Verkstan

Oljeinblandning i diesel

31 inlägg 37089 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oljeinblandning i diesel

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67374 Funderar lite på vilken procent av oljeinblandning i diesel som är den optimala.
Olja är ju inte gratis så man vill ju inte hälla i för mycket.
Vilken olja är bäst, motorolja eller 2-takt?
I en gammal dieselmotor kan man väl hälla i vad som helst egentligen, men kan kladda igen filter osv.
Häller man i för mycket olja så bör man få sämre kallstartsegenskaper, vilket inte är önskvärt.
Hur gör ni som har gamla dieselspisar?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67375 Jag blandar inte i något alls.

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67444 Varför skall man blanda olja i diesel??

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67468 Gamlingarna får inget extra,men Commonrailarna får en "skvätt" 2-taktsolja/1 ggr/månad ungefär.
Orsaken är att dagens diesel är så "ren" så smörjegenskaperna behöver lite "hjälp" 8)

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

masterchief  
#67481 Gör det verkligen någon nytta?
Har hört råd om 2takts olja i såväl bensinmotorer med insprutning som dieselmotorer...
Inte fått några belägg för nyttan dock.

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

massa-ved  
#67483 När den sk. rena dieseln kom för ett antal år sen var det en hel del pumphaverier med såna pumpar som får smörjningen via bränslet tex JD, MF med CAV pump. Men det har inte vart så stort problem på senare år och pumpar med egen oljebehållare som Bosch och Minimec tex är ju inte så beroende av dieselns smörj egenskaper.

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67607 Ska man tolka detta som att ingen oljeinblandning behövs?
Jag har inga belägg för att detta ska göra nån nytta, utan har fått informationen från andra som blandar i olja.
För min del låter det logiskt, speciellt på äldre maskiner där pumpen redan är sliten.
Dagens diesel smörjer i princip ingenting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

massa-ved  
#67656 Pumpen på Boxern är ju en med egen oljebehållare de brukar spilla över lite diesel och späda oljan. Förr när dieseln var fetare så spelade det ingen roll men med den som finns nu så smörjer det inget vidare. Är nivån ok men det verkar vara mest diesel tappa ur och fyll på olja samma som i motorn. 956an har väl likadan pump fast ett par årgångar nyare konstruktion.
Vanligaste orsaken till haverier på de är att de går torra.

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

stegmaster  
#67664
Simba skrev:Gamlingarna får inget extra,men Commonrailarna får en "skvätt" 2-taktsolja/1 ggr/månad ungefär.
Orsaken är att dagens diesel är så "ren" så smörjegenskaperna behöver lite "hjälp" 8)

Verkar ju konstigt at "Nya" dieselen inte er anpassat för commonrail som ju ochså er ganska nytt. :surp:
Vore mer logiskt om "nya" dieselen inte var anpassat för gamla motorer och vica versa. :geek:
Tror inte det finns mange förare av nya bilar eller andra fordon med commonrail som blander 2t olja i diesel`n, eller hur? :???:

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67668
massa-ved skrev:Pumpen på Boxern är ju en med egen oljebehållare de brukar spilla över lite diesel och späda oljan. Förr när dieseln var fetare så spelade det ingen roll men med den som finns nu så smörjer det inget vidare. Är nivån ok men det verkar vara mest diesel tappa ur och fyll på olja samma som i motorn. 956an har väl likadan pump fast ett par årgångar nyare konstruktion.
Vanligaste orsaken till haverier på de är att de går torra.


Precis, byter den oljan lite då och då, för det spiller över en del.
Väldigt enkelt är det också, sitter en stor tranåslastare ivägen. :)
Påfyllning sker med liten oljekanna och slang.

Verkar som om hela idéen med oljeinblandning i dieseln är onödig.
Vore rätt skönt att slippa slabba med det.

En annan fundering är additiv för att slippa organisk tillväxt i dieseln...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67689 Det man kan undra, är om, vilka tillsatser och additiv som verkligen funkar och är bra...?
Det verkar ju finnas hur mycket som helst av den varan...och alla lovar mer eller mindre fantastiska effekter och mirakel av just deras kemikaliesoppa som kostar guld, för några deciliter.. :???: Känns i dom flesta fallena, som om det mesta är bluff och båg...
Borde inte bränsle-tillverkarna redan ha blandat i allt som behövs för att få ett väl fungerande bränsle..?
Och vilken tillsats/additiv fungerar bra... och som är oberoende labb-testat..?
Lite funderingar så där, bara..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67742 Så här säger Volvo Penta(som är stora på dieselmotorer) om saken:

"Begagnad olja och tvåtaktsolja
Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln."

Den enda tillverkare jag känner till som rekomenderar bränsletillsats är Mazda och då för deras wankelmotorer.

Tydligen har 2T-olja ingen som helst smörjande egenskap vid de tryck som gäller i en dieselmotor.
Nu vet jag ju att fakta sällan biter på tro och övertygelse. Se bara på hur mycket vitamintillskott som säljs,trots att ingen vetenskaplig undersökning lyckats bevisa att kroppen har ntta av vitaminer i pillerform..

