Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32975 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#676283 Kolla på Moheda M50-kran också, lika stark och något längre (med utskjut). De har samma vagnar som Mowi. Lättkört med parallellkran även med flerspaksventil, tycker jag. Parallellkran är kanske inte rätt för dig, värst är om det är låg takhöjd/passager då den bygger mer på höjden. I skogen är höjden sällan ett problem.

Utskjut kan man ha nytta av för att kunna sticka in med kranen på trånga ytor, typ in genom portar. Det blir också bättre parkeringsläge på vikarmskran med utskjut. Nackdelen är att det är en sak till som kan krångla, och man får en spak till med flerspaksventil.

Borde bli ännu värre att köra tvåhjulsdrivet i skogen med så stor vagn med drift som trycker traktorn framför sig. Det borde inte vara svårt att hitta en begagnad traktor som fungerar bättre både i skogen och på vägen. Dock kanske det blir sämre svängradie. Glöm inte att vinsch är bra att ha i skogen.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#676306 Parallellkranen tar definitivt mer plats, både uppåt och även åt sidan vid lyft nära vagnen i markhöjd. En vikarm med utskjut kan ha knäet mer rakt upp och tar då mindre plats. Även möjligheten att skjuta rakt in eller ut utan att röra bom elelr vippa är en fördel i trånga utrymmen.

Utskjut har egentligen bara fördelar. Ser inte varför det skulle krångla. Eller vara jobbigt med en knapp/spak extra. Olyckor kan hända, men fördelarna överväger långt ett eventuellt slangbrott på utskjutet. Det är slangarna som eventuellt strular. Och de är lika lätta att byta som andra slangar. Själva utskjutet är ganska idiotsäkert.
Att säga att man inte ska ha utskjut för att det kan krångla är som att säga att fyrhjulsdrift är onödigt eftersom det blir extra drivaxlar med knutar och lager som på sikt kan behöva bytas...

Drivning gör större skillnad än att skaffa 4-hjulsdriven traktor. Se bara till att ha väl fungerande broms på vagnen. Man väljer en växel som stämmer med vagnen och då går både traktor och vagn synkroniserat.

Vreten 1000 går att få med 65-40 kranen. Klarar du dig med 400 hjul är vagnen 2,1m. 65-40 har jag testat att lyfta drygt 500kg i grip på full räckvidd 6,5m och det var inga problem. Moheda M50 är nog ganska lik. Men om den är riktigt så stark vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#676309
JohannesG skrev:Parallellkranen tar definitivt mer plats, både uppåt och även åt sidan vid lyft nära vagnen i markhöjd. En vikarm med utskjut kan ha knäet mer rakt upp och tar då mindre plats. Även möjligheten att skjuta rakt in eller ut utan att röra bom elelr vippa är en fördel i trånga utrymmen.

Utskjut har egentligen bara fördelar. Ser inte varför det skulle krångla. Eller vara jobbigt med en knapp/spak extra. Olyckor kan hända, men fördelarna överväger långt ett eventuellt slangbrott på utskjutet. Det är slangarna som eventuellt strular. Och de är lika lätta att byta som andra slangar. Själva utskjutet är ganska idiotsäkert.
Att säga att man inte ska ha utskjut för att det kan krångla är som att säga att fyrhjulsdrift är onödigt eftersom det blir extra drivaxlar med knutar och lager som på sikt kan behöva bytas...

Drivning gör större skillnad än att skaffa 4-hjulsdriven traktor. Se bara till att ha väl fungerande broms på vagnen. Man väljer en växel som stämmer med vagnen och då går både traktor och vagn synkroniserat.

Vreten 1000 går att få med 65-40 kranen. Klarar du dig med 400 hjul är vagnen 2,1m. 65-40 har jag testat att lyfta drygt 500kg i grip på full räckvidd 6,5m och det var inga problem. Moheda M50 är nog ganska lik. Men om den är riktigt så stark vet jag inte.


Well, vi håller inte med varandra om utskjutet, och det är ok. Personligen så tycker jag det är tillräckligt svårt att nå alla fem spakarna. Jag hade inte valt en sexspaksventil. Nästa steg i pris är då tvåspak med el on/off, vilket jag anser är ett sämre paket när man är van vid att ha proportionell funktion helt utan el. Säkert en vanesak. Jag hade då känt mig tvingad att köpa elpropventil, vilket är betydligt dyrare och förmodligen inte lika driftsäkert. Vi har inte så mycket körning med på vår vagn så det motiverar att lägga så mycket på ventilpaketet. Parallellkran tycker jag också är enklare att köra med just flerspaksventil jämfört med vikarmskran, i och med att det oftast räcker att dra i en spak för att dra in eller lyfta kranen. Så flerspak och utan utskjut är både pengabesparande och driftsäkert. Mowikranen vi har (P30) är fantastiskt ren och fin utan slangar som sticker ut.

