Motorsåg och handhållet

Bästa gräsröjaren?

85 inlägg 14814 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Williamm  
#674610 Tack!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Avslutat-02  
#674613
Rotvältaren skrev:
williamm skrev:
Rotvältaren skrev:Plockade ihop lite av det jag hade hemma, att putsa kanterna med.

Vad tycker du om den Hjulburna trimmern?


Chassit är en Ryobi och ide'n är väl inte så tokig. Problemet var att den motorn var hopplös, fick den aldrig att gå bra. Så med hjälp av lite vinkla habra lyckades jag klämma dit en motor från en Homelite grästrimmer.
Själv hade jag ingen nytta av den så jag gav bort den. Nu är det ju inte alla som kan använda en konventionell trimmer/röjare till exempel på grund av funktionshinder men då kan en på hjul funka alldeles utmärkt och det var det som var tanken när jag plockade ihop skrotet.


Riktigt fin maskin..
Och otroligt trevligt att få läsa inlägg ifrån dig dig igen..
👍 👍

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Amatörhuggare 62  
#812595 Jag har att, ta hand om. Lite större ytor. Men sten å knöligt. Åkklippare går bort.
Funderar på hjulgående trimmer. Och eventuellt med drift. Har någon här erfarenheter, av dylika apparater. Har en 480, men den har sett sina,bästa dagar. Skönt å slippa, ha något hängande, på axlarna, är tanken.

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Rotvältaren  
#812683 Kan en slåtterbalk vara ett alternativ om du vill ha en självgående maskin? Dyrare i inköp men betydligt bättre klippbredd.
https://www.hemfint.se/slatterbalk-173cc

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

Hodal  
#812875 Jag köpte i våras en begagnad slåtterbalk, som jag använt en del i sommar. Bra maskin. Slår betydligt snabbare än röjsåg med snören, trots att den är smal (72 cm) och bara har en växel framåt. Klarar sly på ett par cm utan problem.

Bredden ska man fundera på. Är det knöligt och stenigt är en smal att föredra.

Leta efter en begagnad, eller låna av någon. Det är ju en dyr maskin, som kan fungera annorlunda än man tänkt sig för ändamålet, så ska du köpa en ny är det bra att veta vad du vill ha.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Amatörhuggare 62  
#812879 Jag ska studera detta 👍

Användarvisningsbild

Re: Bästa gräsröjaren?

anersimyra  
#812880 Vi kör ett gäng italienska balkar med hondamotorer på jobbet och obegripligt nog så räcker en full tank för en hel dags hård körning..😮

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

jannee  
#812888 Aners, med ditt uttalande gav du andra möjligheter till en straffspark mot öppet mål 😤

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

Amatörhuggare 62  
#812905 På mitt elverk, är det Hondamotor. Och det går väldigt länge. Så det är bra, motorer.

Avatar Fallback

Re: Bästa gräsröjaren?

tallen100  
#812918 Det är nog bland de bästa motorer som finns, lättstartade, driftsäkra, och bränslesnåla..... 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).