Nisse

Användarvisningsbild

Re: Oljeinblandning i diesel

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67743 Bra med lite fakta i frågan.

Dom nämner bara begagnad olja, hur är det med oanvänd olja?
Gäller detta nya motorer eller också äldre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67806 Tja,vitaminpiller i lämpliga mängder gör väl ingen skada och lite samma sak är det nog att tillsätta 2-taktsolja i dieseln,men om man tror benhårt på att det hjälper så är det väl okay :lol:
Däremot är det idiotiskt att prata om gammal spillolja,det är ju avfall.
En vanlig motorolja ger aska vid förbränning,därför MÅSTE man använda 2-taktsolja som är gjord för att brinna upp fullständigt.
På dom tyska motorforumen går diskussionerna heta om att använda eller inte,har inte fört nån "statistik" över antalet inlägg,men en genomgående trend är att dieslarna blir tystare vid oljeinblandning med ca 0,25 dl/tankning.
Verkar va en hel del taxikuskar som "blandar i" :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Oljeinblandning i diesel

per-erik  
#69475
Simba skrev:Tja,vitaminpiller i lämpliga mängder gör väl ingen skada och lite samma sak är det nog att tillsätta 2-taktsolja i dieseln,men om man tror benhårt på att det hjälper så är det väl okay :lol:
Däremot är det idiotiskt att prata om gammal spillolja,det är ju avfall.
En vanlig motorolja ger aska vid förbränning,därför MÅSTE man använda 2-taktsolja som är gjord för att brinna upp fullständigt.
På dom tyska motorforumen går diskussionerna heta om att använda eller inte,har inte fört nån "statistik" över antalet inlägg,men en genomgående trend är att dieslarna blir tystare vid oljeinblandning med ca 0,25 dl/tankning.
Verkar va en hel del taxikuskar som "blandar i" :mrgreen:

Hej Simba
Jag tycker att det är en stor förlust för Sverige, det där som hände ”long time ago” när de kapade bort dina förfäder från mitt land Sverige. Den finska ”Sisun” och drivet ni höra därborte skulle vi behövt här i fäderneslandet.

Å andra sidan verkar det som att ni håller på och tappar fokus där borta. Misstänker att det beror på det där otäcka sockerberoendet som har tagit tag i er också. Olja i dieseln må vara ok, men det känns ändå som att ni i denna diskussion ”skjuter med dubbla pipor, och helt bredvid målet”?

För att förklara berättar jag om ett av mina otaliga misstag.

I början på 80-talet högg jag motormanuellt på rent ackord. Mitt på dan kom jag på att jag kedjeoljan inte skulle räcka dagen ut. En ”ljus” idé fanns självfallet på lager: Jag blandade kedjeoljan med vatten för att den skulle räcka dagen ut. Ungefär hälften olja och hälften vatten. Hade fått för mig att blandningen skulle funka, för att smörja kedja och svärd. Kan säga, att det gick riktigt dåligt. Ja, skratta du som aldrig provat! Blev ingen vidare förtjänst den dan. Svärdet blev så varmt att tappen till kedjespänningen gick av. Vatten som smörjmedel var en riktig katastrof!

Vart vill nu din enda (?) favoritdalmas komma i denna diskussion, tänker du. Nja, det jag vill peka på är att vatten smörjer riktigt dåligt, i många olika applikationer där metalldelar rör sig mot varandra. Och oljeinblandning i diesel är säkert bra. I denna fråga har jag ingen uppfattning, eller kunskap som motsäger detta.

Vad jag däremot skulle vilja peka på är, att det finns stor risk för skador i pumpar, spridare, etc. p.g.a. vatten och föroreningar. Och när vatten och andra föroreningar finns inblandade i bränslet, misstänker jag utan att veta, hjälper oljeinblandning föga.

Ett dieselfilter i ett fordon tar i bästa fall hand om föroreningar, såsom färgflagor, partiklar från rost, o.s.v. Men jag tvivlar på att det tar hand om vatten. Jag har inte träffat på något sådant filter, monterat i ett fordon.

Alla behållare som har kontakt med omgivande luft innehåller någon mängd vatten. Vatten är en riktig mördare när det gäller livslängd hos samtliga komponenter som arbetar i en motor med att förse den med bränsle. Beakta även att du ibland tankar från en tank där bottensatsen rört om, exempelvis vid en bensinstation där tankbilen nyss fyllt.

Så till slut, efter ännu en lång harang: Oljeinblanding i diesel är säkert bra, men tänk på att det är minst lika viktigt att försöka undvika vatten och andra föroreningar.

Montera "extra dieslel filter" när så är möjligt. Dränera filter med sådan konstruktion. Montera "torkfilter" för ventiltionsluften. Och för "guds skull": byt bränslefilterna tillräckligt ofta!

Detta menar i varje fall den något förorenade, dock helt utan vatteninblandning
(/Per-Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).