Fyrhjulsdrift på traktorn ser jag däremot som nödvändigt för att slippa ha drift på vagnen! Jag tror fyrhjulsdriften är med skyddad och driftsäker än vagnsdriften 😉 Dessutom har man nytta av den om man har traktorn till andra jobb!

I och med begränsat utrymme blir nog vikarmskranen bästa valet. Jag hade även valt elpropspakar på den storlek av vagn som diskuteras.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676318 Har kört både 5 spak på Lima sk01 o 6 spak på Fmv 2500 o 360 o kan inte förstå att den 6e spaken till utskjutet skulle bli ett problem även om de kanske är konstigt att utskjutet är på den 6e.
Så länge man kör flerspak på vikarmskran måste man ändå köra flera spakar samtidigt för att få nån flyt i krankörningen 5 el 6 spakar spelar ingen roll.
Finns Mowikranar med utskjut så där kommer en 6e spak med 😉
Hade mek 2 med el on/off ett tag på 360, sen blev de hydralservo på Fmv 390 innan de ersattes av elservo, orsaken till att jag gick över till 2spak var att jag köpte en engreppsskördare att hänga i kranen o då funkade inte 6 spak.

När jag köpte moheda drivvagn på 90 talet gjorde de större skillnad på framkomligheten på min BM 650 än när Volvon byttes till en 805a.
Största skillnaden var att 805an faktiskt gick åt de hållet jag styrde 🙃

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#676330 Med dålig pump på traktorn räcker flödet bara till en spak åt gången och då är det enklare med Mowi 😉

Det finns Mowi med utskjut, frågan är om det finns vikarmskranar utan utskjut idag? Eftersom lyftkraft verkar prioriterat är det en (liten) fördel att slippa den extra vikten. Har man trångt så överväger nog som sagt fördelarna med utskjut. Förmodligen bättre andrahandsvärde också.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676366
550 skrev:Kolla på Moheda M50-kran också, lika stark och något längre (med utskjut). De har samma vagnar som Mowi. Lättkört med parallellkran även med flerspaksventil, tycker jag. Parallellkran är kanske inte rätt för dig, värst är om det är låg takhöjd/passager då den bygger mer på höjden. I skogen är höjden sällan ett problem.

Utskjut kan man ha nytta av för att kunna sticka in med kranen på trånga ytor, typ in genom portar. Det blir också bättre parkeringsläge på vikarmskran med utskjut. Nackdelen är att det är en sak till som kan krångla, och man får en spak till med flerspaksventil.

Borde bli ännu värre att köra tvåhjulsdrivet i skogen med så stor vagn med drift som trycker traktorn framför sig. Det borde inte vara svårt att hitta en begagnad traktor som fungerar bättre både i skogen och på vägen. Dock kanske det blir sämre svängradie. Glöm inte att vinsch är bra att ha i skogen.

Driven kärra ska inte trycka, den ska släpa ca 5 %

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676367
550 skrev:Med dålig pump på traktorn räcker flödet bara till en spak åt gången och då är det enklare med Mowi 😉

Det finns Mowi med utskjut, frågan är om det finns vikarmskranar utan utskjut idag? Eftersom lyftkraft verkar prioriterat är det en (liten) fördel att slippa den extra vikten. Har man trångt så överväger nog som sagt fördelarna med utskjut. Förmodligen bättre andrahandsvärde också.

Farma har utan utskjut vad jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676384
bengt.a skrev:
550 skrev:Med dålig pump på traktorn räcker flödet bara till en spak åt gången och då är det enklare med Mowi 😉

Det finns Mowi med utskjut, frågan är om det finns vikarmskranar utan utskjut idag? Eftersom lyftkraft verkar prioriterat är det en (liten) fördel att slippa den extra vikten. Har man trångt så överväger nog som sagt fördelarna med utskjut. Förmodligen bättre andrahandsvärde också.

Farma har utan utskjut vad jag vet.


Jag har en ny Farma, G2, utan utskjut. Fungerar utmärkt. (Bytte från flerspak till tvåspak med grip och stödben på egna småspakar. Lite irriterande med gripen. Idealet är tvåspak med el, tycker jag)

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

550  
#676486
bengt.a skrev:Farma har utan utskjut vad jag vet.

