Skogsekonomi

Samäga skog?

9 inlägg 2304 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Samäga skog?

baader  
#675532 Hej!
I släkten ägs en gård med hus och tillhörande 12 ha skog som snart kommer föras vidare i släkten via arv. Jag kommer ta över huset men jag och min bror vill samäga skogen. Måste skogen då separeras från huset så att det då blir två fastigheter? Går det att samäga endast skogen trots att den fortfarande tillhör den ursprungliga gården?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Samäga skog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675535 Det måste delas, inte säkert att lantmäteriet går med på det heller. Skogen blir för liten.

Användarvisningsbild

Re: Samäga skog?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675676 Fast, så länge TS och Brodern är sams och kommer överens så kan dom ju ha en egen överenskommelse att huset äger TS och skogen har dom tillsammans.
Fast det kan ju bli problematiskt om dom blir osams, eller om brodern hamnar i ekonomisk knipa och kronofogden kommer och hävdar att halva huset tillhör brodern.

TS får helt enkelt fundera på om det kommer att funka med brodern...

Avatar Fallback

Re: Samäga skog?

Amatörhuggare 62  
#675679
Mangan skrev:Det måste delas, inte säkert att lantmäteriet går med på det heller. Skogen blir för liten.


Gränsen går väl vid 45 -50 hektar.
Var svaret jag fick.
Om man lägger ihop olika skiften.
Å bildar två nya fastigheter.

Avatar Fallback

Re: Samäga skog?

jannee  
#675686 Nu känner jag varken TS eller brodern, men troligtvis bör det kunna fungera som tänkt emellan dessa två.
Däremot kan det bli problem och vilket det oftast blir när respektive hälfter börja lägga sig i.
Hux flux är det 4 viljor som vill vara med och styra varav två då egentligen inte har den minsta koppling till fastigheten.
I vilket fall som helst bör ni kontakta någon jurist för att på något sätt få fördelningen på pränt och självklart då som ENSKILD egendom.
Har ni diskuterat hur skötseln och uttaget ur skogen ska skötas och delas upp?
Sköta 12 ha kan innebära en del arbete, lite på hur man vill ha det, å andra sidan kan någon bara vilja roffa åt sig så mycket som möjligt utan att göra något i gengäld.
Ni bör helst har gjort upp hur fastigheten ska överlåtas er bröder sinsemellan INNAN ni blir osams - praktiskt och ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Re: Samäga skog?

Sid Fernwilter  
#675722
baader skrev:Hej!
I släkten ägs en gård med hus och tillhörande 12 ha skog som snart kommer föras vidare i släkten via arv. Jag kommer ta över huset men jag och min bror vill samäga skogen. Måste skogen då separeras från huset så att det då blir två fastigheter? Går det att samäga endast skogen trots att den fortfarande tillhör den ursprungliga gården?


Fastigheten lär tyvärr inte gå att stycka av.

Kan det vara en lösning för dig och din bror att du köper huset på ofri grund innan arvsskiftet, arrenderar en tomt runt det och därefter ärver fastigheten gemensamt?
Fråga i så fall någon kunnig om råd innan ni väljer den vägen, undvik ludvig & co.

Oavsett vilken lösning ni väljer, skriv ett detaljerat samägandeavtal!

Ett god råd, låt inte samägandet gå i arv till nästa generation. Det är svårt nog för två bröder att komma överens om skog, för säg fyra kusiner med makar är det i stort sett omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Samäga skog?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675738 Privata uppdelningar av fastigheter som föreslås ovan benämns sämjedelning och det står uttryckligen i jordabalken att sämjedelning är utan verkan. Alltså gör ni en klurig uppdelning så du får huset och brorsan marken och brorsan hamnar på obestånd så plockar fogden hela gården.
Sedan är det frågan om hus på ofri grund. Något som en gång blivit ett fastighetstillbehör kan inte därefter bli lös egendom med mindre att det flyttas. Så arrendelösningar går också bort om inte din bror köper gården och du arrenderar hus och tomt.

Användarvisningsbild

Re: Samäga skog?

Sid Fernwilter  
#675782
busholle skrev:Privata uppdelningar av fastigheter som föreslås ovan benämns sämjedelning och det står uttryckligen i jordabalken att sämjedelning är utan verkan. Alltså gör ni en klurig uppdelning så du får huset och brorsan marken och brorsan hamnar på obestånd så plockar fogden hela gården.
Sedan är det frågan om hus på ofri grund. Något som en gång blivit ett fastighetstillbehör kan inte därefter bli lös egendom med mindre att det flyttas. Så arrendelösningar går också bort om inte din bror köper gården och du arrenderar hus och tomt.


Tack för infon Olle! Det var intressant att få veta att det inte går att sälja från hus på ofri grund.
Glöm mitt förslag Baader.

Avatar Fallback

Re: Samäga skog?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676050 Har förresten missat en aspekt. Skogen är för liten för att styckas från fastigheten men konstigt nog går det att stycka huset från skogen. Om det är huset som bildar en ny fastighet så är det möjligt att lösa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).