Avverkning (slutavverkning)

Dags för min första avverkning!

49 inlägg 12256 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

syre  
#677447 Om jag fattat det rätt fick generationsskifte ett anbud på 670 kr m3fub om man för enkelhetens skull räknar om det i genomsnittsomräkningstalet 1,23 blir det 824 kr m3toub till det tillkommer c:a 60 kr efterlikvid och 20 kr för certifieringen, då hamnar vi över 900 kr för timret. Massaveden ger ju även den efterlikvid och på toppen ger det hög avkastning på insatskapitalet som jag visat i ett tidigare inlägg.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

Vedproducent  
#677450
syre skrev:Om jag fattat det rätt fick generationsskifte ett anbud på 670 kr m3fub om man för enkelhetens skull räknar om det i genomsnittsomräkningstalet 1,23 blir det 824 kr m3toub till det tillkommer c:a 60 kr efterlikvid och 20 kr för certifieringen, då hamnar vi över 900 kr för timret. Massaveden ger ju även den efterlikvid och på toppen ger det hög avkastning på insatskapitalet som jag visat i ett tidigare inlägg.

Det är ju priset rakt av från prislistan. Känns sådär att lägga fokus på just där priset är som högst. Bra mycket volym av virket blir mindre än 22 cm.
Lägg ut på anbud. Bruttovolym och fubpris rakt över på alla sortiment. Möjligen kan du ju ta bort lövet om du vill ha det som ved eller annat. Detta med fast timmerpris är ju som gjort för sortimentsvandring.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677499 Syre skriver om den s.k. efterlikviden, den är något som vi dagens läge inte har en susning om.
60 kr/m3fub eller ingenting.
Södras resultat ser idag inte såå bra ut, tvivlar på någon större efterlikvid.
Travmätning i all ära men det är inget annat än ett stort lurendrejeri.
Det är något som jag verkligen har bevis på.

Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

ananders  
#677504 Ja, efterlikviden anser jag att man inte ska räkna in i en virkesaffär, ty framtiden vet man inget om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).