Öppna kategorin

Skogsmästare eller Jägmästare?

89 inlägg 21420 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Aleck  
#677242
Bössa skrev:
Aleck skrev:Min uppfattning är att man inte utbildar sig inom skogen för att man vill ha en hög lön. Då är civilingenjör eller civilekonom troligen bättre alternativ.

Men älskar man livet ute i naturen och vi ha en skälig lön så är skogen fantastisk!

Btw finns det masterutbildningar att ta även efter kandidatexamen, även utan att läsa jägmästare. För att till sist hamna på samma antal år inom skolan. (Om man nu har den läggning med forskning osv).
Kan man inte skaffa sig en lön på 30 000 efter skatt som Skogsmästare eller Jägmästare? inte ens om man kombinerar med att ha en egen skog och göra pengar på den också vid sidan om?

Menar du att man kan ta en master som Skogsmästare och nå upp till jobben som Jägmästare är behöriga till?


Inte som ingångslön, men du kan absolut hamna en bra bit norr om 30 000, skulle nog säga att en erfaren duktig inköpare till exempel nu ligger på runt 40 000.
Och ja du kan absolut läsa vidare en master efter kandidatexamen och nå en högre nivå, men väldigt få arbetsgivare i privat sektor ser mastern viktigare än mer personliga meriter, och det är där du hittar de högre lönerna.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677245
Lars Lundqvist SLU skrev:Är det lönen som är det viktigaste så finns naturligtvis jobb som har högre löner, som läkare, men också de som har lägre löner.

Men är det i första hand lönen du funderar över? Eller vill du syssla med nåt du tycker är kul?

Vad har du läst på gymnasiet?
Jag vill jobba med skogen eftersom jag tycker att det är kul men samtidigt vill jag också kunna tjäna en bra slant...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677246
Aleck skrev:
Bössa skrev:
Aleck skrev:Min uppfattning är att man inte utbildar sig inom skogen för att man vill ha en hög lön. Då är civilingenjör eller civilekonom troligen bättre alternativ.

Men älskar man livet ute i naturen och vi ha en skälig lön så är skogen fantastisk!

Btw finns det masterutbildningar att ta även efter kandidatexamen, även utan att läsa jägmästare. För att till sist hamna på samma antal år inom skolan. (Om man nu har den läggning med forskning osv).
Kan man inte skaffa sig en lön på 30 000 efter skatt som Skogsmästare eller Jägmästare? inte ens om man kombinerar med att ha en egen skog och göra pengar på den också vid sidan om?

Menar du att man kan ta en master som Skogsmästare och nå upp till jobben som Jägmästare är behöriga till?


Inte som ingångslön, men du kan absolut hamna en bra bit norr om 30 000, skulle nog säga att en erfaren duktig inköpare till exempel nu ligger på runt 40 000.
Och ja du kan absolut läsa vidare en master efter kandidatexamen och nå en högre nivå, men väldigt få arbetsgivare i privat sektor ser mastern viktigare än mer personliga meriter, och det är där du hittar de högre lönerna.
Snackar du om 30, 40 000 efter skatt? i så fall är det jätte bra!

Jag tror du missförstod min fråga om master...

Jag undrade om en Skogsmästare med master kan nå upp till alla behörigheter som en Jägmästare erhåller...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Aleck  
#677248
Snackar du om 30, 40 000 efter skatt? i så fall är det jätte bra!

Jag tror du missförstod min fråga om master...

Jag undrade om en Skogsmästare med master kan nå upp till alla behörigheter som en Jägmästare erhåller...



Normalt sett pratar man lön brutto före skatt, så även här.

Jag förstår nog inte vad du menar med behörigheter som jägmästare erhåller?

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Avslutat-02  
#677250 vad är det du är ute efter, pengarna eller titeln?
inom skogen bli man sällan rik

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677251
Aleck skrev:
Snackar du om 30, 40 000 efter skatt? i så fall är det jätte bra!

Jag tror du missförstod min fråga om master...

Jag undrade om en Skogsmästare med master kan nå upp till alla behörigheter som en Jägmästare erhåller...



Normalt sett pratar man lön brutto före skatt, så även här.

Jag förstår nog inte vad du menar med behörigheter som jägmästare erhåller?
Jägmästare är ju behöriga till "finare jobb" än Skogsmästare så jag tänker att om en Skogsmästare med master kan erhålla samma behörighet som en Jägmästare och komma åt de "finare jobben"...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677252
vinterrojarn skrev:vad är det du är ute efter, pengarna eller titeln?
inom skogen bli man sällan rik
Nu behöver jag inte bli så där "jätte rik" men att ha några miljoner skulle vara mysigt...

