Verkstan

Olja i kylaren

58 inlägg 11266 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#676938 brukar vara ett dragschema och att när man skriver ut efterdragning, så menar man att motorn skall gå en stund sedan skall den svalna och då drar man efter skruvarna.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#676946 De tyckte väl det mesta var självklart när boken skrevs 🙃 I och för sig är det inte så svårt att räkna ut i vilken ordning man ska dra när det bara är fyra pinnbultar 😀 Står inte ett ord om efterdragning (förutom i serviceschemat). Jag har efterdragit en gång idag, då ostartad men hade stått en vecka kall och det gick att dra lite grann på dem flesta pinnbultarna.

Kommer nog dra kallt ändå, skönare att slippa stressa så hinner man äta middag emellan 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Janan  
#676979 Intressant, alltid lär man sig något! Har egentligen aldrig funderat på om och varför man ska efterdra med kall eller varm motor. Jag har antagligen lärt mig mer av äldre kollegor än vad man lärde sig från skolan. Mina äldre kollegor på den tiden var vana att jobba på ackord, så att jag lärt mig att efterdra direkt efter varmkörning kanske mer har att göra med tidspress än vad som är rätt. Googlade lite på kul, och att man ska efterdra med kall motor verkar vara mer sanning i olika forum än i verkstadshandböcker. På bensinmotorer med aluminiumtopp står det ofta att motorn ska svalna ca 30 minuter innan efterdragning. Är det kall motor? Beror antagligen på hur man tolkar det. Tror ärligt talat inte det spelar så stor roll om du efterdrar varm eller kall.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#676981 En aluminium topp skall dras ljummen inte kall, detta för att materialet inte skall vara sprött.
men motor med topplock av äldre slag kan dras både ljummen och svalt, valfritt..
jag efterdrar endast svalt dock, mycket trevligare att jobba då, och värmen har gjort sitt jobb med att pressa ut toppen
så den sluter tätt över hela ytan...

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

anersimyra  
#677010 För att slippa ta bort hela vipparmsbryggan så finns en specialhylsa som används när man drar toppen på Volvo penta MD 21. Med vinkelslip kan man dessutom enkelt tillverka en egen hylsa..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

Kse  
#677021
550 skrev:De tyckte väl det mesta var självklart när boken skrevs 🙃 I och för sig är det inte så svårt att räkna ut i vilken ordning man ska dra när det bara är fyra pinnbultar 😀 Står inte ett ord om efterdragning (förutom i serviceschemat). Jag har efterdragit en gång idag, då ostartad men hade stått en vecka kall och det gick att dra lite grann på dem flesta pinnbultarna.

Kommer nog dra kallt ändå, skönare att slippa stressa så hinner man äta middag emellan 😀


Ja det är ju inget att fundera över när det står i boken, vad andra sen tycker och tror är oväsentligt.

Bra jobbat och hoppas nu att det fungerar felfritt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

totte  
#677056 Eftersom jag var snabbt ute så vill jag påpeka att jag skrev: "är det föreskrivet efterdragning efter varmkörning så duger det inte".

Alltså, det viktiga är att man gör som det står.

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#677184
totte skrev:Eftersom jag var snabbt ute så vill jag påpeka att jag skrev: "är det föreskrivet efterdragning efter varmkörning så duger det inte".

Alltså, det viktiga är att man gör som det står.


Jo, jag såg sen att du skrev det totte så förstod vad du menade!

Janan skrev:Håller med Totte, efterdragning är nödvändigt. Varmkör ordentligt så att motorn är genomvarm, bort med vipparmar och spridarrör och efterdra medans motorn är varm. Sedan kan du sätta tillbaka delarna i lugn och ro. Är det bara spridarrören som är bottagna är det lätt att lufta. Man kan chansa att dra fast rören och provstarta. Men om man drar fast rören i inpsprutningspumpen och bara sätter fast dem ett par varv för hand på spridarna och sedan kör med starten tills det skvätter diesel vid anslutningarna, då är chansen större att motorn startar. Dra sedan fast rören och provstarta. Dra inte spridarrören för hårt. Tror det är lugnt på den där motorn, men på en del nyare motorer är rören så klena så man drar ihop konan i änden på röret så bränsleflödet kan strypas.


