SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 32962 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

tallen100  
#677792
Fredrik Reuter skrev:Det blev nästan lika mycket motlut bland kommentarerna som träden vi fällde med kilen hade...

Det som bör sägas som svar till några av kommentarerna är att kolla gärna på videon och speciellt granen som fälls i slutet. Detta var ett gårdsträd som bara kunde fällas åt ett håll (ladugård bakåt, åker åt höger och hus åt vänster). En fällriktare hade med största sannolikhet inte mäktat med denna gran och jag pratade med våra testare som sade att de böjt en RH-Pusher med en gran som var mindre än denna vid ett annat tillfälle när den fälldes mot sin naturliga riktning.

Jag frågade vad de skulle gjort om vi inte testat kilen och svaret att slagit sig sönder och samman eller fixat vajer och vinsch men det hade blivit svårt att hitta förankring.

Kalla det tur eller vad som helst men vid just detta träd så fungerade ändå denna lösning skapligt. Nu var jag tvungen att klippa videon vid denna fällning för den blev lång som den är nu, men trots att det tog sin tid så fungerade det.

Jag säger inte att just denna produkt är guds gåva till skogshuggarna, vill dock väga upp med något positivt i en annan ganska dyster länga av inlägg.

En fråga kom också på YouTube varför det gick så sakta. I de Tyska testfilmerna går det mycket fortare. Här tror jag vi kan säga att det inte är de enklaste träden vi valde för testen. Tittar man på de Tyska filmerna så fäller de träden ganska ofta i dess naturliga fällriktning. Men då försvinner hela testet om någon frågar mig. De är ju först när du jämföra denna teknik mot att slå i säg 2 - 4 min som det blir relevant. Kolla i videon och bedöm själva hur mycket "slåande" det skulle vara på de träd som fälls.

Visst var det en redig gran, men när man ska slå kil så ska man ha något tyngre att banka in kilen med, så det svarar bättre.

För övrigt så släpar man inte med sej mutterdragaren utan kör kilen manuellt med spärrskaft, så får man ju börja att snurra klockan 8 och hålla på till midsommar 😀

Så inte särskilt imponerad, och särskilt inte av priset.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#677801 Tack men nej tack.
Sluta slå med fjant slägga.
Fram med långa skaft och ett tungt huvud.
Det blir Vibrationer av när släggan/yxan är för lätt.

Jag använder sällan kil vid fällning av lutande träd där det är viktigt hur de faller, där används stalp/Riepal-pusher eller vinsch..

Den är dyr och inte heller särskilt tidsparande.
Ska jag fälla svåra träd vill jag ha bra betalt och då är det för mig självklart med rejäla doningar..
Inte batteridriven mutterknack eller plastbitar.
För samma pris som 2 pumpstänger...

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677805 Skal ein slå med slegga så ja, ei slegga med ganske tungt hove. Langt skaft og Oregon sine gule 12 toms kilar.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Ängagärdet  
#677807 Spikar ni trall fortfarande också, gnällgubbar! 😉

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

halvproffs  
#677823
Ängagärdet skrev:Spikar ni trall fortfarande också, gnällgubbar! 😉


Tänkte på vad min verkare så efter ett möte med Sandviks ledning om ett bygge som skulle göras
Han påpekade ett antal fel på ritningarna som han gått igenom noga.
Letar du bara fel och är pessimist kom som kommentar.
Det är väl bra att vi hittar felen innan vi bygger svarade han och då blev det tyst på dom.

Kan vara lika här att en.ny tingest kan uppvisa flera fel efter ett tag. Jag låter då andra att köpa först och sen när det användst ett bra tag och är bra då slår jag till om jag behöver tingesten.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#677824 Att den fungerar och dessutom riktigt bra är det ingen tvekan om, men då den finns med hydraulisk manövrering så känns mutterdragarmanövrerat lite väl high tec.. 😀 frågan är om man inte dessutom skulle få ut mer tryckkraft med en 40 cm handvev..💪

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

r93  
#677826
Ängagärdet skrev:Spikar ni trall fortfarande också, gnällgubbar! 😉


Hört talas om skruvautomat? Med bandad skruv?

Finns även bandad ”spik” som går att skruva ut, men skjuts in, har dock aldrig prövat.

Angående kilen så går det ju rejält bort att dra med sig en mutterknack i skogen!!!

Och är det riktigt besvärliga träd så använder man ju vajer!

Har det bara hänt mig att brytmånen gått av vid rejäla motlut och trädet börjat rotera på stubben??

FÅR inte trädet ramla åt fel håll så finns bara vajer för mig! Men jag kan ju inte kalla mig proffs heller.

