Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284897 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#675353 En vinch vill man nog ha.
Konceptet blir ju lite liknande som att ha kranen och stegmataren i traktorns 3-punk.
När man upparbetar riktigt stora träd kan man ju sänka schaktbladet och då hamnar ju inte nån vikt på maskinen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Henrik.E  
#675362 Har tittat lite mer efter kranhängda aggregat också till i första hand grävaren.

Arbro 350/400 verkar det inte finnas nån ÅF av i sverige längre ?
Det såldes ett beg på Klaravik nu i veckan. Det var ett 350S med arbromit men 120k för ett 15 år gammalt aggregat och utan knappsatserna var för dyrt tycker jag. Det var ingen rotator med heller.

Tapio 350 kostar idag 235k med styrsystem och knappsats. Ska man även ha diametermätning kostar det 24.5k extra. Ingen rotator ingår heller.

BJM 350 verkar vara mest för pengarna men hur är kvaliten på dom ? Dessa ska även klara att kapa 400mm mot 350mm som tapion har som gräns.
215k vill dom ha för ett sånt och då ingår styrsystem med display och knappsatser. Dessa har även diametermätning. Rotator ingår också.
Systemet har 9 st förval som standard. För 5k extra gick det att få 25 st förval.
För 15k extra gick det att få större såglåda med längre svärd.

Naarva 23C med bluetooth verkar ju smidigt men dom har för dålig kapacitet så då kan man nog glömma att kunna köra lite vindfällen och barkborreträd.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675370 Iom att de egentligen är tänkta kranhängda i 1a hand så blir rotatorn ett tillbehör.
Jo Arbro går att få tag genom Bepart i Valdemarsvik o Johan Schultz där.
Att knappsatserna på Arbron på Klaravik inte ingick kan jag förstå, de jag har sett ser ut som på en Vanlig skördare där styrspaken till kranen sticker upp mitt bland knapparna.
De var samma när jag köpte min så där byggde jag egna.
Arbromit modellen är lite jobbig att bli vän med i lövskog men i barr funkar automatkörningsfunktionerna bättre.
Dom sålde visst bara med Arbromat nu som är den ursprungliga och enklare styrningen med 8 förval på längd och diametermätning.
Hjälpte en kompis att byta från Arbromit till Arbromat nyligen och de knöligare än vad jag föreställde mej innan

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#680095
JohannesG skrev:Funderar lite på olika knivkonfigurationer med tanke på bilderna ovan med en Patruuna.
Patu/Kesla har en förkniv, detta har inte Patruuna. Vilka för och nackdelar finns med respektive konstruktion?

BUMP

Har kanske @Stegskördare någon tanke om detta?
Jobo har ju ytterligare en konfiguration, med knivarna i änden och inte mitt på, eller i andra änden. Förvisso kortare steg. Hur går resonemanget där?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#681609 Ingen som har någon tanke om knivarnas placering?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#681653 Helt otroligt vad ni har och själv försörjande i skogen.

Själv på bygge ett rullmatare på vagn för kommande behov. Nu blött, otroligt blött. En huggare var och hälsa på, det jag nu bygger och funderar, så skulle jag me den tid ha sågat manuelt redan en fin hög i skogen.....

En vid vision när här var en stegmatare bygd på blad i grävmaskin,

På jobbet har vi bla kramer 480 hjulastare. Fyrhjulstyrd, bland dom lättaste maskiner kliva in/ut jag stött på? Stor dörr, man sitter ju rätt genast jmf lanbrukstraktor? Kedjor på och tec hypro 300 fram? Där även, fram bak med el och hydrodrift, Små justeringar fram bak från utsidan?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#780510 Hej!
Jag funderar på att bygga om kran och stegmatare till elektrisk styrning.
Pratade med Jorma från Rotec som rekommenderade BC60/8 för kranen och en BC60/5 för stegmataren. Sedan Ergo-DigiStick med dubbla kretskort. Då kan jag styra kran och stegmatare med samma spakar genom att trycka en extra knapp.

