Öppna kategorin

Skogsmästare eller Jägmästare?

89 inlägg 21415 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Vedproducent  
#677456
Bössa skrev:
Vedproducent skrev:Jag har gått både Gammelkroppa 2 år skogstekniker. Sen ett år till som Skogsmästare i Skinnskatteberg.

Har själv varit anställd som virkesinköpare sammanlagt 13 år. Startade eget för 30 år sen och det håller jag på med på heltid nu senaste 11 åren. Egen skog och vedproduktion är det jag sysslar med.
Är vedproduktion slitsamt? är det lönsamt? vad är ingångslönen ungefär?

Kan du berätta lite om hur du jobbar samt hur mycket du tjänar? :)

Som egen har man ingen ingångslön. Din prestation avgör avkastningen som blir din lön. Sen är det en livsstil men om jag väljer att sälja allt jag byggt upp dom åren jag hållt på så blir det en bra sparad avkastning. Uppskattningsvis runt 200 000 kr utslaget per månad. Men det är ju min prestation och går ju inte att översätta det till dig.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677457
Rohdin skrev:
Bössa skrev:Sålänge man kan komma till 30 000 efter skatt efter ungefär fem års slit så är jag nöjd... annars känns det lite nedstämt :(


Av dom jag känner som både är skogstekniker/skogsmästare/jägmäastre ska du nog räkna med en lön på ungefär 27-35 000 (brutto) dom första 5-10 åren. som många sagt innan så är skogen fel att sikta på om du vill få stor lön då är t.ex civil ekonom, IT sektorn osv bättre^^

https://www.lonestatistik.se/loner.asp/ ... stare-1324 finns många liknande sidor bara att kolla runt själv. "medel lön" 33 583 kr med medel erfarenhet 10år.
Lönen är ju inte helt fel... det är en bra lön ändå men... jag undrar om man kan jobba, spara, köpa skog och investera i skogen vid sidan av sitt skogliga jobb och därmed få till en glittrig slant?

Jag mår inte bra av det här :( jag är jätte intresserad men vet inte om jag kommer känna mig nedstämd pga. mycket slit för lite pengar... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Lars Lundqvist SLU  
#677458
Bössa skrev:Sålänge man kan komma till 30 000 efter skatt efter ungefär fem års slit så är jag nöjd... annars känns det lite nedstämt :(

Vad har du pluggat före Komvux? Och jobbat med? Och har du kollat antagningskraven för utbildningarna?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677460
Vedproducent skrev:
Bössa skrev:
Vedproducent skrev:Jag har gått både Gammelkroppa 2 år skogstekniker. Sen ett år till som Skogsmästare i Skinnskatteberg.

Har själv varit anställd som virkesinköpare sammanlagt 13 år. Startade eget för 30 år sen och det håller jag på med på heltid nu senaste 11 åren. Egen skog och vedproduktion är det jag sysslar med.
Är vedproduktion slitsamt? är det lönsamt? vad är ingångslönen ungefär?

Kan du berätta lite om hur du jobbar samt hur mycket du tjänar? :)

Som egen har man ingen ingångslön. Din prestation avgör avkastningen som blir din lön. Sen är det en livsstil men om jag väljer att sälja allt jag byggt upp dom åren jag hållt på så blir det en bra sparad avkastning. Uppskattningsvis runt 200 000 kr utslaget per månad. Men det är ju min prestation och går ju inte att översätta det till dig.
Det blev lite knepigt för mig att förstå vad du skrev... men aja... det låter som en slitsam bransch där man måste slita mycket för pengarna... vettefan vad jag ska tro...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677461
Lars Lundqvist SLU skrev:
Bössa skrev:Sålänge man kan komma till 30 000 efter skatt efter ungefär fem års slit så är jag nöjd... annars känns det lite nedstämt :(

Vad har du pluggat före Komvux? Och jobbat med? Och har du kollat antagningskraven för utbildningarna?
Jag har jobbat inom restaurang, bygg och hotel för det mesta. Grundskola före Komvux... jag har kollat antagningskraven och är fullt medveten om vad som krävs...

Jag är mest oroad över att behöva slita ihjäl mig för att få en någorlunda smaskig lön... att jag ska behöva armbåga mig fram konkurrenter höger och vänster etc...

Jag vet inte vad jag ska förvänta mig efter utbildningen... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Vedproducent  
#677463 På mig låter det som du behöver fundera på om du passar i skogen. Det är en hel del slit ja. Annars har jag ju min löpande avkastning från skogsbruk och vedproduktionen. Det samlade stora värdet som blivit finns dock i skogen. Räknar man den värdeuppgången så blir det runt 200 000 kr per månad sista 360 månaderna då jag startade eget om jag skulle sälja i dag. Skogen har jag dock bara haft sen 1997. Men som jag skrev så är det ju din prestation som bestämmer avkastningen. Så mina siffror hjälper inte dig på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677470
Vedproducent skrev:På mig låter det som du behöver fundera på om du passar i skogen. Det är en hel del slit ja. Annars har jag ju min löpande avkastning från skogsbruk och vedproduktionen. Det samlade stora värdet som blivit finns dock i skogen. Räknar man den värdeuppgången så blir det runt 200 000 kr per månad sista 360 månaderna då jag startade eget om jag skulle sälja i dag. Skogen har jag dock bara haft sen 1997. Men som jag skrev så är det ju din prestation som bestämmer avkastningen. Så mina siffror hjälper inte dig på något sätt.
Jag har svårt att förstå det där med 200 000 i månaden i 360 månader...

Jag känner att jag vill prata med någon kunnig inom skogsbranschen face to face... vart kan jag vända mig tro?

Ska man kanske bli socionom eller något sånt istället? mer pengar där antar jag... och mindre slit...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

jsn  
#677473
Bössa skrev:
Sålänge man kan komma till 30 000 efter skatt efter ungefär fem års slit så är jag nöjd... annars känns det lite nedstämt :(


Bössa skrev:Är vedproduktion slitsamt? är det lönsamt? vad är ingångslönen ungefär?


Jag är inte säker på vilken bild du har av verkligheten..

Jag har nyligen haft ett jobb som konstruktör, visserligen en helt annat jobb men ok betalt skulle jag säga, vårt företag låg i topp i kommunens bäst betalda företag, vanligen krävs "bara" 3 års högskolestudier till maskiningenjör för att få liknande jobb, jag kom dock in tack vare kontakter, ett stort datorkunnande och jätteintresse för konstruktion och CAD..

Lönepolitiken på företaget har varit medianlönen för tjänsten i Sverige +/- 15% vilket är mycket bättre än då jag började där. Jag har jobbat där i 12år, var ansvarig för en förfärligt massa grejer och drivande i det mesta av utvecklingsarbetena etc och jag låg på ca +10% och var bäst betald på avdelningen, medianlönen för sådana konstruktörstjänster är ca 34000 före skatt.
Jag var också löneförhandlare och kan säga att efter 5-6år har man om man har skapligt driv kommit upp i medianlönen.. är du inte driven kommer du inte ens så långt, tar du inte ansvar för avdelningens utveckling etc kommer du inte högre i min bransch, eller jo det kan man göra men då måste man vara beredd att lägga etik och moral och/eller empati åt sidan..
Vill man ha sinnesfrid är det hårt jobb, skit under naglarna och inga höga löner som gäller, det är min bild av verkligheten..

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Vedproducent  
#677475
Bössa skrev:
Vedproducent skrev:På mig låter det som du behöver fundera på om du passar i skogen. Det är en hel del slit ja. Annars har jag ju min löpande avkastning från skogsbruk och vedproduktionen. Det samlade stora värdet som blivit finns dock i skogen. Räknar man den värdeuppgången så blir det runt 200 000 kr per månad sista 360 månaderna då jag startade eget om jag skulle sälja i dag. Skogen har jag dock bara haft sen 1997. Men som jag skrev så är det ju din prestation som bestämmer avkastningen. Så mina siffror hjälper inte dig på något sätt.
Jag har svårt att förstå det där med 200 000 i månaden i 360 månader...