Har svårt att se målgruppen, är det besvärliga träd på trånga tomter så används lastbil med grip för att plocka ner trädet bit för bit, iaf häromkring.

Inte fullt så besvärliga träd, vajer.

”Genomsnittliga” skogsägaren har ju i 99% av fallen en vinsch till hands.

Dra runt på detta i skogen känns orimligt, när du ändå måste ha vanliga kilar med dig.

Är för mycket grejer som det är nu.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677835 Som sagt redan: Kul grej och kul att ni testar. Men inget för skogen. Gäller det trädgårdsfällning så känns en RH-pusher eller liknande säkrare just med tanke på brytmånen.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677836 Det kommer alltid prylar som nån tycker är jättebra...

Ang kilar så är de för mig ett ounbärligt hjälpmedel i fällning.
Olika höga, långa beroende på behov. Tunga träd ska ha riktigt bred och lång kil, inte så hög.
Använder bara träkil i Alm stort sett. Billigt lätt att forma som man vill och håller bra.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677839 Intressant test, dock kunde filmen klippas ner till halva tiden.
Jag har pajat en Logosol-fällriktare som kostade ca 2000kr på något tiotal stora granar jag hade på en gård.
Med en sån här fällkil hade jag nog kunnat göra samma jobb men förhoppningsvis hade den fungerat längre tid.
Så min slutsats blir att jag möjligen hade köpt en sån här kil om jag visste att jag har flera välbetalda fälljobb
i närtid och det inte går att använda skogsvagnen med radiostyrd winch på de jobben.
4000kr känns dyrt men alternativen är inte heller gratis.
Obs att jag är aktiv i norra Lappland och därmed har jag inte så många jättestora träd.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mossebo  
#677874 Finns det ingen hydraulisk variant?? Förstår att den kan vara en smidig problemlösare vid besvärliga träd. Men borde gå att tillverka billigare med någon sorts hydraulkolv istället?

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677876 Det ska nog va nåt elektriskt, det är modernt idag.

Tänkte lite på konstruktionen som sådan.
Det är två glid plåtar kilen går mellan. Är det nån friktionsminskande ävja där?
Det borde inte gå så värst trögt o veva in den tycker jag.
Det har ju funnits en del varanter med vev, spärrhandtag med...

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

r93  
#677877 Har sett på youtube när man sågat ett "fack" i bakkant och ställt in en vanlig liten domkraft som man sedan använt med framgång.

Spärrhandtag känns jobbigare än att slå med en riktig slägga, ska man använda ett fast handtag så behöver man ju lämna en stubbe på en halvmeter för att kunna svänga runt, om man inte ska ta omtag hela tiden = bli galen.

Och höga stubbar gillar vi INTE i Småland!!! Såvida det inte är nåt gårdsträd som ska bli ved, men då måste det kapas i exakta tremeterslängder, det är sen gammalt!

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#677879 Det där har jag kört länge.. Köpte en domkraft på biltema för 300 kr tar 30 ton..
Fungerar utmärkt och inte behövs mer än en stålbit att montera ovanpå domkraften emot trät.. 👍 👍 👍

4000 kr eller 9000 kr för dessa saker, aldrig....
En reipal pusher kostar ca hälften och tar betydligt större och jobbigare träd..
Aldrig misslyckats med en sådan. 💪

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#677881 Alldeles i början på åttiotalet fick jag med hjälp av arbetsförmedlingen ett brytjärn och en hydraulisk fällkil tillverkad på en yrkesskola. Brytjärnet hade en flyttbar stång som var tänkt att anbringas en bit upp på stammen så att funktionen blev densamma som när man använder ett Björn/oxgrepp. Domkraften var en blå Biltema där en kil och en kättingstropp med fäste svetsades fast i domkraften. Väl på plats för att prova ut prylarna hos ett av mälarskogs huggarlag så skulle en stor tall få utgöra testobjekt. Huggarn sågar klart och anbringar brytjärnet som i förstone ser ut att lätt bryta omkull den väldiga tallen tills jag med fasa inser att det är brytjärnet med en hållbarhet som en utmattad lakritsstång som böjer sig och antar formen av en märla. 😮 men nu jävlar skulle hydraulkilen få visa vad den duger till, och det var inte mycket, i själva verket hände noll och intet när huggarn pumpade med spaken. Idioterna på yrkesskolan hade inte enbart tillverkat brytjärnet av ett rör i det mjukaste blötjärn som överhuvudtaget stod att finna, idioterna hade även gjort svetsjobbet med domkraften ihopmonterad och eldat upp allt vad O ringar heter där den kokande oljan självklart runnit ut..🤬

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).