Motorsåg och handhållet

Gallring/ motormanuell huggning

20 inlägg 4998 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring/ motormanuell huggning

Rubenforsberg  
#675112 Hej! Är ny här på forumet och tänkte be om lite råd! Är 24 bast och tycker det är jävligt roligt att köra motorsåg, även röjning är ganska skoj! Bor på en gård där jag tagit hand om alla vindfällen dom senaste åren ( och det blir rätt många😀) samt tagit ner lite mindre träd! Nu är det så att svärfar är lantbrukare och har knappt någon riktig skog! Men jag ska iallafall ta tjänsteledigt från mitt vanliga jobb vid årsskiftet och jobba hos honom en dag i veckan och testa på bonnlivet lite:)Riktigt skoj ska det bli! Ska skaffa F-skattesedel och debitera svärfae en fast månadskostnad för det! Men sen har man ju alltid lite fritid också.. och skulle då gäna hålla på med lite skog! har ju ingen jätteerfarenhet av skogsjobb! Har bokat in mig för att ta AB motorsågskörkort! Tänkte även skaffa C och gå någon röjningskurs. Men skulle man kunna börja köra motormanuell huggning/röjning åt skogsbolag på sikt? Eller är det bara mindre skogsägare som kanske skulle godkänna en F-skattare? Kan man köra farmartjänst åt andra bönder som skulle behöva hjälp med träd/röjning? Eftersom jag inte har den erfarenheten, tror ni att man ens skulle kunna få några små jobb med endast ABC kort? Har nyligen köpt fyrhjuling som jag mest använder till jakten! Kan man ha nån fördel med detta gentemot andra om man exempelvis skulle vilja gallra manuellt åt andra?
Tack på förhand!! // Ruben



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675139 Kul att någon vill. Att konkurrera med maskinerna i avverkning är inte lätt. Satsa på röjning och ta huggningen lite mer på hobbynivå.

Användarvisningsbild

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675162 Den motorsågning som sker på kommersiell bas idag är väl främst rotkapning av vindfällen, övergrovt, arboristjobb i trädgårdar och parker samt möjligtvis en del naturvårdsjobb.

Resten sker ju mer eller mindre på hobbynivå, där en skördare egentligen är överlägsen (utom möjligtvis på riktigt små objekt).

Men motormanuell röjning är ju än så länge svårslaget rent ekonomiskt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Rubenforsberg  
#675175 Tack för tipsen! Ska kolla mer på röjning och kanske gå fler kurser i det isåfall framöver! Skulle va ett rent nöje att jobba i skogen oavsett vad! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675179 Linjerydding då, da er vel enn så lenge manuelt.

Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Avslutat-02  
#675181 Till största delar ja..
Men det är ju bara att skaffa ett AB och all runt omkring och vara med i anbuden så är det snart på rull...
👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675209 Det finns huggning det inte är lönt o ta ut maskin på, likaså kanter, våtmarker och andra känsliga ställe.
Visst kan det finnas jobb om man letar lite, efter ett tag rings det som tusan om man kan ta en dag här och en där.
FA skatt ska du ha.. Det hjälper skatteverket dig med de är bra på att hjälpa till.
Ta inte på dig jobb förrän du gått A+B. Sen är detbara o gasa på..

Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675212 Ofta finns det jobb på stora avverkningar med att fälla enstaka träd som är för grova för maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Davvi  
#675235 Går i samma tankar själv och fokuserar på att samla kunskap, undersöka marknaden och utbildningar fram tills livspusslet synkar bättre.
Varierar säkert i landet, längre norrut verkar anbud på röjningar och naturvårdsåtgärder vara vägen in. Myrslåtter börjar vara lite i ropet också. Visst finns det en efterfrågan för tomtfällning, arborister osv men det är inget som riktigt lockar mig och lokalt är marknaden ganska mättad. Manuellgallringar verkar ingen efterfråga, än mindre vela betala för?

Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Avslutat-02  
#675237 Gå inte genom bolagen utan försök få till att maskinentreprenörerna ringer dig direkt om fällning.. Bättre betalt och snabbare jobb..
Jobbade så i många år... 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Rubenforsberg  
#675734 Om man nu vill satsa på röjning! Har som sagt bokat AB motorsågskurs (inte för att det lät behövas då men kan väl va bra å ha ;) ) och tänkte boka röjningskurs. När man väl sitter med grönt kort osv hur har ni gjort för att komma igång? Ska man annonsera på blocket? Söka sig via farmartjänst? Höra av sig till skogsägare och fråga om dom vill ha hjälp med röjning? Blir väl å fråga svärfar om han har några bonnkompisar med skog man kanske kan få röja hos! Det må va enkelt att starta firma! Desto svårare att komma in i branschen när man är en färsking. Nu har jag sugit på den här karamellen i över ett år nu så ett försök är det ju självklart värt! Ni som har erfarenhet! Hur gjorde ni i början?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Avslutat-02  
#675744 Annons, reklamblad, banderoller på ytor där jag röjt som är nära vägar mm.

Grannars skog, maskinentreprenörer mm.
Se till att alla vet vem du är och vad du gör, lättare idag än när jag började för 15 år sedan..
Idag ligger mycket på nätet..
Där ska du vara lätt att finna 👍

Användarvisningsbild

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675746 Ingen reklam är bättre än nöjda kunder.

Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675757
Rubenforsberg skrev:Om man nu vill satsa på röjning! Har som sagt bokat AB motorsågskurs (inte för att det lät behövas då men kan väl va bra å ha ;) ) och tänkte boka röjningskurs. När man väl sitter med grönt kort osv hur har ni gjort för att komma igång? Ska man annonsera på blocket? Söka sig via farmartjänst? Höra av sig till skogsägare och fråga om dom vill ha hjälp med röjning? Blir väl å fråga svärfar om han har några bonnkompisar med skog man kanske kan få röja hos! Det må va enkelt att starta firma! Desto svårare att komma in i branschen när man är en färsking. Nu har jag sugit på den här karamellen i över ett år nu så ett försök är det ju självklart värt! Ni som har erfarenhet! Hur gjorde ni i början?

Tyvärr så får du inte lära dig hur du skall göra utan en motorsågs kurs är bara hur du använder sågen röjsågskurs behöver du inte ens gå det är bortkastade pengar finns inget lagstadgad.
Du bör nog få tag i publikationer hur du röjer (röjnings mall) och gallringsmallar sen kommer nästa problem selekteringen av plantor träd vilka skall bort .
hade jag varit du så skulle jag nog titta efter något annat .

Avatar Fallback

Re: Gallring/ motormanuell huggning

Avslutat-02  
#675760 Nja du får lära dig en hel del på kurserna, men att bli huggaren det får du ej.
Det är en kunskap som få förutom de som går på skogsbruk skola får lära sig..

Att röja är inte så svårt, men ta gärna tips av dels oss men också av andra proffs i verkliga livet.

Domedagsprofeter är det ingen idé att lyssna på.
Röjare behövs och även riktigt duktiga fällare, huggare...
Kör på och hårt 👍 💪 🌳 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).