Gallring

När ska man gallra?

30 inlägg 35029 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När ska man gallra?

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6628 Finns det några generella regler för när man ska börja gallra och hur ofta?

Har läst ganska mycket på nätet osv men det verkar finnas många olika skolor.

Vissa menar att man kan totalt skita i att gallra, träden blir inte så fina men man får ok betalt pga att det blir många kubik.

Andra gallrar flera gånger och tar väldigt lite åt gången.
Detta är ju bra om man vill ha regelbunden avkastning istället för allt på slutet.

Men vad är egentligen bäst för träden(gran i mitt fall).

Jag tycker det känns ganska glest mellan träden då det är ca 4 m mellan.
Finns det någon mall ungefär när det gäller avstånd vs diameter?

Jag planterar med ca metern mellan plantorna.

Ex:
Om granarna då har ca 10-15 cm i diameter ska man ha ca 2m mellan för att ljus ska komma in.

Sen ska man ju inte ha för glest pga grentjocklek..
Är det att rekomendera att stamkvista granen ca 1.5-2m vid gallring?



   TS
Malwa
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6657 Den generellaste av generella regler när det gäller gallring är nog den
med kronans storlek gentemot trädets totala längd.
Man jämför alltså hur lång del av stammen som täcks av grenar med totala stammlängden.
Om kronan är mindre än 1/3 av stammlängden så är det läge att gallra.
Detta gäller för tall och björk. För gran är motsvarande siffra 2/3.
Sen finns det ju alltid gallringsmallar. "Procentuella uttag ur grundytan" listigt värre.

Konstigt ändå med alla dessa siffror. Det blir väl i alla fall så att man tar bort ungefär varannan stam när man gallrar oavsett förband. Eller ??

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6658 Det finns gallringsmallar att gå efter. Bara att gå ut o mäta grundytor.
Stamkvista gran är iaf jag lite tveksam till. Tror det är lätt att få skador(på träden alltså..).


/Nisse

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6705
JoRu skrev:
Konstigt ändå med alla dessa siffror. Det blir väl i alla fall så att man tar bort ungefär varannan stam när man gallrar oavsett förband. Eller ??


Det kan nog stämma i ett bestånd med relativt stor andel klena träd. I ett bestånd med jämn diameter skulle man i så fall ta ut halva volymen, och grundytan, vilket nog oftast är i mesta laget med hänsyn till både tillväxt och stabilitet.

Alla gallringsrekomendationer är väl försök till sammanvägning av tillväxt, diameterutveckling och ett rimligt uttag. Det blir våldsamt dyra gallringar om man ska göra väldigt små uttag ofta. Men det kan man ju alltid göra ändå om man vill.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6717 Ang gallring undrar jag hur man kvalitetsgallrar en förstagallring då största volymen tas ut i stickvägar?

Annars är jag generellt mkt imponerad hur duktig maskinförarna är på att gallra. Särskilt mtp hur lite tid som finns för stamval.

Förr var det tydligen ansett som ett mkt viktigt jobb att stämpla ut en gallring. Nu tas sekundsnabba beslut från maskinhytten i ur o skur, dag som natt.

/Nisse

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6732 Hur bete sig då?

Ex: Ett bestånd år röjt till förband 2 meter mellan stammarna. Om sedan gallrar det måste det ju bli vartannat träd annars står ju några träd kvar med 2 meters lucka. Medans andra får fyra meter. Lite fyrkantigt och teoretiskt tänkt men ändock.

Tittade på ett radsått granbestånd en gång, där sa "avverkningsansvarige" att dom skulle ta vartannat träd i princip.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6734 Det blir ju så att en del träd står med 2m lucka men då får man se till att dom har utrymme åt andra hållet. När det är dags för nästa gallring brukar det va lättare att få mera jämna avstånd.
Att bara ta varannan går ju inte. Man plockar ju alltid skadade o dåliga träd först o sen får man ju ta så det blir så bra som möjligt.

Magnus M

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6735 Egentligen verkar det inte vara så svårt med andra ord.

Har bara jättesmå gallringar just nu och efter att ha tagit bort skadade träd så känns det tillräckligt luftigt.

Men inom en snar framtid kommer det några större..

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6737 Man kan ju hålla ett öga på toppskotten oxå. När det blir för trångt o träden står o stampar blir dom kortare. Facit får man direkt när man börjat gallra o tittar på dom senaste årsringarna.

Magnus M

Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6741
Magnus M skrev:Det blir ju så att en del träd står med 2m lucka men då får man se till att dom har utrymme åt andra hållet. När det är dags för nästa gallring brukar det va lättare att få mera jämna avstånd.
Att bara ta varannan går ju inte. Man plockar ju alltid skadade o dåliga träd först o sen får man ju ta så det blir så bra som möjligt.

Magnus M

Enligt studier där man undersökt effekterna av stickvägar på produktionen visar det sig att dessa kan vara ganska breda utan att man får produktionsförluster, förutsatt att man inte kör sönder rötterna. Träden invid stickvägen tar vara på stickvägsutrymmet och kompenserar för tillväxten de träd som annars skulle stått där skulle ha haft. Inom rimliga gränser är det nog inte så noga med avståndet mellan träden på varje enskild fläck. Att träden får lite olika diameterutveckling är knappast någon katastrof. Totalproduktionen styrs ändå i huvudsak av tillgången på näring (främst kväve)

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6771 Gallringsmall är ett bra verktyg, men det gäller att komma ihåg att den stämmer bara om beståndet är skött ordentligt innan..Fungerar MAO inte i eftersatta skogar. Det som JORU säger med andelen grön krona är ju enkelt och bra.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#6773 om man gallrar får man ju ut mest värde ur skogen,vi säger om du sparar och slutavverkar allt på slutet får du inte lika bra betalt som om du hade gallrat,och sen sluthuggit

Avatar Fallback

När Gallra

JN  
#6881 Hej
Har följt debatten, själv tycker jag att gallring är det roligaste arbetet, man danar ju för framtida uttag. Jag tittar inte på kostnader utan ser det som hobby (har lite skog). Gallringsmallen är bra och följer man den får du ett bra resultat förutsatt som tidigare påpekat att skogen är skött.
Jag köpte ett skifte som var eftersatt, mycket tätt med klena och höga träd. Där nyttjade jag inte gallringsmallen utan har under 10 år tagit ut så att jag nu utfört en g1. I sådana bestånd iaf här uppe måste man tänka på snöbrott och andra skador som eftersatt röjning och gallring kan innebära. Då man tycker att det ser bra ut så stämmer det nästan alltid med gallringsmallen.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6884 Låter klokt att tänka till en extra gång när det gäller eftersatta bestånd.
Och sådana finns det gott om. Tycker det finns alldeles för lite info om hur man sköter oskött skog.

Har ett olikåldrigt(medel ca 50år), tätt bestånd som borde gallras pronto. Funderar på att göra en hård förröjning/gallring o låta det stå 3-4år med hopp om att beståndet blir lite stadigare innan maskiner släpps in.

Törs man lämna allt virke(mest asp o björk) i skogen, eller bör man kapa det grova i mindre bitar map insektsangrepp?

/Nisse

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6886 Har 2 ställen som är ca 50 år gammal granskog, aldrig gallrat eller något.
Känns som det är lika bra att skicka allt till avverkning och plantera nytt.

Tror inte dom små träden kommer igång om man tar bort dom större och vise versa..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).