MotorsÄg och handhÄllet

Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjÀlp

35 inlĂ€gg 10444 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjÀlp

Skogshuggern  
#671218
1601813248_22a6ff3f-630a-4912-96c4-f601ef663a4e.jpeg
Halloj igen 🙂 har vart lite upptagen med att fĂ€lla lite trĂ€d med husqvarnan 😁 fick tag pĂ„ ett handtag efter lite letande hos en Ă€ldre herre i mina hemtrakter.

Enda trÄkiga nu Àr att nÀr jag va ute och sÄgade under torsdagen sÄ lyckades justeringsskruven för bromsbandet att gÄ av. Har eventuellt hittat en som jag ska titta pÄ under veckan.
Men de jag funderade pÄ Àr om man skulle kunna göra en egen justerskruv?
Borra ur den delen som Àr kvar, sen slÀtborra justermuttern och försöka trixa dit en lite grövre sÄ att de hÄller i lÀngden. Vet inte riktigt men kÀnns som att de kan va typ m2 dÄ den Àr sÄpass liten.

Har Ă€ven införskaffat en stihl ms180 😅 men de kommer en trĂ„d om den ocksĂ„ 🙂

   TS
Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjÀlp

Skogshuggern  
#677791 Va ett tag sen man skrev hÀr sen sist, har vart lite upp o ner med en massa saker som gÄtt före.
De sista som jag hade problem med var att justerskruven för kastskyddet va trasigt.

Lyckades att laga de sjÀlv genom att köpa en M3-gÀngstÄng med lite muttrar och brickor.
De som gjordes var att bocka stÄngens Ànde till ett L och slipa till det, sen fick jag kapa av den gamla justerhylsan/mutter dÄ jag inte fick ur den delen som gÄtt av. BestÀmde mig Àven för att borra rent och sen vart de att mÀta sÄ att gÀngstÄngen kunde justeras pÄ ovansidan. Efter ca 40 min-1 timme sÄ funkade kastskyddet :-D


Men tyvÀrr sÄ sitter jag med en tÄr i ögat och funderar pÄ om jag mÄste sÀlja ivÀg den p.g.a ekonomisk del.
Vad kan en sÄn fin sÄg vara i vÀrde? De Àr helt ny kedja som kanske gÄtt 5-7 timmar, nytt tÀndstift och svÀrdskydd till den? Och dessutom medföljer Àven en filsats för kedjan.
Alla delar Àr köpta pÄ Husqvarna :-)

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjÀlp

totte  
#677802 RÀkna lugnt med att du inte fÄr ut nÄn summa som gör det vÀrt att sÀlja den. Som ganska gammal Àr den knappast sÀrskilt attraktiv som brukssÄg. Som inte sÀrskilt ovanlig Àr den inte nÄt eftertraktat samlarobjekt. SÀlj inte, det kommer inte att rÀdda ekonomin.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjÀlp

Avslutat-02  
#677803 Nu lÄter jag sÀkert hemsk, men de grejerna du köpt till sÄgen Àr vÀrt mer Àn sjÀlva sÄgen...
TyvÀrr....

AnvÀndarvisningsbild

Re: Husqvarna 240 SG - - Info och lite hjÀlp

Skogshuggern  
#677806 Ingen fara, sitter inte och grÄter för de ;-)
Dock sÄ funkade den vÀldigt bra i skogen nÀr jag fÀllde med den :-) Kedjan tuggade riktigt bra dÄ.

Har eventuellt fÄtt en köpare pÄ den, men vad kan man sÀga för pris? Kedjan, slipsetet och svÀrdskyddet gick pÄ drygt 600:-

   TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).