Skogsnyheter

Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

44 inlägg 7247 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

axwell  
#677331 Ca 3-tusen abonnenter utan el i Ångermanland. Stort antal vägar avstängda, E4 från Ö-vik och norrut översvämmade på flera ställen men de flesta fordonen har hittills kunnat ta sig fram genom vattensamlingarna.
Här i samhället blåste en gatubelysningsstolpe ner över genomfarten, vet inte om den spärrade båda körriktningarna.

Och som vanligt, soptunnorna ligger här och var, skatorna gillar det. 😉

Elmia
Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Avslutat-02  
#677339 Och här skiner solen.. Ingen vind..
Regnade som tusan i morse...

Hoppas att vindfällen uteblir..

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

mooos73  
#677351 I Umeå blåser vattnet ur hängrännorna, avblåsta träd och vattenfyllda källare......

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

fendt311  
#677365 Kom ut på bilparkering på jobbet kl3 i umeå. En stor tall hade blåst av. 3m upp på rotstocken. Lagt sig på bilparkeringen. Lämplig arbets höjd för att ta han om till ved. TYVÄRR så låg den på några bilar. Även på min arbetskamrat Saab 9-3 aero. Så tråkigt för dom som drabbades.😥

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

bgl  
#677375 Här mitt i norra delen av Örebro län skulle vi få upp till 24 m/sek enligt SMHI:s varning tidigare idag. Nu är varningen som bortblåst, trädkronorna vajar knappt!
Jag har sagt det förr och upprepar det: metereologer borde ha prestationslön, m.a.o. ingen lön idag.

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677376 Var inte så farligt här heller men hellre en varning för mycket än tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

mooos73  
#677377 Nu kommer rapporter om många vägar som rasat/skurit.....i Umeå och kranskommuner

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677379 Minst 100 mm regn på ett dygn, och markerna var redan vattenfyllda, många skogsbilvägar hade redan bekymmer innan detta oväder kom runt umeåområdet :/

Tur att röjjarna stannande hemma idag, får se om de tar sig till objekten imorgon eller ej...

Är färdigbastat för denna säsong, bastuflotten höll i ca 8 år. Bra med lite renoveringsprojekt framöver 🤣

(skönt att man har en skadereglerare som skall kolla på en vattenskada i ett av husen imorgon, tippar att de kommer ha fullt upp ett bra tag framöver 😮 )

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677443 Verkade hyffsat lugnt häromkring.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Johan60  
#677449 Utanför Västerbottenskusten var det enligt SMHI observationer 24 i medelvind och 32 i byarna. Jag var ute vid stranden utanför Umeå och tror det kan stämma. Kan inte minnas att jag på de drygt 50 år jag bott här varit med om så hård blåst. Flera träd som fallit över vägar, hus o elledningar. Har skiftet nära kusten, med flera hyggen i området. Ska inspektera i helgen, bara att hoppas på att det inte fallit för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

halvproffs  
#677514 Här i södra Gästrikland är nog nog bara i kanterna som det kan ha blåst omkull lite. Kanske varit som värst 16-17m/s. 10mm regn så det känns skönt att det inte blev värre.

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

fendt311  
#677965 Kan bara säga att stormen den 2/11 är nästan lugnare än nu den 5/11 här i Västerbotten kustland. Jäklar vilka vind byar det kommer. Konstigt att inte strömmen gått ännu.😥

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Avslutat-02  
#677967 Då är vi 2.... 👎 Ett jäkla väder...

Användarvisningsbild

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

svampbob  
#678182
Johan60 skrev:Utanför Västerbottenskusten var det enligt SMHI observationer 24 i medelvind och 32 i byarna. Jag var ute vid stranden utanför Umeå och tror det kan stämma. Kan inte minnas att jag på de drygt 50 år jag bott här varit med om så hård blåst. Flera träd som fallit över vägar, hus o elledningar. Har skiftet nära kusten, med flera hyggen i området. Ska inspektera i helgen, bara att hoppas på att det inte fallit för mycket.


Hur såg det ut hos dig med vindfällen?
Jag har varit här utanför Umeå idag och jagat vindfällen. Har huggit ca 15 st och gissar att det finns mångdubbelt kvar. Det är mestadels granar i tallbestånd som har tippat så det är en eller två på varje ställe.

Avatar Fallback

Re: Risk för storm 2 nov 2020, Dalsland och Värmland

Icegrip  
#678183 Gallrade skogar vid Umeå kustland verkar ligga pyrt till vad jag sett.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).