Öppna kategorin

Skogsmästare eller Jägmästare?

89 inlägg 21405 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

uffejohan  
#677506 Kanske skulle tipsa om influencer eller youtuber, de verkar ju tjäna fett med stålar och inte är de utslitna i kroppen när de är pensionärer heller....Och kul verkar de ju också ha...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677544 Jag tror helt enkelt att du behöver skaffa dig realistiska föväntningar på ditt framtida liv, lön och karriärmöjligheter. Mycket lön kräver mycket slit antingen fysiskt eller mentalt, vilket som är värst varierar med ens personlighet.
Väntar man sig att stekta sparvar kommer flygande i munnen på en så kommer man bli besviken.

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

jannee  
#677547 Arbete fodrar hälsa och välstånd
Arbetar gör man ändå dör man
Syssla med råvaruhantering (skog) är inte optimalt om man vill tjäna storkovan.
Arbeta med skog är kanske ett (dåligt betalt) jobb men än mer en livsstil.
En livsstil där man förenar nytta med nöje, svårare är det inte.
Det är nog endast livsmedelsproducenter som tjänar sämre än skogsbrukare/nedlagd timme.
Man lever fattigt men dör rik.
De som lever rikt (på lånade pengar) dör inte sällan utblottade.
Upp till var och en hur denne vill forma sitt liv.
Att Vedproducent tjänar 200 tkr/mån är en sanning med modifikation, han åker på en reavinstskatt som inte är helt föraktlig :mrgreen:
Den som vill tjäna storkovan ska i stället läsa på och lära sig Day Trading.
Vill absolut inte förhäva mig men min erfarenhet visar att av nedlagda resurser (pengar och tid) är det börsen som gett bäst utdelning.
Aktier har varit mest upp men ibland rena raset, medans Gudrun, Alf och Egon + granbarkborren har givit betydligt hårdare käftsmällar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Höglandserik  
#677563 Kort sammanfattat:
Studiemotiverad, jobba strategiskt, goda möjligheter att byta inriktning = jägmästare
Jobba operativt, trivs utomhus =skogsmästare

Fråga dig själv vad du vill jobba med efter avklarad utbildning. Skogsmästare jobbar typiskt som virkesköpare, produktionsledare, planläggare eller som arbetsledare i skogsvårdsbranchen. Titta på de jobben och fundera på om det passar dig.

Jägmästare är anpassade att jobba mer övergripande, tex med naturvård, långsiktig planering etc. Oavsett vilken utbildning man väljer så kommer det an mycket på en själv vad man vill göra.

Är själv jägmästare och är nöjd med min utbildning. Det känns meningsfullt att arbeta inom skogsbranchen, vilket var anledningen till att jag valde den utbildningen. Men som Lars Lundqvist skrev innan så passar dem som är lite mer studieinriktade.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677581
Höglandserik skrev:Kort sammanfattat:
Studiemotiverad, jobba strategiskt, goda möjligheter att byta inriktning = jägmästare
Jobba operativt, trivs utomhus =skogsmästare

Fråga dig själv vad du vill jobba med efter avklarad utbildning. Skogsmästare jobbar typiskt som virkesköpare, produktionsledare, planläggare eller som arbetsledare i skogsvårdsbranchen. Titta på de jobben och fundera på om det passar dig.

Jägmästare är anpassade att jobba mer övergripande, tex med naturvård, långsiktig planering etc. Oavsett vilken utbildning man väljer så kommer det an mycket på en själv vad man vill göra.

Är själv jägmästare och är nöjd med min utbildning. Det känns meningsfullt att arbeta inom skogsbranchen, vilket var anledningen till att jag valde den utbildningen. Men som Lars Lundqvist skrev innan så passar dem som är lite mer studieinriktade.
Kan du berätta lite om utbildningen? har hört att den är lång, slitsam och jobbig... att studentlivet inte är det bästa osv... i alla fall jämfört med hur det är för en Skogsmästare...

Kan en Skogsmästare ha tillgång till alla jobb som en Jägmästare? eller finns vissa jobb som enbart Jägmästare kommer in på? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677582
Bössa skrev:
Höglandserik skrev:Kort sammanfattat:
Studiemotiverad, jobba strategiskt, goda möjligheter att byta inriktning = jägmästare
Jobba operativt, trivs utomhus =skogsmästare

Fråga dig själv vad du vill jobba med efter avklarad utbildning. Skogsmästare jobbar typiskt som virkesköpare, produktionsledare, planläggare eller som arbetsledare i skogsvårdsbranchen. Titta på de jobben och fundera på om det passar dig.