Om man jobbar, köper skog och jobbar och investerar i sin egna skog samtidigt... skulle det inte göra susen tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Avslutat-02  
#677253 du får nog söka med de meriter du har och se vad du får för erbjudande..

skulle tro att erfarenhet och kunskap, social kompetens väger högre än titlar och betyg.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677254
vinterrojarn skrev:du får nog söka med de meriter du har och se vad du får för erbjudande..

skulle tro att erfarenhet och kunskap, social kompetens väger högre än titlar och betyg.
Jag tänker att det kanske finns regler att "det här jobbet kräver Jägmästarutbildning så Skogsmästare får inte jobba här..."

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Avslutat-02  
#677255
Bössa skrev:
vinterrojarn skrev:vad är det du är ute efter, pengarna eller titeln?
inom skogen bli man sällan rik
Nu behöver jag inte bli så där "jätte rik" men att ha några miljoner skulle vara mysigt...

Om man jobbar, köper skog och jobbar och investerar i sin egna skog samtidigt... skulle det inte göra susen tro?

med ett högavlönat arbete och välskött skog så kan ett rejält kapital sitta på kontot..
jag som sålt jonsered i 15 år med verkstad och bedrivit entreprenad på sidan om kan ju säga att några snabba pengar och lätta pengar inom skogen finns inte, de kräver investeringar och grundkapital.

men sök det som finns tillgängligt och jag önskar dig ett stort lycka till, hoppas du finner ett hög avlönat jobb, som gör att du kan investera i skogen.
se till att ha en bra revisor som hjälper dig och inte bara tänker på siffror för stunden.

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Avslutat-02  
#677256
Bössa skrev:
vinterrojarn skrev:du får nog söka med de meriter du har och se vad du får för erbjudande..

skulle tro att erfarenhet och kunskap, social kompetens väger högre än titlar och betyg.
Jag tänker att det kanske finns regler att "det här jobbet kräver Jägmästarutbildning så Skogsmästare får inte jobba här..."


efter att ha sökt över 20 jobb i år så kan jag säga dig att socialkompetens är mera värt än betyg och titlar.
kan du tala för din sak och är villig att bevisa vad du kan så kommer du långt.

va aldrig rädd för att söka jobb som du tror du inte kan ta för din titels skull, utan sök och argumentera för dig och dina kunskaper.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677257
vinterrojarn skrev:
Bössa skrev:
vinterrojarn skrev:vad är det du är ute efter, pengarna eller titeln?
inom skogen bli man sällan rik
Nu behöver jag inte bli så där "jätte rik" men att ha några miljoner skulle vara mysigt...

Om man jobbar, köper skog och jobbar och investerar i sin egna skog samtidigt... skulle det inte göra susen tro?

med ett högavlönat arbete och välskött skog så kan ett rejält kapital sitta på kontot..
jag som sålt jonsered i 15 år med verkstad och bedrivit entreprenad på sidan om kan ju säga att några snabba pengar och lätta pengar inom skogen finns inte, de kräver investeringar och grundkapital.

men sök det som finns tillgängligt och jag önskar dig ett stort lycka till, hoppas du finner ett hög avlönat jobb, som gör att du kan investera i skogen.
se till att ha en bra revisor som hjälper dig och inte bara tänker på siffror för stunden.
Tack så jätte mycket! :)

Vad ska man satsa på för examen och jobb tro?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677258
vinterrojarn skrev:
Bössa skrev:
vinterrojarn skrev:du får nog söka med de meriter du har och se vad du får för erbjudande..

skulle tro att erfarenhet och kunskap, social kompetens väger högre än titlar och betyg.
Jag tänker att det kanske finns regler att "det här jobbet kräver Jägmästarutbildning så Skogsmästare får inte jobba här..."


efter att ha sökt över 20 jobb i år så kan jag säga dig att socialkompetens är mera värt än betyg och titlar.
kan du tala för din sak och är villig att bevisa vad du kan så kommer du långt.

va aldrig rädd för att söka jobb som du tror du inte kan ta för din titels skull, utan sök och argumentera för dig och dina kunskaper.
Vad har du för examen, vad jobbar du med och vad tjänar du efter skatt? :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Avslutat-02  
#677259 Börja med att kolla arbetsmarknaden...
Ta det därifrån.
Fattas det chefer så utbilda dig och skaffa dig ekonomisk tillväxt och trygghet. 👍

Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Avslutat-02  
#677260 Jag är utbildad skogstekniker...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).