Uvskogen skrev:Jag har en ny Farma, G2, utan utskjut. Fungerar utmärkt. (Bytte från flerspak till tvåspak med grip och stödben på egna småspakar. Lite irriterande med gripen. Idealet är tvåspak med el, tycker jag)

Vilka kranar? Jag hittar ingen längre än 5,3 m på hemsidan.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677072 Vet du ens vad din fundering är ? Farmas kranar upp till 5,3 m saknar utskjut.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#677831 Märkliga råd du kommer med 550, läs tråden från början. Det är inte så att du säljer parallellkranar 😀 😀

Liten uppdatering om läget, har fått pris på några vagnar. Är bestämt att ny traktor inte ska köpas i närtid, däremot en 10 tons vagn med drift och vikarmskran.
Farma går bort pga svaga kranar, också är jag lite skeptisk till kvalitén. Enda jag studerat närmare hade många svetslagningar. När man kör långt och tungt timmer frestas utrustningen på ett sätt som det inte gör i normala fall.

Det är Moheda, Vreten och Weimer jag tittar på. Otroligt imponerad av Mohedas 101 4WD, alla detaljer genomtänkta och en ren snygg konstruktion under kranen även om man har alla tillägg med hydraulik, ventiler mm. Förstår att folk är beredda att betala extra för dessa vagnar. Vad jag kunnat utläsa hittils är Moheda kranen svagast av de tre, men får kolla om angiven lyftkraft är med eller utan grip och rotator. Har en del 7m ek som väntar på sågning, ska kolla vikten på dem så jag inte är ute och cyklar med vilken lyftkapacitet som behövs. Kranstyrning har jag inte bestämt mig för, flerspak fungerar ju alldeles utmärkt men känns fel att köpa ny vagn med detta, har dock ingen riktigt bra motivering. Eftersom det blir mycket finlir får jag för mig att el on/off till gripen kommer vara besvärande, säg gärna mot mig. Behöver också en grip som öppnar minst 1250mm så jag kan ta med en rundbal hem om kvällarna när det behövs och slippa starta lastmaskinen.

Moheda 101 4WD med K41T kran, inte blivit klok på om detta är den starkaste kranen vid 4m till denna vagn

Vreten 1000 med navdrift och 65-40 kran, starkaste kran av de tre, antagligen långsamast, med mina oljeflöde men spar mer tid på stark än snabb kran.

Weimer WE10 med WE7000, näst starkaste kranen, oerhört bra hjälp från Weimer med att reda ut vad man behöver och inte behöver, tillmötesgående också kommer man inte från det faktum att de inte har en ÅF som ska ha del av kakan.

Det som förvånat mig är okunskapen bland säljarna om skogsvagnar. Antar att det är bättre längre upp i landet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#677832 Fråga Mohedas ÅF om Kesla, fick svaret att de säljs mest i Norrland där de kör 12 och 14 tons vagnar, verka inte intresserad av att sälja dessa, kanske de har många Moheda på lager 😀 .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#677837 Vilket däckval har du gjort? Vill återigen trycka på att större diameter gör en ganska stor skillnad i framkomligheten.

Till Mohedan är M40 den starkaste kranen vad jag kan se på hemsidan. Förvånar mig dock att den inte går att få med M50. Men det kanske går att tjata sig till.

Angående okunskap gäller det att hitta rätt person. Och Lantmännen kan vad jag hört vara lite olika på den fronten, gäller hitta rätt person.

Gällande Vreten borde du om du ringer till Bala Agri kunna prata med Kristian Yström, tidigare VD på Vreten. Fick intrycket på en mässa att han kunde sin sak i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#677840 Vilken ventil du skall ha avgör du själv.
Men en iakttagelse jag gjort är att väldigt många kranbilar, alltså de som exempelvis kör ut byggmaterial m.m har flerspak, även på fjärrstyrningen. Min hypotes är att detta grundar sig på att du säkrare kan köra endast en funktion åt gången. Om det stämmer vet jag inte. Men kanske en tanke värt att beakta. Även om det självklart går minst lika bra att precisionsköra med tvåspak av alla typer, förutom renhorn då kanske.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

maltex  
#677842 Kolla på Palms vagnar och kranar dom verkar ha alternativ för att lyfta tungt. Dit problem är väl att du behöver ha en stark kran på en ganska liten vagn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).