Motorsåg och handhållet

Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad marknad.

10 inlägg 2700 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad marknad.

anersimyra  
#677548 Som rubriken anger så upptäckte jag i dag att locket över förgasarmembranet är olika beroende på om sågen säljs på reglerad marknad ( usa eu e.t.c ) eller oreglerad marknad, i övrigt är även H skruven olika, på oreglerad marknad har H och L skruven ett ordinärt spår och på den reglerade marknaden har H skruven en s.k dubbel D fattning. Frågan är då vad som egentligen skiljer locken åt..🤔



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

anersimyra  
#677549 Förgasaren är för övrigt en Zama och sitter på min Dolmar 7910.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677586 Inte så enkelt i verkligheten. De Zama man beställer utanför Dolmar/Makita är generella förgasare, inte modell/märkes anpassat som de är annars.
Om du ens får en Zama som det ska vara, ofta kopior.... Ibland inga bra såna heller...

Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

anersimyra  
#677591
Mange skrev:Inte så enkelt i verkligheten. De Zama man beställer utanför Dolmar/Makita är generella förgasare, inte modell/märkes anpassat som de är annars.
Om du ens får en Zama som det ska vara, ofta kopior.... Ibland inga bra såna heller...

En original Zama har jag redan hittat, eller rättare sagt två olika till 7910 varav den ena är 200 kronor billigare. Men det som kan vara intressant är som sagt vad som skiljer de två olika täcklocken åt, ett täcklock med någon form av reglering/restriktion vill man såklart undvika.. 😮

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677596 Just täcklocken är nog inte så reglerande som kanaler, nålar etc...

Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677597 Beställ till 7900 istället...

Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677598 Tror det är en 7-8 o välja på. DM 17 tror jag det var som gick bäst, men minns inte exact just nu..

Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

anersimyra  
#677603
Mange skrev:Tror det är en 7-8 o välja på. DM 17 tror jag det var som gick bäst, men minns inte exact just nu..

De Zama som jag hittat ska passa både 7900 och 7910. Men på eBay finns Tillotson HS 296b som ska passa. Tyvärr hittar jag ingen 296b när jag söker på Tillotsons hemsida..🤔

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677690 Har inte sett nån HS på dem hittills. Inte alltid Tillotson har dem på sin sida. De har bara de varianter de själva saluför.
När de gör förgasare till sågmärkena så görs de enligt deras önskemål och lagerförs av dem.
Då kommer de inte in i Tillotsons listor som tillgängligt.

Användarvisningsbild

Re: Olika täcklock beroende på reglerad eller oreglerad mark

Meijer  
#691872 Annars passar Wj118 (från hva 390). Antingen får man montera förgasaren snett eller rotera insugsgummit och byta filterhållaren till hva 390 oxå (så gjorde jag, skulle gett fan i det och låtit förgasaren sitta på sniskan istället). Det som inte funkar så bra är chokreglaget men går att lösa det oxå. Nu gjordes detta i samband med portning och byte av tändspole så kan inte säga vad skillnaden blir av förgasarbytet i sig men helt klart går sågen mycket bättre än innan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).