Motorsåg och handhållet

Dekompressionsventil problem

9 inlägg 4453 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dekompressionsventil problem

Hendal  
#524825 Hej,

Har en Stihl 066 som strular. Den har dekompressionsventil (är en 92 cc på 7 hk). När man drar i starten så är normalt ventilen öppen och så fort sågen går igång stänger den.

Dock stänger den direkt nu så fort man drar i snöret med en rökpust ur ventilen. Det blir som ett tvärstopp i startsnöret då. Får inte gång sågen alls. Provade att regöra ventilen men blev ej bättre.

Nån som vet om ventilen kan paja och det är därför jag har dessa problem, ellerär det något annat tips?

Mvh
Henrik



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dekompressionsventil problem

Ferguson system  
#524832 Det er ikke noe uvanlig problem på Stihl 066/ms660. Det er brutal komp i de. Man må som regel trykke ned decompen etter hver gang man drar i snora selv om saga ikke tenner.

Användarvisningsbild

Re: Dekompressionsventil problem

Hendal  
#524836 Hej! Tack för svaret!

Absolut. Normalt måste man trycka ner ventilen mellan vare ryck i snöret vilket jag brukar göra. Normalt startar sågen på 5 startförsök!

Men nu kan jag bara dra 5-10 cm på startsnöret innan ventilen stänger och det tar tvärstopp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dekompressionsventil problem

Ferguson system  
#524843 Da høres det ut som at du bør få tak i en ny en. Jeg har byttet to ganger på min. Kompen sliter hardt på de.

Användarvisningsbild

Re: Dekompressionsventil problem

Hendal  
#524848 Ok, ska testa med en ny ventil. Hoppas det bara är det för jag gillar verkligen denna såg! Stark och pålitligt i övrigt!

Tack för din hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dekompressionsventil problem

andrho  
#677545 Lyfter denna tråd då jag har exakt samma problem med min 660. Men hur får jag bort deko-ventilen? Det är ju ruggigt trångt där för en hylsa att komma ner. Och hur stor hylsa ska man ha om jag nu hittar någon tunnväggig sådan?

Användarvisningsbild

Re: Dekompressionsventil problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677587 Långhylsor brukar funka. Vet inte vad det är på 660.

Generellt...
Dekompressionsproblem på äldre såg som 346/357/372 med dekompressions kammare var väldigt få.
Dagens såg sticker de rakt ner i cylindern på utan kammare som skyddar som 550 etc....

Avatar Fallback

Re: Dekompressionsventil problem

andrho  
#677588 Ok, tack för tips. Långhylsorna har jag inte tänkt på - de är kanske lite smidigare.

Användarvisningsbild

Re: Dekompressionsventil problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677600 Jag har de på T handtag... Väldans bra grejer...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).