Avverkning (slutavverkning)

Dags för min första avverkning!

49 inlägg 12187 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#672180
Fixaren1 skrev:Tänk på att du öppnar upp för vind när du slutavverkar. Kanske blåser det ner mer än vad barkborren tar på kort sikt. Så mycket gran som avverkas så tror ju jag att det blir timmerbrist framöver om några år. Prisbilden handlar om tillgång och efterfrågan så kanske har du bra betalt för att fortsätta med sök och plock och skjuta fram slutavverkningen.


Ja du har rätt, Gudrun tog hårt i bestånden runt om, och detta ligger vid en sjökant. Farsan är också väldigt anti att göra en större avverkning nu i och med att priserna nog kan gå upp en del de närmsta åren. Tycker även att man har hört ett tag om att det börjar bli virkesbrist? Var på bygghandeln igår och gubben som har stället har aldrig tidigare sålt så mycket som de gör nu och enligt honom börjar det bli svårt att köpa in virke. Så det känns som priserna kan sticka.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#673915 Var ute med en inspektor från Södra ihop med farsan och kikade på delar av skogen. Vi kommer testa en Malwa i förstagallringen, så långt var vi överens. Ska bli riktigt kul och se hur resultatet blir med en sådan maskin! Är det någon som har någon erfarenhet utav dom maskinerna?

Men området som ska slutavverkas skulle vi fundera lite på innan vi bestämmer oss, men det blir nog att ta hela området på 2,5 hektar. Det taskiga är att det finns andra områden som vi planerat att ta ner istället, då det både är glest och rätt dålig skog. Men hur man än vrider och vänder på det så ska man ha tid med plantering, röjningar m.m så det få läggas på is några år fram i tiden då det området är på 6-7 hektar. Känner att det är viktigare att jag bygger upp en buffert då det är lån och renoveringar som behöver betalas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#673920 Har svårt att förstå vitsen (förtjänsten) med att gallra med en puttemaskin.
Det blir på sikt betydligt billigare men effektivare att nyttja en större maskin typ H 14.
Visst något dyrare/timme men ändå billigare /m3fub.
Det är INTE skördaren som tar stor plats utan SKOTAREN.
H 14 har betydligt längre räckvidd, blir glesare mellan vägarna som ändå ska finnas kvar till nästa gallring.
Passa dig också för Södra när det gäller just gallring, Södra vill ha mycket massaved och gallringen kan lätt bli därefter.
NEJ en fristående som kan ge exempel på gallringsresultat är det optimala.
Södra lovar gärna ett hyfsat netto, men är du ute efter så stor ekonomisk kortvarig förtjänst eller vill du få en fin produktionsskog?
Släppa in Södra till att gallra är som att släppa in räven till hönsen - och det står jag för.
Varför en Malva, vad är du ute efter?
Smala vägar vars kantträd du ska ta bort vid nästa gallring, hur tror du det då blir då
NEJ vi 1:a gallring ska det permanentas fasta vägar, som ska nyttjas under hela växtcykeln.
Nej överväg andra alternativ och språka med oberoende proffs!

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

hfab  
#673927 @jannee Du är medveten om att det går att köra en andragallring med Malwa?
Om syftet är en fin produktionskog så är det kanske ide att ta smällen med en dyrare skotning.
Är det bra maskinförare så bör resultatet bli en jämn gallring med minimal stickvägs areal och mycket låg markpackning.
En H14 väger väl mer än en Malwa skotare MED lass?

(skrivet av oberoende proffs)

Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#674052
jannee skrev:Har svårt att förstå vitsen (förtjänsten) med att gallra med en puttemaskin.
Det blir på sikt betydligt billigare men effektivare att nyttja en större maskin typ H 14.
Visst något dyrare/timme men ändå billigare /m3fub.
Det är INTE skördaren som tar stor plats utan SKOTAREN.
H 14 har betydligt längre räckvidd, blir glesare mellan vägarna som ändå ska finnas kvar till nästa gallring.
Passa dig också för Södra när det gäller just gallring, Södra vill ha mycket massaved och gallringen kan lätt bli därefter.
NEJ en fristående som kan ge exempel på gallringsresultat är det optimala.
Södra lovar gärna ett hyfsat netto, men är du ute efter så stor ekonomisk kortvarig förtjänst eller vill du få en fin produktionsskog?
Släppa in Södra till att gallra är som att släppa in räven till hönsen - och det står jag för.
Varför en Malva, vad är du ute efter?
Smala vägar vars kantträd du ska ta bort vid nästa gallring, hur tror du det då blir då
NEJ vi 1:a gallring ska det permanentas fasta vägar, som ska nyttjas under hela växtcykeln.
Nej överväg andra alternativ och språka med oberoende proffs!


Skotaren kommer också vara Malwa i detta fallet. Det handlar om strax över 4 hektar, samt två äldre mindre skiften som gränsar där det står lite tall och gran som ska låggallras. Södra har gjort rätt många gallringar, och senast tror jag det var en H8:a som användes med mycket gott resultat. Jag vet att det tidigare varit rätt hätska debatter här med inspektorn om att inte gallra för hårt när maskinerna ska göra sitt och där håller jag med.

I detta fallet handlar det helt och hållet om att få en fin produktionsskog. När nästa gallring kommer på tals så blir det nog så att jag och farsan kommer ta det själva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#674219 Självklart ska du göra det som du/ni finner bäst.
Min erfarenhet är dock den att ta upp vägar som ska nyttjas även vid nästa gallringar utan att några kantträd ska behöva tas bort.
En H 11 är visserligen 1 meter bredare än en Malva och just efter en gallring ser vägarna ut att vara OFANTLIGT breda men efter 20 till 25 år har de hux flux smalnat av och vid 2:a gallringen har de perfekt storlek.
Jag kanske resonerar annorlunda mot vad du/ni gör eftersom jag hellre har lönearbetat övertid än gått i skogen och gallrat - för mig betydligt bättre ekonomiskt utfall.
Plantera, röja, avverka ströträd, upparbeta vindfälle och rensa diken är vad jag har hunnit med.
Nu som pensionär har jag i höst upparbetat styvt 150 m3fub barkborreträd - ett evinnerligt slitande - har verkligen krävt sin man?
4 ha 2:a gallring gör man inte i ett hafs, gäller då att ha tillgång till mycken flextid och varken du eller din far blir yngre.

Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#674309
jannee skrev:Självklart ska du göra det som du/ni finner bäst.
Min erfarenhet är dock den att ta upp vägar som ska nyttjas även vid nästa gallringar utan att några kantträd ska behöva tas bort.
En H 11 är visserligen 1 meter bredare än en Malva och just efter en gallring ser vägarna ut att vara OFANTLIGT breda men efter 20 till 25 år har de hux flux smalnat av och vid 2:a gallringen har de perfekt storlek.
Jag kanske resonerar annorlunda mot vad du/ni gör eftersom jag hellre har lönearbetat övertid än gått i skogen och gallrat - för mig betydligt bättre ekonomiskt utfall.
Plantera, röja, avverka ströträd, upparbeta vindfälle och rensa diken är vad jag har hunnit med.
Nu som pensionär har jag i höst upparbetat styvt 150 m3fub barkborreträd - ett evinnerligt slitande - har verkligen krävt sin man?
4 ha 2:a gallring gör man inte i ett hafs, gäller då att ha tillgång till mycken flextid och varken du eller din far blir yngre.


Köper det du skriver, idag är det traktorvägar genom beståndet och det klarar en Malwa av utan bekymmer. Problemet är som du säger sen när nästa gallring kommer. Jag ska ta mig en fundering till på det 👍 Det är som du skriver det där med tiden. All tid som skulle gått till röjning har vi fått lägga på att jaga barkborrar, och ändå har det inte räckt till. Så visst är det där med tiden alltid ett bekymmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#674364 Jag vill också ge dig ett gott råd.
RÖJ bort allt smått som ska bort inklusive alla ENBITSTRÄD innan 1:a gallringen.
Det kostar nämligen mer att upparbeta dessa träd än vad intäkten blir.
Södra kanske inte gillar det eftersom de är ute efter så mycket massa som möjligt men det är i vilket fall som helst Ebberöds bank att ta dessa med en gallringsskördare.
Helst ska man göra denna sistaröjning något år innan gallringen.
Har själv gjort på så sätt och därigenom fått ett ganska bra positivt netto även i en 1:a gallring.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

Amatörhuggare 62  
#674370 1000 kr fuben !
Som han sa skördarn,här.

Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#677013 Fick pris utav inspektorn på 690 kr fub:en på 22+ grantimmer. Då var det med certifikat och premier - efterlikvid. Med den så blir det en liten slant till. Det är mycket grovt som står på beståndet så det borde bli en rätt bra summa i slutändan. Har prislistan hemma i föräldrarhemmet så kan inte på rak arm säga vad priserna var på andra sortiment.

Men vad tycker ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

jannee  
#677016 Vet inte var du hör hemma men jag tycker det är lite väl lågt.
Minst en 50 lapp till och timmer då från 18+ är vad sågverken runt mig erbjuder.
Vida för exempel har idag ont om timmer.
Glöm ej heller att du måste ha en medellängd i kontraktet.
En medellängd på 43 och fubpris på 730 är nog det minsta du ska acceptera för gran 18+
Dessutom ett pris för avverkning på runt 80kr/m3fub.
Dessutom måste du ha ett fast pris för timmer(kubb) från 11+ på minst 550 eftersom massaveden i dag har bottenpris.

Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677018 Verkar inte vara problem att andragallra med Malwa.



Avatar Fallback

Re: Dags för min första avverkning!

syre  
#677025 Hej
Med Södra kan du räkna med c:a 60 kr i efterbetalning för timret + att Södra betalar bäst för massaveden som faller ut + att du får i snitt över 25% avkastning på det inbetalda insatskapitalet ( Gäller de senaste 5 åren.. Det viktigaste är att Skogsägarföreningarna är de som försvarar äganderätten och vår rätt att sköta vår skog efter eget huvud. (Vi som bor i gamla Vänerskogs gamla område vet att våra virkespriser steg kraftigt över en natt när Södra gick in i vårt område. Vad händer med prisdiket (Värmland mm) om Södra går norrut?

Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#677026
jannee skrev:Vet inte var du hör hemma men jag tycker det är lite väl lågt.
Minst en 50 lapp till och timmer då från 18+ är vad sågverken runt mig erbjuder.
Vida för exempel har idag ont om timmer.
Glöm ej heller att du måste ha en medellängd i kontraktet.
En medellängd på 43 och fubpris på 730 är nog det minsta du ska acceptera för gran 18+
Dessutom ett pris för avverkning på runt 80kr/m3fub.
Dessutom måste du ha ett fast pris för timmer(kubb) från 11+ på minst 550 eftersom massaveden i dag har bottenpris.


Blekinge handlar det om. Farsan avverkade i våras och skrev kontrakt med Vida på 720 kr Fub:en. Har dock inte riktigt koll på hur det kontraktet var skrivet men ska höra med honom. Ska ta hem papperna idag och gå igenom det lite mer grundligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags för min första avverkning!

generationsskifte  
#677028
syre skrev:Hej
Med Södra kan du räkna med c:a 60 kr i efterbetalning för timret + att Södra betalar bäst för massaveden som faller ut + att du får i snitt över 25% avkastning på det inbetalda insatskapitalet ( Gäller de senaste 5 åren.. Det viktigaste är att Skogsägarföreningarna är de som försvarar äganderätten och vår rätt att sköta vår skog efter eget huvud. (Vi som bor i gamla Vänerskogs gamla område vet att våra virkespriser steg kraftigt över en natt när Södra gick in i vårt område. Vad händer med prisdiket (Värmland mm) om Södra går norrut?


Ja jag har rätt bra koll på det när de gäller Södra. Har fått tagit över släktingens konto och har haft lite koll på min mors och avkastningen och det har varit en väldigt fin avkastning för dom båda. Det är också därför jag gärna ser att mina konton växer där då detta ska vara lite av min pensionsbesparing är tanken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).