Jag känner att jag vill prata med någon kunnig inom skogsbranschen face to face... vart kan jag vända mig tro?

Ska man kanske bli socionom eller något sånt istället? mer pengar där antar jag... och mindre slit...

Min löpande avkastning får jag från ved och skog. Sen har skogens värdeutveckling varit cirka 70 miljoner kr. Utslaget på 30 år så blir det cirka 200 000 kr per månad. Men det är ju ett uppskattat marknadsvärde och skogen är inte såld.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

ananders  
#677478 Jag kan inget om din ursprungliga fråga men går man till ett jobb bara för att man får ett riktigt fett lönekuvert en gång i månaden så är man nog lite fel ute.
För två år sedan var jag trött på jobbet, tidvis långa arbetsdagar, att inte veta om man skulle jobba helgen under sommarhalvåret förarens på fredagseftermiddagen och en ibland lynnig arbetsledare.

Bytte till ett jobb i en helt annan bransch med fasta arbetstider måndag till fredag, frivillig övertid och lite bättre lön. Trots detta kände jag efter drygt 4 månader att detta inte var riktigt rätt för mig. Nu hann jag inte med att börja söka nytt jobb innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist och efter någon dags funderande så ringde jag min gamla arbetsgivare och fick tillbaka min gamla anställning.

Anledningarna till att jag gick tillbaka var mina arbetskamrater och mitt intresse för jobbet. Visst skulle jag vilja ha mer i lönekuvertet, men för mig kan inte det kompensera om jag inte skulle trivas med kollegor eller jobbet.

Så börja med vad du vill jobba med istället för att titta vad du får för lön för ett visst arbete.

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Lars Lundqvist SLU  
#677481
Bössa skrev:Ska man kanske bli socionom eller något sånt istället? mer pengar där antar jag... och mindre slit...

Nej, socionomer jobbar i huvudsak inom kommunernas socialtjänst och där ligger slutlönen på i runda slängar 35 000, brutto, när de närmar sig pension. Och det är ofta ett mentalt slitsamt jobb. Kommuner och regioner betalar inga höga löner till de som arbetar inom vård och omsorgsyrken.

Om du vill ha hög lön så får du räkna med att jobba mycket, oavsett bransch.
Sen finns det utbildningar som leder till yrken som har bra betalt, som läkare, advokat, pilot, flygledare. Men även då krävs slit, i form av låmg och svår utbildning plus att man måste jobba mycket.

Varför är du så fixerad vid pengarna?

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

alias  
#677483
ananders skrev:Jag kan inget om din ursprungliga fråga men går man till ett jobb bara för att man får ett riktigt fett lönekuvert en gång i månaden så är man nog lite fel ute.
För två år sedan var jag trött på jobbet, tidvis långa arbetsdagar, att inte veta om man skulle jobba helgen under sommarhalvåret förarens på fredagseftermiddagen och en ibland lynnig arbetsledare.

Bytte till ett jobb i en helt annan bransch med fasta arbetstider måndag till fredag, frivillig övertid och lite bättre lön. Trots detta kände jag efter drygt 4 månader att detta inte var riktigt rätt för mig. Nu hann jag inte med att börja söka nytt jobb innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist och efter någon dags funderande så ringde jag min gamla arbetsgivare och fick tillbaka min gamla anställning.

Anledningarna till att jag gick tillbaka var mina arbetskamrater och mitt intresse för jobbet. Visst skulle jag vilja ha mer i lönekuvertet, men för mig kan inte det kompensera om jag inte skulle trivas med kollegor eller jobbet.

Så börja med vad du vill jobba med istället för att titta vad du får för lön för ett visst arbete.

Lycka till.


Det här är något av de klokaste ord jag har läst i denna tråd.

Lön får man en gång i månaden, jobba ska man göra 5 dagar i veckan.

