Avverkning (slutavverkning)

Dags för min första avverkning!

49 inlägg 12185 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677035 Skicka en förfrågan till Mikael Nilsson på JGA 0470 761113 där bör du kunna få ca 900 kr/m3to för gran 18+ och ca 550m3fub för kubb 11+
Eller Carl- Erik Ohlson på Sydved 070 3600444 borde kunna ge dig ett bra pris på timret.
Om du också tänker framåt, köp teknikaktier för ditt överskott, ger betydligt bättre utdelning än t.o.m. Södras insatskapital.
Södra har några år visserligen gett en bra efterlikvid men hur blir den i år och massavedspriset har verkligen nått en bottennotering?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

nilsszzon  
#677080 jannee, det låter som väldigt bra priser. funderar själv på att höra av mig till Mikael

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677097 Har du fin gran, gran som knappt smalnar av = motsatsen till morötter kan det var ide att få betalt enligt listan med ett påslag runt 100 till 125 kr/m3to.
Har man gran med liten avsmalning finns risken att det apteras lång stock, 52 och 55 or, och när betalning är /m3to riskerar man att förlora när man har ett fast pris/m3to.
Jag lyckades själv bra tyckte jag för några år sedan när jag förhandlade fram ett fast pris på 970 kr/m3to
Min granne avverkade i samma veva, han tog betalt enligt listan med ett påslag på 100 kr.
Summa summarum var att vi mer eller mindre fick identiskt samma pris.
Vi båda hade då ett fast pris för avverkningen, då 80 kr/m3fub
Ingen av oss hade speciellt fin skog, var allt lite morötter här och var.
Passa dig också lite när det gäller kubben, ibland har JGA haft olika pris på kubben - något man INTE ska acceptera.
Sant eller inte men det ryktas om att VIDA har problem med att förse sin såg i Urshult med virke.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

BörjeH  
#677163 Vad jag förstår är skogsindustrin inte så intresserad av massaved nu. Men Södra skriver att timmerpriserna är bra. Jag har tre fastigheter, två i Värmland och en här i Västra Götaland. I Värmland är massapriset ett skämt, varför gallra och förse skogsindustrin med råvara till lågt pris? Fundera på om gallringen behövs. Om du har bra tillväxt på skiftet kanske det är bättre att satsa på en tidig slutavverkning utan att ge sig in i skogen och öppna upp för stormar med stickvägar? I slutavverkning blir det lite massa ändå. Så tänker jag på min fastighet i Västra Götaland, i Gudrun blev jag drabbad bara där jag gallrat.

Vad gäller granbarkborrarna hade jag avverkat snabbt alla drabbade träd till våren. Men behöver du ta hela skiftet?

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677197 Även om timmerpriset idag inte når den toppnotering som var för 7 till 8 år sedan bör man i vilket fall som helst avverka mogen granskog.
Bättre att få det man kan i stället för att tvingas sälja det som 1600 till Södra eller ännu värre som energived.
Säljer man till sågverk som även köper kubb 11+ blir det inte så väldans mycket massaved.
Man "måste" försöka få ut så stor del sågbar vara som möjligt, skänka bort ved för priser UNDER 300 k/m3fub är inte direkt optimalt.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

nilsszzon  
#677208
jannee skrev:Skicka en förfrågan till Mikael Nilsson på JGA 0470 761113 där bör du kunna få ca 900 kr/m3to för gran 18+ och ca 550m3fub för kubb 11+
Eller Carl- Erik Ohlson på Sydved 070 3600444 borde kunna ge dig ett bra pris på timret.
Om du också tänker framåt, köp teknikaktier för ditt överskott, ger betydligt bättre utdelning än t.o.m. Södras insatskapital.
Södra har några år visserligen gett en bra efterlikvid men hur blir den i år och massavedspriset har verkligen nått en bottennotering?


menar du grankubb 11cm skulle kunna ge 550 m3fub? de jag oftast levererar till vill inte ha kubb under 18cm och priset är inte i närheten tyvärr heller av 550 ( 375kr plus tillägg på 20kr )

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677266 Just vad priset är idag vet jag inte med säkerhet men i våras var ersättning för kubb 11,5+ och timmer 18+ 550/m3fub respektive 870/m3to.
Det sägs att priserna ska vara ungefär liknade nu i höst.
I.o.m. att Södra dumpat sitt massapris riskerar kubben också dala
En del sågverk har brist medan andra verkar vara fullköpta, däremot verkar bygghandeln ha vissa problem med att få hem närproducerade produkter i rätt dimensioner.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

syre  
#677280 Omräkningstalet mellan m3fub och m3toub är 1,23. Det är nästan omöjligt att jämföra timmerpriser, om man har liten avsmalning och det apteras korta stockar är toppmätt positivt, motsatt gäller m3fub.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677311 Det är väl vid HÖG (stor) avsmalning man ska satsa på korta stockar när man får betalt/m3to
Jämsöverpris ar en styggelse om man inte också har inskrivet en medellängd.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

syre  
#677333 Min poäng var att jämföra toppmätt med m3fub om du bara tänker toppmätt gäller naturligtvis att kort är bra oavsett avsmalning

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

ÅsaNisse  
#677335 Det är olika omräkningstal beroende på diameter så 1,23 är bara ett medelvärde. Att tänka kort är inte generellt rätt. Det beror helt på hur prislistan är utformad vad gäller längdkorrektioner. Man måste läsa på och räkna för varje prislista

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677350 ÅsaNisse har fullständigt rätt, tyvärr har de tagit bort 46 orna då står man i valet och kvalet 43 eller 49.
Kvistar man hela trädet för att sedan syna det från toppen är det lättare att avgöra vad dimensionsgränserna går.
Har man tid (vilket man sällan ger sig) bör man klava sig fram.
Man kan också göra som en bekant till mig gjorde (på forntiden), han knipsade av trädet just i knaggaleden, sedan fick stockarna bli så långa - vart på den tiden när man skrev på lillenden hur lång stocken var.
Hur mätningen sedan gick till är jag ovetande om - man var bara en liten skit då.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677366 Med Värmlands massapris så gäller det att maxa timmerandelen. Brukar kvista ut till den absoluta timmergränsen. Sedan delar jag upp stammen i lämpliga timmerlängder. Prislistorna är hyfsat längdneutrala numera så länge man undviker korta stockar och de längder som köparen av någon anledning inte vill ha.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677374 Ha, jag som hugger Värögran har tre längder att välja på, 373, 494 och 546 cm, 18cm topp. Och den längsta är så bökig med vajerkranen. 😢 Andra längder riskerar avdrag om de är större andel än 15%. Nu är det ju travmätt, så en del kommer man nog undan med... Inte säker på om det är 15% av volymen eller av antalet stockar.

Ursäkta utsvävningen! :)

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677435 Min prisuppgift för 18+ 870kr/m3to och kubb 11,5+ 550kr/m3fub är fortfarande aktuell.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).