Jägmästare är anpassade att jobba mer övergripande, tex med naturvård, långsiktig planering etc. Oavsett vilken utbildning man väljer så kommer det an mycket på en själv vad man vill göra.

Är själv jägmästare och är nöjd med min utbildning. Det känns meningsfullt att arbeta inom skogsbranchen, vilket var anledningen till att jag valde den utbildningen. Men som Lars Lundqvist skrev innan så passar dem som är lite mer studieinriktade.
Kan du berätta lite om utbildningen? vad va kul? vad va mindre kul? har hört att den är lång, slitsam och jobbig... att studentlivet inte är det bästa osv... i alla fall jämfört med hur det är för en Skogsmästare...

Kan en Skogsmästare ha tillgång till alla jobb som en Jägmästare? eller finns vissa jobb som enbart Jägmästare kommer in på? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Höglandserik  
#677622 Studentlivet är riktigt bra, Umeå är ju norrlands universitetsstad nummer ett. Pluggar väl drygt 20 000 i Umeå på heltid så det blir ett livligt studentliv. En fördel med Umeå är att de flesta stannar över helgen eftersom de har långt hem. Det gör att det händer mycket på helgerna också. Sammanhållningen på jägmästarprogrammet är bra, man tar hand om varandra och träffar vänner för livet. Gäller även skogsmästarprogrammet

Angående utbildningen: du ska vara rätt flink på matte och gärna vara lite allmänbildad, då kommer det gå bra. Men det är mycket studier och tycker man att det är jobbigt att plugga ska man nog söka något annat. Det är ändå 5 år heltidsstudier.

Och alla operativa yrken inom skogsbruket kan både JM och SM ha. Men så fort det börjar bli längre sikt ex. utveckling av verksamheter, så behöver du utmärka dig som skogsmästare om du ska ta dig dit. Kort sagt, du kommer dit på grund av din personlighet och inte din utbildning. Så vill du verkligen jobba med större frågor, typ forska, så ska du bli jägmästare. Vill du bli virkesköpare eller liknande rekommenderar jag skogsmästare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677672
Höglandserik skrev:Studentlivet är riktigt bra, Umeå är ju norrlands universitetsstad nummer ett. Pluggar väl drygt 20 000 i Umeå på heltid så det blir ett livligt studentliv. En fördel med Umeå är att de flesta stannar över helgen eftersom de har långt hem. Det gör att det händer mycket på helgerna också. Sammanhållningen på jägmästarprogrammet är bra, man tar hand om varandra och träffar vänner för livet. Gäller även skogsmästarprogrammet

Angående utbildningen: du ska vara rätt flink på matte och gärna vara lite allmänbildad, då kommer det gå bra. Men det är mycket studier och tycker man att det är jobbigt att plugga ska man nog söka något annat. Det är ändå 5 år heltidsstudier.

Och alla operativa yrken inom skogsbruket kan både JM och SM ha. Men så fort det börjar bli längre sikt ex. utveckling av verksamheter, så behöver du utmärka dig som skogsmästare om du ska ta dig dit. Kort sagt, du kommer dit på grund av din personlighet och inte din utbildning. Så vill du verkligen jobba med större frågor, typ forska, så ska du bli jägmästare. Vill du bli virkesköpare eller liknande rekommenderar jag skogsmästare.
Härligt! tack så jätte mycket!

Härligt att båda utbildningarna kan leda till samma jobb i alla fall.....

Jag vet tyvärr inte längre om jag har i skogen att göra... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Höglandserik  
#677680 Ja, alltså man ska nog fundera igenom det både en och två gånger. Fördelarna med de flesta jobb skogen är att de är fria, man lägger upp sitt arbete själv. Samtidigt är det rätt så slitigt många gånger och att springa runt på ett sönderkört hygge mitt i sommaren för att räkna plantor är långt ifrån skogsromantik. Man ska också trivas med att arbeta själv. Det trodde jag att jag gjorde men det har jag omvärdera efter några fältsäsonger.

