger för att spara pÄ kroppen dom gÄnger man annars mÄste slÄ över ett större antal trÀd i motlut.
En hel dags bankande pÄ kilarna kÀnns i armarna sÄ skulle vara intressant att testa, men lite dyrt Àr det ju.


Den hÀr killen verkar fÀlla grovt hela dagarna och rubriken sÀger vÀl att han inte vill jobba utan sin ValFix fÀllkil.


AnvÀndarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Williamm  
#677952 I bergen dÀr den kommer i frÄn dÀr alla trÄd ska i en viss riktning och pÄ ackord sÄ Àr det en fördel att slippa knack kil, sÀrskilt dÄ stubben ofta hamnar i huvudhöjd pga lutningen.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#677960 Om man bara fÀller Ät en maskin och Àr i en brant bergssida sÄ Àr det nog en bra grej.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Mossebo  
#677999 Borde vĂ€l kunna gĂ„ Ă„ göra en kilformad botten pĂ„ en liten domkraft. Å sedan spĂ€nna en "kĂ€tting" runt trĂ€det att ha som mothĂ„ll sĂ„ man kan pumpa in kilen istĂ€llet? KĂ€tting Ă€r ju inte smidigt men nĂ„gon typ utav band som inte flexar borde vĂ€l finnas? ViktmĂ€ssigt sĂ„ fĂ„r man ju jĂ€mföra det med en 5kilos slĂ€gga eller nĂ„tt Ă„ den Ă€r ju inte heller smidig att bĂ€ra runt pĂ„? Iallafall jag har ju stĂ„tt Ă„ slagit mig trött pĂ„ Ă„kergranar som man försöker fĂ„ till Ă„ ramla inĂ„t istĂ€llet :) NĂ„t bra mĂ„ste vi vĂ€l fĂ„ ur den hĂ€r trĂ„den? :)

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Avslutat-02  
#678000
Skogsola skrev:Om man bara fÀller Ät en maskin och Àr i en brant bergssida sÄ Àr det nog en bra grej.


OM du fÀller Ät en maskin pÄ en bergskant sÄ skulle dÄ jag köra dominoeffekten.
Ett trÀd startar kedjeeffekten och alla faller samtidigt.
SÄga i alla, fÀll pÄ dessa och de faller snyggt och fint ner för branten.. Gjort detta mÄnga gÄnger och det Àr vÀldigt smidigt..
Man behöver sÀllan hjÀlpa fler Àn 1-2 stammar..
DĂ„ kan jag lika gĂ€rna slĂ„ lite kil.... Än att bĂ€ra pĂ„ detta...

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Skogsola  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#678003 SĂ„ gjorde man pĂ„ den gamla tiden. SĂ„ skulle man göra Ă€n idag under svenska förhĂ„llanden. Men kanske inte i Tyskland eller Österrike. DĂ€r trĂ€den Ă€r grövre. Branterna brantare. KörsstrĂ„ken besvĂ€rligare sĂ„ trĂ€den mĂ„ste hamna rĂ€tt. Och inte minst: En skogvaktare i uniform stĂ„r och glor pĂ„ dig.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

Camaro1969  
#678005
svampbob skrev:
mullhytting skrev:Tror nog ÀndÄ att den kan fylla en viss funktion, men dÄ som Fredrik sÀger för att spara pÄ kroppen dom gÄnger man annars mÄste slÄ över ett större antal trÀd i motlut.
En hel dags bankande pÄ kilarna kÀnns i armarna sÄ skulle vara intressant att testa, men lite dyrt Àr det ju.


Den hÀr killen verkar fÀlla grovt hela dagarna och rubriken sÀger vÀl att han inte vill jobba utan sin ValFix fÀllkil.



dresserad hund efter 23.30
springer inte fram till trÀdet innan det Àr pÄ backen.... sÄg inte sÄ kul ut

AnvÀndarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fÀllkilen ValFix

anersimyra  
#678008
Camaro1969 skrev:
svampbob skrev:
mullhytting skrev:Tror nog ÀndÄ att den kan fylla en viss funktion, men dÄ som Fredrik sÀger för att spara pÄ kroppen dom gÄnger man annars mÄste slÄ över ett större antal trÀd i motlut.
En hel dags bankande pÄ kilarna kÀnns i armarna sÄ skulle vara intressant att testa, men lite dyrt Àr det ju.


Den hÀr killen verkar fÀlla grovt hela dagarna och rubriken sÀger vÀl att han inte vill jobba utan sin ValFix fÀllkil.



dresserad hund efter 23.30
springer inte fram till trÀdet innan det Àr pÄ backen.... sÄg inte sÄ kul ut
. Husse som likt Oliver Peck i Inkmasters far omkring med en tandpetare i kĂ€ften och enhĂ€nt stressĂ„gar i sina filmproduktioner torde ha större utbyte av en dressyrkurs Ă€n sin fyrbenta kollega.. 😀

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).