Socialt (mer om oss)

9% av svenskarna har en miljon på banken

214 inlägg 63952 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JensSkoog  
#675496
Uvskogen skrev:Nu har vi kommit fram till att det bästa sättet att spara är att hjälpa barna med pengar så långt det går. Så kan de låna mindre och sova bättre. Huspriserna är höga och kräver stora lån. Sen kommer löpande underhåll på det.
Så bättre de får vad vi har "över" nu än sen när vi uppstigit 😉
Tji fick ni bank och börs! ( nästan).

:-bd :-bd
Så är det för mig - och inte känner jag någon sorg över
att jag inte har miljoner saltat ner i bank eller fond.
Bättre att hjälpa mina fem barn lite nu när det verkligen
hehövs, än att de ska gå där och se fram emot att
jag parkerar tofflorna :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675512 Ja er jo da som hender, har du mykje penga er da alltid nokon som ventar på at ting skal skje...

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675542 På tal om barn, såg detta i dagens tidning.



Är nog hårt för de vars föräldrar helt saknar kapital.

Jag säger som @Uvskogen, hjälpa barnen är bästa sättet att göra av med pengarna. Men hur, att ge dom 1 miljon var när de fyller arton är kanske lite riskfyllt... 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

halvproffs  
#675547 [quote="Mangan"
Är nog hårt för de vars föräldrar helt saknar kapital.
Jag säger som @Uvskogen, hjälpa barnen är bästa sättet att göra av med pengarna. Men hur, att ge dom 1 miljon var när de fyller arton är kanske lite riskfyllt... 😎[/quote]

Vänta med miljongåvan tills de har stabiliserats sig. Så har jag gjort med snickring,
Virke och pengar 😎 .

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#675561 Hjälpa barnen kan vara ok men även tvärtom.
Hur länge ska du curla dina telningar?
Inte alla men många barn är idag ekonomiskt bortskämda av sina föräldrar, de får eller fått i princip allt de pekat på, detta gör att många inte blir det minsta ekonomiska.
Se bara på Lyxfällan.
Men backa upp dem när de köper lägenhet eller villa = en framtidsinvestering kan vara lovvärt.
Hjälpa fröna att köpa kapitalvaror är dock mindre smart.
Ge bort pengar utan någon motprestation är ännu dummare.
Lätt fånget lätt förgånget.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675562 Hur länge skal man vara förmyndare åt sina barn, dock? Förr eller senare måste de ju klara sig själva utan någon som avgör om deras val är rätt eller fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Axl  
#675582
Mangan skrev:Hur länge skal man vara förmyndare åt sina barn, dock? Förr eller senare måste de ju klara sig själva utan någon som avgör om deras val är rätt eller fel.


Det har jag också funderat på. Jag fick pengar som min morfar sparat åt mig utan motkrav när jag var barn och dom har jag fortfarande kvar. Så varför skulle inte mina barn kunna hantera att få pengar när dom blir 18?

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675590 Da der er personavhengig. Noken tåler og få penger rett i neven, andre ikkje.

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

fendt311  
#675692 Är väl något mer värde i att alltid finnas där och till hands för sina barn. Än pengar som diskuteras här. Att visa kärlek, öppenhet, lyssna, prata med sina barn. Att vi sedan curlar våra barn. Det hoppas jag vi gör för kärleken till dom. Inte för att vi inte bryr oss, för att slippa undan åtaganden. Som vi föräldrar är skyldiga. Att alltid vara närvarande och till hands.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695925 Ein litt optimistisk Svenske

Användarvisningsbild

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

JörgenO  
#695930 Har inte sett filmen så jag skall inte recensera den här.
Konceptet med arbetsfri inkomst och att investera för att få lite pengar varje månad har intresserat mig i några år.
Mitt mål har varit att utdelningarna varje månad skulle betala månatliga ränteutgifterna för lånen.
Detta funkade ett tag med hjälp av svenska preferensaktier.
Sen har några preferensaktier (i efterhand) visat sig vara allt för riskfyllda och jag övergav stora delar av konceptet. Efter marskrachen på börsen har jag återuppbyggt delar men övergett preferens och istället tittat efter aktier som oftast ökar utdelningen år efter år samt även köpt US aktier då US-DOLLAR nu är mindre dyr. Ytterligare anledning är att US aktier ofta har kvartals o ibland även månadsutdelning. Har även hittat ett svenskfinskt bolag som börjat med månadsutdelningar. I mitt första försök la jag mycket energi att pussla så jag fick lika mycket utdelning varje månad. Den här gången är detta underordnat och bolagen är viktigare (ute o historik)

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

jannee  
#695932 Bara bankerna som tjänar på att folk har pengar på banken.
Den som spar han har - allt mindre kvar - ingen ränta men inflation.
Pengar ska arbeta, de ska på något vis investeras i företag, maskiner och dylikt.
Sedan är det upp till var och en hur riskvillig eller företagsam du vill vara.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695952 Da som er om og gjera, mi erfaring er og kjøpa aksjer/ fond når det er billigt, når avisene skriv: blodrødt på Oslo børs. No er det rekorddyrt. Men timing er ikkje lett.

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720796 Innteresang svenske https://e24.no/boers-og-finans/i/ddAEOO ... r-150-mill

Avatar Fallback

Re: 9% av svenskarna har en miljon på banken

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#720801 "Aktiestinsen" kallades han, väl känd. Dog for 4 år sedan, 101 år gammal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lennart_Israelsson

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).