mån 09 nov 2020, 20:33#678644
Tänkte lägga in några bilder till i tråden!
Först av med huven, ljuddämparen och lite 5-56 på skruvarna:
Bort med dieselrör, grenröret och luftslangar:
Sedan insuget (och kylarröret men det är fortfarande kvar på bilden):
Lyft på första ventilkåpan. Ett tips är att lossa ventiljusteringen lite grann så går det lättare att sätta tillbaka bryggorna om man byter till en lägre topplockspackning:
Lossa staget till motorhuven. Lyft upp elkablarna och flytta bromsvätskebehållaren åt sidan så det går att komma åt att lyfta upp sista topplocket:
Efter att alla topparna samt några pinnbultar plockats av, nolla indikatorklockan mot motorblocket. Akta så inte magnetfoten kommer på ett foder, då blir det lätt några hundradelar fel:
Mät foderhöjden ska vara mellan 0,03-0,07 mm, även denna är inom tolerans:
Mätte också hur mycket kolvarna går över blocket vid TDC, här ca 0,35 mm. Eftersom det var mindre än 0,50 mm så valdes 1,2 mm som tjocklek på topplockspackningen. (Hade det varit större skulle 1,5 mm tjocklek valts):
Förtydligande av mätpunkten i bilden ovan:
Lite trångt att få in hylsan när toppen ska efterdras. Man får både ta bort vippbryggan och lyfta på plåten som håller spridaren på plats: