Avverkning (slutavverkning)

Påslag för kubbsortiment för skotare

27 inlägg 6081 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

bodaedet  
#677326 Vi får 10% påslag för hela volymen.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Vedproducent  
#677329
bodaedet skrev:Vi får 10% påslag för hela volymen.

Så om du har en skotningskostnad på tex 70 kr fub i en gallring och 10 procent uttag av kubb så får du det på all volym? Kubbvolymen kostar då 140 kr fub i skotningskostnad. Låter som det kan kvitta med kubb då med den lilla prisskillnaden som redan är mot massaved.

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

bodaedet  
#677345 Har du en skotningskostnad på 70 utan kubb, så kostar den 77 med kubb

Avatar Fallback

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677346 Men Vedproducenten har ju rätt. 7 kr extra för all volym om kubbandelen är 10% innebär att den totala merkostnaden blir 70 kr m3 för kubben.

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

bodaedet  
#677347 Det stämmer säkert, men det räcker ändå inte för att få lönsamhet i skotningen. 😢

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Vedproducent  
#677354 Ja det får nog köparen hålla väldigt tyst om annars blir det snart tomt på sågen.

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

bodaedet  
#677358
Vedproducent skrev:Ja det får nog köparen hålla väldigt tyst om annars blir det snart tomt på sågen.

Köparen får lägga på hur mycket/lite han vill, jag har inte den lönsamheten att jag kan sponsra med något tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677361 Det tar säkert den extra tiden, inte snack om annat. Men alla bör ju veta vad det egentligen kostar. Vart går kubben i ditt område?

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Vedproducent  
#677363
Skogsola skrev:Det tar säkert den extra tiden, inte snack om annat. Men alla bör ju veta vad det egentligen kostar. Vart går kubben i ditt område?

Exakt då kan man välja att inte hugga kubb. Det rimliga borde ju vara ett påslag på just kubbvolymen. Tala då om att den kostar 70 kr fub extra att skota. Antingen så får man gå ned i produktion på sågen för att man inte får fram råvara eller så får man höja priserna. Man kan ju inte lura skogsägarna och dom som utför arbetet vill ha det som det kostar.

Avatar Fallback

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677372 Finns många bottnar i det där. Mellanskog sågade kubb i Hällsbäck med förlust i många år i ett fåfängt försök att få undan lite massavedsöverskott.

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

skogsjan695xl  
#677502 Jag har 10kr extra på skördarn och 10 kr på skotarn på just det sortimentet. Det är för lite men bättre än inget. Men det krävs att man kör dubbellägg, vi kör 245 kubb iof. 3 meters kubb blir tufft att köra dubbel bunt.
Den skotarn som kör efter mig nu har bara 3 bankar så dom lägger långvirke i botten och fyller med kubb sen 2 buntar.

Användarvisningsbild

Re: Påslag för kubbsortiment för skotare

Åke Nilsson  
#677673 En bekant hade på skotning 22 kr /m3 för kubb i påslag i västerbotten.
Då går det ihop sig, men vissa avverkningar mer kubb än normaltimmer och fort blir man efter...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).