Trivs man med jobbet så gör man sannolikt ett bra jobb och det brukar synas i lönebildningen om man har en vettig arbetsgivare.

Har själv läst jägmästarprogrammet. Jäkligt skoj och intressant utbildning.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677488
Vedproducent skrev:
Bössa skrev:
Vedproducent skrev:På mig låter det som du behöver fundera på om du passar i skogen. Det är en hel del slit ja. Annars har jag ju min löpande avkastning från skogsbruk och vedproduktionen. Det samlade stora värdet som blivit finns dock i skogen. Räknar man den värdeuppgången så blir det runt 200 000 kr per månad sista 360 månaderna då jag startade eget om jag skulle sälja i dag. Skogen har jag dock bara haft sen 1997. Men som jag skrev så är det ju din prestation som bestämmer avkastningen. Så mina siffror hjälper inte dig på något sätt.
Jag har svårt att förstå det där med 200 000 i månaden i 360 månader...

Jag känner att jag vill prata med någon kunnig inom skogsbranschen face to face... vart kan jag vända mig tro?

Ska man kanske bli socionom eller något sånt istället? mer pengar där antar jag... och mindre slit...

Min löpande avkastning får jag från ved och skog. Sen har skogens värdeutveckling varit cirka 70 miljoner kr. Utslaget på 30 år så blir det cirka 200 000 kr per månad. Men det är ju ett uppskattat marknadsvärde och skogen är inte såld.
Jag fattar fortfarande inte...

Du kan alltså sälja hela din skog för 70 miljoner? eller på avbetalning med 200 000 i månaden i 30 år? fattar noll!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677489
Lars Lundqvist SLU skrev:
Bössa skrev:Ska man kanske bli socionom eller något sånt istället? mer pengar där antar jag... och mindre slit...

Nej, socionomer jobbar i huvudsak inom kommunernas socialtjänst och där ligger slutlönen på i runda slängar 35 000, brutto, när de närmar sig pension. Och det är ofta ett mentalt slitsamt jobb. Kommuner och regioner betalar inga höga löner till de som arbetar inom vård och omsorgsyrken.

Om du vill ha hög lön så får du räkna med att jobba mycket, oavsett bransch.
Sen finns det utbildningar som leder till yrken som har bra betalt, som läkare, advokat, pilot, flygledare. Men även då krävs slit, i form av låmg och svår utbildning plus att man måste jobba mycket.

Varför är du så fixerad vid pengarna?
35 000 närmre pensionen? fy!

Att jobba mycket är okej för mig men att stå ute i kylan och frysa i skogen, det ena och det andra, bära hit och bära dit för inte så mycket pengar låter inte så givande :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677491
ananders skrev:Jag kan inget om din ursprungliga fråga men går man till ett jobb bara för att man får ett riktigt fett lönekuvert en gång i månaden så är man nog lite fel ute.
För två år sedan var jag trött på jobbet, tidvis långa arbetsdagar, att inte veta om man skulle jobba helgen under sommarhalvåret förarens på fredagseftermiddagen och en ibland lynnig arbetsledare.

Bytte till ett jobb i en helt annan bransch med fasta arbetstider måndag till fredag, frivillig övertid och lite bättre lön. Trots detta kände jag efter drygt 4 månader att detta inte var riktigt rätt för mig. Nu hann jag inte med att börja söka nytt jobb innan jag blev uppsagd pga arbetsbrist och efter någon dags funderande så ringde jag min gamla arbetsgivare och fick tillbaka min gamla anställning.

Anledningarna till att jag gick tillbaka var mina arbetskamrater och mitt intresse för jobbet. Visst skulle jag vilja ha mer i lönekuvertet, men för mig kan inte det kompensera om jag inte skulle trivas med kollegor eller jobbet.

Så börja med vad du vill jobba med istället för att titta vad du får för lön för ett visst arbete.

Lycka till.
Jag är inte enbart ute efter pengar... självklart ska jag trivas i jobbet också men vafan... pengarna spelar ju ändå in...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).