Hur har du gjort @snurra ? Vad har du för ventil till din stegmatare? Är det en BC60 med ½" eller något större? Sågmotorn kräver ju ett stort flöde.

Har du monterad ventilen i stegmataren?
Såg på någon bild att LFe 40 ha tre anslutningsslangar, stämmer det? Varför i så fall?

snurra skrev:
JohannesG skrev:
snurra skrev:Det beställdes ett nytt hydraulpaket i fredags, ombyggnad av en Lf till e, leverans kanske i augusti någon gång 🛠️


Original från Kesla? eller eget med billigare ventiler?


Den stora draken var inte medgörlig, vet att Kesla leverera dessa tidigare, men nu skulle det bytas mot en ny, då den jag har sitter på en kärra med dubbel ram så behövde jag bygga om den nya, beställde en från Rotec genom Weimer för under halva priset mot ett byte

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780525 Jag har en Kesla 40 LFe och den har anslutning för hydraulik tryck & retur samt en kabel till joysticken i hytten.
Så man kan nog säga att det ser ut som tre slangar.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#780529 Ja, visst en kabel ska det ju också vara 😀
Såg ut som två ½" och en ¾" slang.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#780624 Hej!
Jag har gjort en skiss hur jag tänkte att kopla hydrauliken när jag bygger om till elstyrning.
Variant 1: Jag driver kran och vinsch via traktorns hydraulik
Variant 2: Kran och vinsch drivs via PTO-pump
Variant 3: Kran, vinsch och stegmatare via PTO-pump

Flödet till kran och vinsch går att ställa in på prio-ventilen. Stegmataren får resterande flödet från prio-ventilen plus flödet av seriekopplingen genom kranens ventilpaket. För att skifta mellan varianterna behöver man bara kopplar om några slangar.

Hur känslig reagerar elspakarnas inställningar på förändringar av hydraulflödet?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Fredi  
#780674 Skall du styra både stegmatare och kran/vinsch med samma spakar så varför inte bara seriekoppla BC8 och BC5 ? Du kan ändå inte köra båda ventilborden samtidigt med bara två spakar.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#780782 Åt rätt håll far ni björn, Sedan en plc burk mellan så går de flesta funktioner att automatisera

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#780884 Nej, jag ska inte köra de samtidigt. Tänkte använda samma spakar, ja.

Kranen behöver 40l, stegmataren 60l. Går det ändå att seriekoppla de? Kan man bara justera inställningar?
Med det vanliga ventilpaketet som jag har nu går kranen för fort om jag kör med mer än 40 liter.

Går det att automatisera stegmatarens mating med en PLC-burk?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#780891
BjörnS skrev:Nej, jag ska inte köra de samtidigt.



Går det att automatisera stegmatarens mating med en PLC-burk?


"Nej, jag ska inte köra de samtidigt. "


Jo, de skall med de nu redan i planeringen, kvistvargar som behöver kranjustering samtidigt som juckaren juckar sig fram, med en knap intryckt. En
sådan serie är lätt att göra via plc. Nåt i stil med skjut, kläm, dra, släpp, skjut, liksom helt gjord för plc!

Jag håller nu på att bygga plc till min hakki 400, började med noll erfarenhet.

På hakki rullmatares knivtryck, stäng med tidsrele och lågtryck, 150? bar. När matningen är på, för den via trånga kanaler och kostant 50bar så flyter de bra.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Fredi  
#780959
BjörnS skrev:Nej, jag ska inte köra de samtidigt. Tänkte använda samma spakar, ja.

Kranen behöver 40l, stegmataren 60l. Går det ändå att seriekoppla de? Kan man bara justera inställningar?
Med det vanliga ventilpaketet som jag har nu går kranen för fort om jag kör med mer än 40 liter.

Går det att automatisera stegmatarens mating med en PLC-burk?


Går ganska långt att justera med elspakar vilken fart du vill ha på olika rörelser jo Jag har Jormas spakar till min kran och det går bra att justera rörelserna från nästan ingen fart alls till full fart vid fullt spakutslag

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).