Skogsröjning

Röja i 3 år gammal gran/ blandskog?

4 inlägg 2447 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja i 3 år gammal gran/ blandskog?

Huggmask  
#677866 Jag har en bit som blev kalhuggen och markberedd och sen dröjde det 2 ( eller 3, minns inte) år innan jag plantade glest med granplantor med förhoppning att det skulle blir lite tall och björk också. Jag har allt från böta områden till torr kulle inom detta 1,5h stora område
Granen växer och ser fin ut , tallplantor kommer lite här och där- tyvärr hårt åtgånget redan från början av vilt och galet mycket björksly i midjehöjd.
Jag har nu en del tid över nu och all möjlighet att pyssla med detta men har aldrig hört eller läst någon som är ute och grejar i ett så ungt bestånd så det kanske bara gör mer skada än nytta?

Min tanke är följande:
Friställa tallplantorna från gräs och sly och tejpa topparna och kanske "frisera" de betesskadade lite
Ta bort sly som växer tätt tillsammans med, och in i, granarna (eller dom kanske vill stå så?) ta bort dubbeltoppar (beteskador)
Redan nu friställa björkar som börjat växa bra till

Eller är det bara ogjort arbete och jag ska vänta tills allt är 2+ meter högt som skolboken säger?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja i 3 år gammal gran/ blandskog?

Avslutat-02  
#677868 Nej då det går fint att röja detta.
Men friställ inte Björk om det inte är nära väg och ved du vill ha, för de växer om allt annat och spikar sönder..

Jag skulle hellre Såga bort dessa längre in i beståndet och låta dessa komma när skogen i övrigt är ca 2-2.5 m då är det lättare att lämna löv.

Skadade tallar lämnas åt älgen, de brukar kunna hålla sig på dessa ett tag framöver..
Men hallon, gräs och sly upp i barret skall bort

Avatar Fallback

Re: Röja i 3 år gammal gran/ blandskog?

jannee  
#677872 Brunsröja är aldrig fel, du kan även göra så runt de björkar du vill lämna kvar men HÖGA stubbar runt björken, minst 30 helst 40 cm höga.
Klippa dubbeltoppar är en självklarhet, friställ tallen, hoppas på det bästa men befara det värsta.
Orsaken till att jag tycker man ska såga björk högt att det senare blir rosetter på björkstammen (som är viltbegärlig) få med rotskott - helt går aldrig att undvika.
Kör du låga björkstubbar blir det MASSOR av rotskott, då bättre vänta 3 till 5 år.

Användarvisningsbild

Re: Röja i 3 år gammal gran/ blandskog?

Badbollen  
#677899
jannee skrev:Orsaken till att jag tycker man ska såga björk högt att det senare blir rosetter på björkstammen (som är viltbegärlig) få med rotskott - helt går aldrig att undvika.
Kör du låga björkstubbar blir det MASSOR av rotskott, då bättre vänta 3 till 5 år.


Känns lite hugget som stucket att välja mellan dessa alternativ. Båda skapar foder till viltet. Jag kan tänka mig att kvarlämnade högstubbar, som inte intresserar viltet, kommer ganska snart att dra iväg i höjden igen. Då får man återkomma ganska snart igen med röjsågen. Dessutom kanske man blir tvingad att lämna kvar en ful, midjehöjdröjd björk i det framtida beståndet. Jag röjer själv ofta RASE i midjehöjd, eftersom de är mest viltbegärliga.

Genom att röja ner björkarna till markhöjd, får du god möjlighet i nästa röjning att röja fram de finaste björkarna och låta dessa skapa huvudstammar.

Men man kan ju testa sig fram! Brunnsröjning är ju annars smidigt och bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).