sön 18 okt 2009, 00:10#69475
Simba skrev:Tja,vitaminpiller i lämpliga mängder gör väl ingen skada och lite samma sak är det nog att tillsätta 2-taktsolja i dieseln,men om man tror benhårt på att det hjälper så är det väl okay
Däremot är det idiotiskt att prata om gammal spillolja,det är ju avfall.
En vanlig motorolja ger aska vid förbränning,därför MÅSTE man använda 2-taktsolja som är gjord för att brinna upp fullständigt.
På dom tyska motorforumen går diskussionerna heta om att använda eller inte,har inte fört nån "statistik" över antalet inlägg,men en genomgående trend är att dieslarna blir tystare vid oljeinblandning med ca 0,25 dl/tankning.
Verkar va en hel del taxikuskar som "blandar i"
Hej Simba
Jag tycker att det är en stor förlust för Sverige, det där som hände ”long time ago” när de kapade bort dina förfäder från mitt land Sverige. Den finska ”Sisun” och drivet ni höra därborte skulle vi behövt här i fäderneslandet.
Å andra sidan verkar det som att ni håller på och tappar fokus där borta. Misstänker att det beror på det där otäcka sockerberoendet som har tagit tag i er också. Olja i dieseln må vara ok, men det känns ändå som att ni i denna diskussion ”skjuter med dubbla pipor, och helt bredvid målet”?
För att förklara berättar jag om ett av mina otaliga misstag.
I början på 80-talet högg jag motormanuellt på rent ackord. Mitt på dan kom jag på att jag kedjeoljan inte skulle räcka dagen ut. En ”ljus” idé fanns självfallet på lager: Jag blandade kedjeoljan med vatten för att den skulle räcka dagen ut. Ungefär hälften olja och hälften vatten. Hade fått för mig att blandningen skulle funka, för att smörja kedja och svärd. Kan säga, att det gick riktigt dåligt. Ja, skratta du som aldrig provat! Blev ingen vidare förtjänst den dan. Svärdet blev så varmt att tappen till kedjespänningen gick av. Vatten som smörjmedel var en riktig katastrof!
Vart vill nu din enda (?) favoritdalmas komma i denna diskussion, tänker du. Nja, det jag vill peka på är att vatten smörjer riktigt dåligt, i många olika applikationer där metalldelar rör sig mot varandra. Och oljeinblandning i diesel är säkert bra. I denna fråga har jag ingen uppfattning, eller kunskap som motsäger detta.
Vad jag däremot skulle vilja peka på är, att det finns stor risk för skador i pumpar, spridare, etc. p.g.a. vatten och föroreningar. Och när vatten och andra föroreningar finns inblandade i bränslet, misstänker jag utan att veta, hjälper oljeinblandning föga.
Ett dieselfilter i ett fordon tar i bästa fall hand om föroreningar, såsom färgflagor, partiklar från rost, o.s.v. Men jag tvivlar på att det tar hand om vatten. Jag har inte träffat på något sådant filter, monterat i ett fordon.
Alla behållare som har kontakt med omgivande luft innehåller någon mängd vatten. Vatten är en riktig mördare när det gäller livslängd hos samtliga komponenter som arbetar i en motor med att förse den med bränsle. Beakta även att du ibland tankar från en tank där bottensatsen rört om, exempelvis vid en bensinstation där tankbilen nyss fyllt.
Så till slut, efter ännu en lång harang: Oljeinblanding i diesel är säkert bra, men tänk på att det är minst lika viktigt att försöka undvika vatten och andra föroreningar.
Montera "extra dieslel filter" när så är möjligt. Dränera filter med sådan konstruktion. Montera "torkfilter" för ventiltionsluften. Och för "guds skull": byt bränslefilterna tillräckligt ofta!
Detta menar i varje fall den något förorenade, dock helt utan vatteninblandning
(/Per-Erik