mån 19 okt 2020, 20:39#674580
Har missat att skriva att det var minimalt med olja i kylarvätskan när den tappades ur. Verkar som att det gråa mestadels har kommit ut i kylarlocket. Funderar på om det kan ha varit olja i den nya kylaren, den byttes för 1,5 år sedan. Den ska ändå inte trycka ur så mycket vätska så man behöver fylla på, så något galet måste det väl vara.
Bilder som visar kylkanalerna jag skrev om innan, se bildtexterna:
Kylkanalen i en cylinder ser smutsig ut.
Översikt med smutsig kylkanal nere i mitten.
Kylkanalen i nästa cylinder är renare.
massa-ved skrev:Det är den foderhyllan i blocket som brukar ge sig. Då får man ta ur fodret och fräsa ner lite och shimsa upp så att rätt foderhöjd erhålls. Vad har du mätt foderhöjden med? Det räcker att det sjunker nån hundradel med en gammal packning för att det skall läcka, då brukar det räcka med ny packning. Vad skall måttet vara har du nån uppgift om det?
Det är inte säkert att det syns nåt, bytte på en JD i våras syntes ingenting hyvlade toppen och ny packning så var det ok.
Ibland syns det hur tydligt som helst var det har läckt.
Ok, foderhöjden ska vara 0,03-0,07 mm över toppen. Förstår nu att det är små marginaler. Saknar mätverktyg för detta...
Janan skrev:Precis som massa-ved skriver så är det själva hyllan i blocket som ger sig när fodren sjunker. Bilden jag bifogade visar en ganska reält blåst packning, trycker nog ur sig rejält med vatten. Ibland är det så illa så packningen går sönder men ofta syns det inte alls så tydligt som på bilden. Men jag tror fortfarande inte att du får olja i kylsystemet den vägen. Tyvärr har jag ingen koll på Zetor så jag vet inte om det sitter någon oljekylare som är vätskekyld, fortfarande min gissning att felet sitter där.
De andra pumparna du nämner kan nog bara skapa oljeläckage till annan olja (oljevandring). Inget större bekymmer om det bara är små mängder. Är kompressorn vätskekyld? Kanske kan vara den om det inte finns någon oljekylare. Fast cylinderlockspackning på kompressorn brukarcmest skapa luft i kylsystemet.
Tror inte att det är någon oljekylar i och med att det är en ganska enkel traktor. Kompressorn har kylflänsar så där borde inte vara något vatten, se bild nedan.
Kompressorcylinder nere till vänster.
Kse skrev:Ska du provtrycka topparna så ska du göra det nu, det går inte att göra när dom är monterade.
Lämna in till nån firma som sysslar med sånt, det går att göra själv men är lite meckigt.
Hitta nått halvhårt gummi som du kan göra pluggar av, sätt igen alla vattenkanaler, lägg toppen i ett vattenbad och provtryck med tryckluft.
Jaha, det är klart lättare att se om där är fel om man testar topparna för sig och inte tillsammans med hela motorn. Du menar att man blåser i en kylkanal och har övriga pluggade? Man får inte ha för högt tryck heller, antar jag? Låter meckigt att sänka ner i vattenbad, två av pinnbultshålen och stötstångshålen måste pluggas då de sitter under ventilkåpan. Dessutom avgas- och insugsportarna. Många ställen som ska hålla tätt. Kom på att spridarna sitter kvar också, då måste de ur med, är osäker på hur de är fästa, vill ogärna behöva byta dem...