Skogsekonomi

Är skogsbruksplaner prisdrivande?

6 inlägg 2357 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är skogsbruksplaner prisdrivande?

ulfgustav  
#676872 För några veckor sedan så guidade jag en nybliven skogsägare och utbo. Skogsägaren hade ärvt en liten skogsfastighet, och på denna fanns det en ca 5 år gammal skogsbruksplan. Fastigheten bestod av några olika skiften, och i skogsbruks planen var det i vanlig ordning redovisat vad som fanns på de olika avdelningarna, behov av åtgärder osv. Fastigheten var rätt hårt avverkad under ca 25 år, men här och var fanns det lite avverkningsbart, totalt närmare tusen m3 och fastighetsägaren såg här en hel del "slantar" och blev ju rätt besviken då jag pedagogiskt försökte förklara att merparten av det som fanns inte med någon som helst ekonomi kunde avverkas, små plättar, långa skotningsavstånd bortåt 1 km och delvis myrmark. På fastigheten fanns också rätt många ha röjningsskog (borde ha varit röjt för 10-talet år sedan). Efter guidningen så insåg fastighetsägaren att det skogsbruksplanen redovisat och där man trott man hade rätt stora tillgångar i slutändan inte skulle ge nämnvärt netto om man skulle åtgärda eftersatt röjning och avverka det lilla som det fanns ekonomi i. SÅ TILL DEN FRÅGA JAG STÄLLER MIG: ÄR SKOGSBRUKSPLANER PRISDRIVANDE DÅ FASTIGHETER SÄLJS?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Är skogsbruksplaner prisdrivande?

jannee  
#676883 En nyinrättad skogsbruksplan ger i alla fall lite hum om vad man har att förvänta sig.
Kan gallra bland spekulanterna men kan även göra en ganska ointresserad till att visa ett större intresse.
Till slut är det ändock den faktiska verkligheten som avgör.
Tillgång på kapital, för eller nackdelar med att göra ett förvärv.
En lokal kännedom kan ha en stor betydelse.
M.a.o. tror jag INTE att själva skogsbruksplanen är prisdrivande.
Dessutom säger inte skogsbruksplanen den exakta tillgången och ibland ej heller den rätta boniteten.
När det gäller större fastigheter (100 ha och mer) spelar nog planen en större betydelse än på små.

Avatar Fallback

Re: Är skogsbruksplaner prisdrivande?

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676886 Ja, min bild är att avverkningsbar volym från en plan driver upp pris. Avverkningskostnader bortses lätt ifrån av många i "ruset" av ett presumtivt köp. Bara det att man rekommenderas som säljare att ha en plan indikerar detta.

Avatar Fallback

Re: Är skogsbruksplaner prisdrivande?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676888 Man lär läsa skogsbruksplaner kritiskt och inte utgå från att kulorna ska rulla in bara för att det står att ett bestånd är avverkningsbart. Ofta underskattas även röjningsbehov i planerna. Här finns en mäklarfirma som även gör planer på det som de säljer. Där rekommenderas slutavverkning på allt över lägsta tillåtna ålder.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsbruksplaner prisdrivande?

svampbob  
#676895 Är en fastighet hårt avverkad så kan man vara säker på att det som redan är avverkat är de bästa bitarna, de med bäst netto och det som står kvar är spridda skurar med dålig skog och som är svåra att komma åt. Kan man inte läsa ut det från skogsbruk planen så får man skylla sig själva. Det är som att köpa en begagnad bil privat och bara titta på hur blank lacken är.

Användarvisningsbild

Re: Är skogsbruksplaner prisdrivande?

machonisti  
#676897 Köpte ett skifte strax under 15 ha där man avverkat allt av värde. Kvar lämnade spridda småfigurer. Betalade inte mycket för skiftet, det ville tydligen ingen annan heller. Nu hade jag så tur att ett bolag köpt en rotpost och vill köra över mitt skifte. Jag bjöd ut mina spridda rester på 5 små figurer och fick verkligen ett bra pris.
Ibland har man tur!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar