Öppna kategorin

Skogsmästare eller Jägmästare?

89 inlägg 21424 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677218 Hejsan,

Jag infinner mig just nu i mitt livs största dilemma... Skogsmästare eller Jägmästare... vad ska jag utbilda mig till?

Jag skulle vilja veta vad den stora skillnaden är mellan dessa utbildningar...

Hur skiljer sig utbildningarna under utbildningens gång? vilken utbildning är roligast? hur är studentlivet i dessa utbildningar?

Sen... Hur skiljer sig utbildningarnas examen efter utbildningen? har för mig att Jägmästare kan bli allt en Skogsmästare kan bli men inte tvärtom...

Ni som är Skogsmästare eller Jägmästare... berätta gärna så detaljerat som möjligt om vad ni upplevt! :)

Tack snälla! :D



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Rohdin  
#677224 Vill du jobba inom det "vardagliga" skogsbruket eller med t.ex forskning?

Vill du vara i skogen ute i fält. Finns det ingen anledning att läsa 5år ren teori.

Skogsmästare mer praktiskt.
Jägmästare lär sig först år 2 skillnaden mellan tall och gran långa och korta barr 😂😉.

Du har även skogstekniker (2årigt) på Gammelkroppa skogsskola samma grund kurs utbildning som skogsmästare fast inget 3e år med valfria kurser.

Fråga dig vad du vill jobba med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677225 Fel.
Senast redigerad av Bössa sön 01 nov 2020, 23:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Lars Lundqvist SLU  
#677227 Skogsmästare är en mer uttalat yrkesinriktad 3-årig utbildning och den förutsätter att du har erfarenhet av skogsbruk sen tidigare, och den ligger i Skinnskatteberg i Bergslagen. Det är en mycket mer praktiskt inriktad utbildning än jägmästare.

Jägmästare (som ändras en del från hösten 2021) är en kombination av yrkesinriktad och mer akademisk 5-årig utbildning, betydligt bredare än Skogsmästare, och den ligger i studentstaden Umeå.

De som läser till Skogsmästare har ofta läst Naturbruksgymnasium innan medan de som läser till Jägmästare normalt har läst Naturvetenskapsprogrammet på en vanlig gymnasieskola.

Studentlivet skiljer sig en del. Skinnskatteberg är en liten ort med drygt 2000 innevånare (ca 4500 i kommunen) medan Umeå har 130 000 invånare och Skogsfakulteten ligger på samma campus som Umeå universitet som har ca 30 000 studenter. Men de som pluggar i Skinnskatteberg brukar ha mycket positivt att berätta om utbildningen.

Om du vill få lite inblick i studentlivet, gå in på Pluggaskog på Instagram.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677228 Fel 2.
Senast redigerad av Bössa sön 01 nov 2020, 23:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Rohdin  
#677229 Inom "vanliga" skogsbruket är inte det någon större skillnad i lön och vill du tjäna pengar är skogen fel ställe tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677230
Rohdin skrev:Vill du jobba inom det "vardagliga" skogsbruket eller med t.ex forskning?

Vill du vara i skogen ute i fält. Finns det ingen anledning att läsa 5år ren teori.

Skogsmästare mer praktiskt.
Jägmästare lär sig först år 2 skillnaden mellan tall och gran långa och korta barr 😂😉.

Du har även skogstekniker (2årigt) på Gammelkroppa skogsskola samma grund kurs utbildning som skogsmästare fast inget 3e år med valfria kurser.

Fråga dig vad du vill jobba med.
Jag vill ha ett skogligt jobb med stor frihet och ansvar där jag får åka runt en del, vistas i skogar och kanske ha lite skrivbordsjobb också... så en kombination kan man säga...

Forska tror jag inte är min grej...

Men jobben ute på fälten... kan man göra större pengar på dom? eller finns pengarna på kontoren så att säga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677231
Lars Lundqvist SLU skrev:Skogsmästare är en mer uttalat yrkesinriktad 3-årig utbildning och den förutsätter att du har erfarenhet av skogsbruk sen tidigare, och den ligger i Skinnskatteberg i Bergslagen. Det är en mycket mer praktiskt inriktad utbildning än jägmästare.

Jägmästare (som ändras en del från hösten 2021) är en kombination av yrkesinriktad och mer akademisk 5-årig utbildning, betydligt bredare än Skogsmästare, och den ligger i studentstaden Umeå.