Körde först lite utan rören i så det skvätte ut lite från pumpen, ifall det hade kommit i skräp. Monterade sedan rören ett par varv precis som du skrev, och det funkade perfekt 👍 Var ett rör som var lite långsammare att ge diesel så drog åt på tre cylindrar och när den startade så började det skvätta i den sista cylindern, så då gick det att dra åt där också utan att stanna motorn 😀

Körde motorn varm, tiden går fort men kanske tog en halvtimme. Lät svalna ett par timmar så den var lite ljummen. Bort med vippbryggorna och lossa fästet som håller spridarhållaren på plats. Gick att efterdra lite på alla pinnbultar, så det var alldeles säkert nödvändigt att efterdra, tack för att ni övertygade mig 👍

Eftersom det gick att efterdra hade jag ändå behövt justera ventilerna även om vippbryggorna hade suttit kvar, så det lilla extra jobbet spelade ingen roll faktiskt!

anersimyra skrev:För att slippa ta bort hela vipparmsbryggan så finns en specialhylsa som används när man drar toppen på Volvo penta MD 21. Med vinkelslip kan man dessutom enkelt tillverka en egen hylsa..👍🙂


Det var rätt trångt här, och insuget sticker upp så hade ändå behövt ha upp momentnyckeln med förlängare. Dessutom tvivlar jag på att det finns något sådant specialverktyg till denna motorn. Det var rätt lätt ändå. Frågan är bara om man måste kolla ventilspelet snart igen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Janan  
#677201 Har du satt tillbaka stötstänger och vipparmsbryggor på samma plats som förut så behövs ingen efterjustering. Om någon stötstång eller vipparm bytt plats så kan de kanske slita in sig mot en ny yta lite grann, då kan du justera igen efter 50-100 timmar

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#677210 Höll koll så att de hamnade på samma plats, så då borde det vara lugnt.

Får tacka alla er som skrivit i tråden för all hjälp 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

Avslutat-02  
#677211 jag justerar mina ventiler varje gång jag servar traktorn..alltså varje år....
går fort att kolla...

Avatar Fallback

Re: Olja i kylaren

550  
#678644 Tänkte lägga in några bilder till i tråden!

Först av med huven, ljuddämparen och lite 5-56 på skruvarna:


Bort med dieselrör, grenröret och luftslangar:


Sedan insuget (och kylarröret men det är fortfarande kvar på bilden):


Lyft på första ventilkåpan. Ett tips är att lossa ventiljusteringen lite grann så går det lättare att sätta tillbaka bryggorna om man byter till en lägre topplockspackning:


Lossa staget till motorhuven. Lyft upp elkablarna och flytta bromsvätskebehållaren åt sidan så det går att komma åt att lyfta upp sista topplocket:


Efter att alla topparna samt några pinnbultar plockats av, nolla indikatorklockan mot motorblocket. Akta så inte magnetfoten kommer på ett foder, då blir det lätt några hundradelar fel:


Mät foderhöjden ska vara mellan 0,03-0,07 mm, även denna är inom tolerans:


Mätte också hur mycket kolvarna går över blocket vid TDC, här ca 0,35 mm. Eftersom det var mindre än 0,50 mm så valdes 1,2 mm som tjocklek på topplockspackningen. (Hade det varit större skulle 1,5 mm tjocklek valts):

Förtydligande av mätpunkten i bilden ovan:


Lite trångt att få in hylsan när toppen ska efterdras. Man får både ta bort vippbryggan och lyfta på plåten som håller spridaren på plats:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olja i kylaren

fendt311  
#678648 👍👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).