Vet inte hur gammal du är men många som söker skogsutbildningar har haft andra yrken tidigare innan de började plugga. Det är många som går och funderar länge innan de tar steget. Du kan ju alltid hålla dörren öppen. Skogsstyrelsen brukar ta in folk på praktik, du kan alltid fråga på närmsta kontor om de tar emot praktikanter.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677681
Höglandserik skrev:Ja, alltså man ska nog fundera igenom det både en och två gånger. Fördelarna med de flesta jobb skogen är att de är fria, man lägger upp sitt arbete själv. Samtidigt är det rätt så slitigt många gånger och att springa runt på ett sönderkört hygge mitt i sommaren för att räkna plantor är långt ifrån skogsromantik. Man ska också trivas med att arbeta själv. Det trodde jag att jag gjorde men det har jag omvärdera efter några fältsäsonger.

Vet inte hur gammal du är men många som söker skogsutbildningar har haft andra yrken tidigare innan de började plugga. Det är många som går och funderar länge innan de tar steget. Du kan ju alltid hålla dörren öppen. Skogsstyrelsen brukar ta in folk på praktik, du kan alltid fråga på närmsta kontor om de tar emot praktikanter.
Jag gillar tyvärr att jobba med människor... kan man inte jobba ihop med någon? eller några?

Skogligt kontorsarbete skulle heller inte vara fel...

Det är så svårt att hitta vad man vill utbilda sig! AJJ!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Höglandserik  
#678374 Du kanske ska börja med att fundera på vad det är inom skogen som intresserar dig.
Är det det praktiska arbetet, dvs plantering, röjning, avverkning?
Eller är det snarare ekologiska samband, arbetsledning och verksamhetsutveckling?

Det första ger mer utearbete, det andra mer inomhusarbete. Det första är mer typiskt vad en skogsmästare arbetar med, det andra mer typiskt för jägmästare. Har du ingen aning kanske du ska vänta något år innan du väljer vilket du vill göra.

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Carabas  
#678715 Fundera också på var du vill bo efter studierna, vad det finns för typ av jobb där. Det kan jag ångra lite att man inte tänkte efter mer var jobben fanns när man utbildade sig. Men när man var ung och dum förstod man inte att det är på landet man vill bo 🤭. Tror inte du ska hänga upp dig alltför mycket på lönen, det viktigaste är ju vad man får kvar efter de fasta utgifterna.

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Robbie  
#725362 Läs nått du brinner för. Då lär du klara att sysselsätta dig med det en lång tid framöver och göra det bra. Är man intresserad och gör ett bra jobb så går det i regel bara åt ett bra håll. Lönen bör vara sekundär, vill du bli ekonomiskt fri är det utgifterna du ska fokusera på att få bort. Ändra inte vattenflödet för att fylla hinken utan täta hålen.

Så resonerar jag i alla fall. Har läst två år på skogsmästarskolan och planerar att gå vidare med en generell master med skogshushållning som huvudämne. Jag söker varje kurs efter vad som finns tillgängligt och vad jag känner för att läsa. När jag sedan ska ut i arbetslivet lär jag tänka likadant. Man ska väl ändå ha kul.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

winterpuppy  
#733862
Robbie skrev:Läs nått du brinner för. Då lär du klara att sysselsätta dig med det en lång tid framöver och göra det bra. Är man intresserad och gör ett bra jobb så går det i regel bara åt ett bra håll. Lönen bör vara sekundär, vill du bli ekonomiskt fri är det utgifterna du ska fokusera på att få bort. Ändra inte vattenflödet för att fylla hinken utan täta hålen.

Så resonerar jag i alla fall. Har läst två år på skogsmästarskolan och planerar att gå vidare med en generell master med skogshushållning som huvudämne. Jag söker varje kurs efter vad som finns tillgängligt och vad jag känner för att läsa. När jag sedan ska ut i arbetslivet lär jag tänka likadant. Man ska väl ändå ha kul.
Vad tycker du om Skogsmästarprogrammet än så länge? vad är kul? vad är mindre kul?

Är studentlivet roligt? mycket fest och skoj? skulle du kunna berätta lite om vad man gör på fritiden där?

Är man lite för gammal för att ta del av det roliga studentlivet om man är 28 år gammal? eller är det många där som är i den åldern?

Tack snälla! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).