Föryngring

Plantera utan markberedning

8 inlägg 4385 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantera utan markberedning

LetItBe  
#675883 Hej!

Tror ni det går att plantera tall eller gran på gammal inägomark utan markberedning? Eller måste man markbereda?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera utan markberedning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675887 Jag plöjde först. Sen satte jag gran till höger. Det gick bra. Till vänster satte jag tall. Det gick inte så bra. Det var 1990.

Användarvisningsbild

Re: Plantera utan markberedning

LetItBe  
#675898
Skogsola skrev:Jag plöjde först. Sen satte jag gran till höger. Det gick bra. Till vänster satte jag tall. Det gick inte så bra. Det var 1990.

Omkringliggande mark står det huvudsakligen tall på och medelboniteten är 4.5 m3sk/ha.
Tror du det passar bättre med gran än tall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera utan markberedning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675902 Jag tänkte också som du för att området gränsar till tallhed. Tallen får det jobbigare med gräset hursom. Särskilt om du inte ska markbereda.

Avatar Fallback

Re: Plantera utan markberedning

Amatörhuggare 62  
#675943 Markbered.
Trampa gräs
Å trampa gräs

Detta är en Rågbränning.
Å d har varit allsköns sket.
Men äntligen.

Avatar Fallback

Re: Plantera utan markberedning

jannee  
#675963 Jag var ute i helgen och åkte en sväng med p-bilen för att bese en "idiot" som försökt plantera igen några åkrar.
Grimslövs skogstjänst hade tydligen markberett med någon som gör fläckar - tar upp en tova och vänder på den för att sedan lägga den med ryggen nedåt.
Därefter har de tydligen planterat (täckrots)plantor i denna tova, kan även varit små/dåliga barrotsplantor.
Har väl gått sisådär, överlevnad hitintills är visserligen betydligt UNDER 50 % men när man är dum så får man skörda därefter.
Nää, en ordentlig harvning är modellen för att sedan plantera där det verkligen är bar jord, helst ända ned till mineraljorden.
Då kan du säkert klara dig något/några år innan du måste trampa gräs/bräken.
Själv har jag visserligen planterat plugg i rena grässvålen men någon månad senare har jag även besprutat runt plantorna med Roundup, för att döda gräset, detta har fungerat över förväntan.
Du ska eller bör veta att en grässvål har en förmåga att tillgodogöra sig all nederbörd vilket får plantorna till att dö p.g.a. vatten och näringsbrist.

Användarvisningsbild

Re: Plantera utan markberedning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675964 Det känns skönt att någon vet hur det ska gå till!👍👍😊

Avatar Fallback

Re: Plantera utan markberedning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#676123 Så tallen med markberedare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).