Trädfällning (arborist)

Manuell vinsch

70 inlägg 25204 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuell vinsch

Mwelander82  
#676244 Hej, jag har använt en Harbegger vinsch då jag jobbat ihop med andra:
https://skogma.se/habegger-hit-6-vinsch ... 8kEALw_wcB
1603817737_skärmavbild_2020-10-27_kl._17.55.06.png


Nu funderar jag på att skaffa en egen, och jag ser att det verkar finnas en kopia som kostar tredjedelen dock väger lite mer, den heter nordforest. Har någon erfarenhet av denna?
https://skogma.se/nordforest-vinsch-ink ... 200001001/
1603817737_skärmavbild_2020-10-27_kl._17.55.17.png



Vad är skillnaden mellan dessa, lika pålitliga för att tvinga lutande träd i viss riktning? Jag förstår att bara harbegger är godkänd för lyft, men det har jag inte för avsikt att använda den till.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#676251 Du blir säkert nöjd med Nordforrestvinschen då konstruktionen på dessa vinschar gör att de är närmast outslitliga, själv har jag en 1,5 tons tirfor från 70 talet som fortfarande funkar perfekt..👍🙂 dock minns jag från det militära att 750 kilos tirfortaljornas säkerhetspinnar var tämligen enkla att dra sönder.

Avatar Fallback

Re: Manuell vinsch

550  
#676266 Fungerar Harbeggern du har använt innan bra?

Kollade lite i respektive instruktionsbok. Dragkraften på Nordforest var mittemellan Harbeggers två minsta modeller där. Nordforest var rejält mycket tyngre skulle jag säga. Det ser ut som en kopia? Beror på hur mycket du har tänkt att använda den. Harbeggern ser ut att vara av bättre kvalitet, fick även användas för personlyft.

Avatar Fallback

Re: Manuell vinsch

Avslutat-01  
#676292 umeå offroad har liknande winchar

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Bernt S  
#676307 Jag använder Ropepuller Spakdragblock (skogma) med fällsax. Dragpunkten på 9-10m höjd gör största jobbet. Mycket smidigare att jobba med rep än vajrar.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676314 Jag har originalet och den fungerar helt klanderfritt. Att den även är godkänd för lyft är bara en bonus.

Jag är mycket nöjd med min Habegger vinsch. Jag har dessutom träffat en person som kommer från Thun i Schweiz och som haft en i familjen Habegger som lärare i skolan. Det är tydligen ett företag som har mycket bra värderingar, både för de anställda och för kunderna. Således en klart godkänd produkt 👍

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

JensSkoog  
#676333 Jag har en Svero som jag är mycket nöjd med. Drar 0,8 ton
och väger 7,6 kg. Har aldrig strulat. :-bd
Senn blir den ju nu gjort i Sverige, så varför inte
stöda inhemsk industri :wink:

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

Mwelander82  
#676340
anersimyra skrev: dock minns jag från det militära att 750 kilos tirfortaljornas säkerhetspinnar var tämligen enkla att dra sönder.


Hur fungerar säkerhetspinnarna, är det lite som säkringar i elcentralen? 😊

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#676355
Mwelander82 skrev:
anersimyra skrev: dock minns jag från det militära att 750 kilos tirfortaljornas säkerhetspinnar var tämligen enkla att dra sönder.


Hur fungerar säkerhetspinnarna, är det lite som säkringar i elcentralen? 😊

Det är en bra liknelse..👍🙂

Avatar Fallback

Re: Manuell vinsch

sveakatten  
#676364
JensSkoog skrev:Jag har en Svero som jag är mycket nöjd med. Drar 0,8 ton
och väger 7,6 kg. Har aldrig strulat. :-bd
Senn blir den ju nu gjort i Sverige, så varför inte
stöda inhemsk industri :wink:

Har du en bild på hur den ser ut?
Är det någon som använder en sådan här för att få träden åt rätt håll, törs man litaa på något sådant, tycker det är krångligt med stegen som jag har i dag. :oops:
https://skogma.se/fallsax-komplett-med- ... 200001001/

Avatar Fallback

Re: Manuell vinsch

Avslutat-02  
#676375 Dessa går bra att använda @sveakatten
Men undvik Björk på våren.
Saven får nävern att släppa.
Av erfarenhet så slipar jag dessa riktigt vassa innan användning 👍
Men helst kätting... Och stege..
Brukar vincha ner flera stycken träd på en gång med hjälp av slingkätting.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

JensSkoog  
#676391
1603876094_svero_(1).jpg

Såhär ser Svero'n ut. Har 20 meter med 8mm wire till den.
1603876094_svero_(2).jpg

När jag ska fästa något högt upp i ett träd använder jag den här extrawiren med ödla i båda ändar.Sticker den upp över en gren med en teleskopstång på 7 meter och drar ner och runt trädet innan jag stramar till. Funkar mycket bra när man har tränat lite på det.
1603876094_svero_(2).jpg
1603876094_svero_(3).jpg

Med manuelljobbing som jag gör, liter jag inte på fällsaxen eftersom jag har erfart att det kan vara svårt att få den skickligt fast om man inte har en motordriven winch som kan ge ett skickligt ryck så den biter sig in i trädet.

Avatar Fallback

Re: Manuell vinsch

sveakatten  
#676397 Tack för bra tipps.
Ska göra i ordning en teleskop stång och prova med krok och ögla, få se om jag kan få till det, är inget kul att klättra 7 meter upp i skogen på stegen.

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

anersimyra  
#676417
sveakatten skrev:Tack för bra tipps.
Ska göra i ordning en teleskop stång och prova med krok och ögla, få se om jag kan få till det, är inget kul att klättra 7 meter upp i skogen på stegen.

Annars så är fällsaxen i stort sett ” idiotsäker ” såvida trädet inte är såpass tunt att enbart den ena skänkeln greppar tag på ett ställe med röta..👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Manuell vinsch

JensSkoog  
#676418
sveakatten skrev:Tack för bra tipps.
Ska göra i ordning en teleskop stång och prova med krok och ögla, få se om jag kan få till det, är inget kul att klättra 7 meter upp i skogen på stegen.

Jag använder en tung schackel i wiren. Då är det lätt att få wiren till att hänga över kvisten så jag får kommit mig på andra sidan för att huka fast och dra om trädet och ner. Går självsagt att använda rep ochså, men wire är styvare så det är enklare att styra den där uppe.
Teleskopstången jag använder är en stång som hörde till en skitsak från Jula för att dra ner snö från taket. Det dugde den inte alls till, men i det här funkar den bra med en tvärgåande bult i toppänden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).