Logistik, Transport

Hyra lastbil med flak i Småland?

7 inlägg 8378 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyra lastbil med flak i Småland?

alias  
#676253 Som rubriken antyder tycker jag att det verkar svårt att hitta uthyrare (både nationellt, men ännu värre i närområdet) av lite större lätta lastbilar med endast flak (kapell och skåp i all ära men ibland är det mest ivägen - främst när man efter lite Blocket-surfande funderar på att köpa lite tyngre och hyfsat skrymmande grejer från t.ex. något av angränsande landskap).

Tycker även att lastvikten är tämligen låg på det skrala utbud jag funnit.
Bäst av modellerna jag funnit var Nissan NV400 i utförande som biltransport som hade angiven maxlast på 1405 kg, medan samma modell med flak/kapell endast fick lasta 1170 kg.
Nu löste inte heller något av dessa fordon problemet då fordonen jag hittade var placerade i Gävle, Falun resp. Borlänge.

Är jag ensam om att uppleva en brist i utbudet?

Hur löser ni hemtransport av t.ex. 1-1,5 ton nyinförskaffat sammanhängande järnskrot?

Har körkortsbehörighet BC, så alternativet med tyngre släp är inte aktuellt i dagsläget.

MVH
Alias



   TS
Avatar Fallback

Re: Hyra lastbil med flak i Småland?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676411 Antar att du började med att kolla hos PG-minibuss?

Avatar Fallback

Re: Hyra lastbil med flak i Småland?

alias  
#676438
busholle skrev:Antar att du började med att kolla hos PG-minibuss?


Jo, kollade deras prislista för lastfordon på hemsidan. Det vettigaste jag hittade där var en VW Pickup som flakmodell, men max lastvikt var ej mer än 710 kg, vilket var väl lågt för mina önskemål.

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra lastbil med flak i Småland?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676490 Kollat med någon lokal lastbilsåkare, med lite tur behöver det inte bli så dyrt att anlita dom för transporten.

Avatar Fallback

Re: Hyra lastbil med flak i Småland?

alias  
#676505
Zixten skrev:Kollat med någon lokal lastbilsåkare, med lite tur behöver det inte bli så dyrt att anlita dom för transporten.


Nä, men det är väl nästa steg. Kändes dock som enklare med planering av lastning och lossning om man själv kan detaljplanera själva transporten.

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyra lastbil med flak i Småland?

Teufel  
#695571 Som registrerad uthyrare kan jag inflika med följande:

Det krävs uthyrningstillstånd för att hyra ut motorfordon, och man riskerar fängelsestraff i upp till ett år om man hyr ut utan tillstånd. Det är ganska få som hyr ut C-kortsfordon i glesbygd eftersom man måste ha en viss mängd av uthyrda dagar för att få det att gå ihop - uthyrningsförsäkringarna t.ex. är väldigt dyra.

B-kortsbilar med så hög lastvikt är också svåra att hitta. Ju nyare bil desto mer säkerhetsteknik behöver byggas in och det "äter" av lastvikten. Därför är det inte omöjligt att hitta flakbilar med så låg lastvikt som 300 kg (!)

Mitt tips är att gå och ta BE så kan du hitta flakkärror med boggie och en totalvikt upp till 3500 kg som får lasta närmare 2 ton. Men det förutsätter givetvis att du har en dragbil som får dra så mycket.

Entreprenadsläp är ofta usla på lastvikt, men har en riktigt stor lastyta i förhållande till totalvikten. Så skaffa ett mindre släp som har en högre lastvikt, och lasta på höjden - men surra ordentligt. :)

Avatar Fallback

Re: Hyra lastbil med flak i Småland?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696922 Köp dig en flakbärgare med kran, utan drag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).