De som läser till Skogsmästare har ofta läst Naturbruksgymnasium innan medan de som läser till Jägmästare normalt har läst Naturvetenskapsprogrammet på en vanlig gymnasieskola.

Studentlivet skiljer sig en del. Skinnskatteberg är en liten ort med drygt 2000 innevånare (ca 4500 i kommunen) medan Umeå har 130 000 invånare och Skogsfakulteten ligger på samma campus som Umeå universitet som har ca 30 000 studenter. Men de som pluggar i Skinnskatteberg brukar ha mycket positivt att berätta om utbildningen.

Om du vill få lite inblick i studentlivet, gå in på Pluggaskog på Instagram.
Det är det som oroar mig så mycket... att jag ska gå klart Skogsmästarutbildningen och sen känna att "fan, jag borde gå två år till och sitta på min tron där uppe"...

Nu vill jag inte ge mig in i någon av utbildningarna för pengarnas skull men pengarna har ändå betydelse måste jag erkänna...

Är det stor skillnad efter examen? är det by "by standard" att Jägmästarna tjänar mer etc.?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677233
Rohdin skrev:Inom "vanliga" skogsbruket är inte det någon större skillnad i lön och vill du tjäna pengar är skogen fel ställe tyvärr
Varför är skogen fel när det kommer till pengar?

Efter examen kan man börja jobba som virkesköpare och tjäna någorlunda bra? med tiden klättrar man etc.?

Eller misstar jag mig helt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Rohdin  
#677234 Det är okej lön i skogen.

Men jämför snittlön för nyexaminerade jägmästare med civil ingenjör t.ex.

Eller IT konsult osv så har skogen inget att komma med.

Du har samma/högre lön som hantverkare än ny anställd virkesköpare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677235
Rohdin skrev:Det är okej lön i skogen.

Men jämför snittlön för nyexaminerade jägmästare med civil ingenjör t.ex.

Eller IT konsult osv så har skogen inget att komma med.

Du har samma/högre lön som hantverkare än ny anställd virkesköpare.
Finns det inga bra jobb inom skog som en Skogsmästare eller Jägmästare kan tjäna bra med pengar på?

I så fall... vilka? och hur mycket tjänar man på dessa ungefär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Aleck  
#677237 Min uppfattning är att man inte utbildar sig inom skogen för att man vill ha en hög lön. Då är civilingenjör eller civilekonom troligen bättre alternativ.

Men älskar man livet ute i naturen och vill ha en skälig lön så är skogen fantastisk!

Btw finns det masterutbildningar att ta även efter kandidatexamen, även utan att läsa jägmästare. För att till sist hamna på samma antal år inom skolan. (Om man nu har den läggning med forskning osv).
Senast redigerad av Aleck sön 01 nov 2020, 23:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Lars Lundqvist SLU  
#677238 Är det lönen som är det viktigaste så finns naturligtvis jobb som har högre löner, som läkare, men också de som har lägre löner.

Men är det i första hand lönen du funderar över? Eller vill du syssla med nåt du tycker är kul?

Vad har du läst på gymnasiet?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Rohdin  
#677239
Aleck skrev:Min uppfattning är att man inte utbildar sig inom skogen för att man vill ha en hög lön. Då är civilingenjör eller civilekonom troligen bättre alternativ.

Men älskar man livet ute i naturen och vill ha en skälig lön så är skogen fantastisk!



Exakt så 👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller Jägmästare?

Bössa  
#677240
Aleck skrev:Min uppfattning är att man inte utbildar sig inom skogen för att man vill ha en hög lön. Då är civilingenjör eller civilekonom troligen bättre alternativ.

Men älskar man livet ute i naturen och vi ha en skälig lön så är skogen fantastisk!

Btw finns det masterutbildningar att ta även efter kandidatexamen, även utan att läsa jägmästare. För att till sist hamna på samma antal år inom skolan. (Om man nu har den läggning med forskning osv).
Kan man inte skaffa sig en lön på 30 000 efter skatt som Skogsmästare eller Jägmästare? inte ens om man kombinerar med att ha en egen skog och göra pengar på den också vid sidan om?

Menar du att man kan ta en master som Skogsmästare och nå upp till jobben som Jägmästare är behöriga till?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).